با گذشت یك هفته از اعلام ابطال حق دریافت تعرفه فنی داروخانه‌داران از بیماران از سوی دیوان عدالت اداری، مسوولان سازمان غذا و دارو و انجمن‌های غیردولتی داروسازان خبر داده‌اند كه در تلاش هستند تا مانع اجرای نظر دیوان عدالت اداری و بازگشت دوباره حق دریافت تعرفه فنی توسط داروخانه‌ها شوند.

تقابل وزارت بهداشت و دیوان عدالت اداری بر سر حذف حق فنی داروخانه ها

سلامت نیوز :با گذشت یك هفته از اعلام ابطال حق دریافت تعرفه فنی داروخانه‌داران از بیماران از سوی دیوان عدالت اداری، مسوولان سازمان غذا و دارو و انجمن‌های غیردولتی داروسازان خبر داده‌اند كه در تلاش هستند تا مانع اجرای نظر دیوان عدالت اداری و بازگشت دوباره حق دریافت تعرفه فنی توسط داروخانه‌ها شوند. در حالی كه زیان عمده ناشی از اجرای این دستور گریبان داروخانه‌های بخش خصوصی را بیش از بخش دولتی خواهد فشرد، هنوز نتیجه مشخصی از پیگیری‌های وزارت بهداشت و انجمن‌های غیر دولتی داروسازان اعلام نشده تا حدود 10 هزار داروخانه وابسته به بخش خصوصی بتوانند برای دوام یا تغییر وضعیت شغلی خود تصمیم‌گیری كنند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد با این حال، اظهارات رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو توانسته روزنه امیدی برای داروخانه‌داران وابسته به بخش خصوصی ایجاد كند زیرا به زعم این مقام مسوول «ابطال كامل حق فنی امكان‌پذیر نیست و دیوان عدالت اداری نمی‌تواند چنین حكمی را صادر كند مگر اینكه تمام قوانین مربوط به 20 سال گذشته در مورد دریافت تعرفه خدمات فنی را باطل اعلام كرده و مصوبه جدیدی صادر شود.»


دیناروند البته به صاحبان بیش از 10 هزار داروخانه بخش خصوصی تاكید كرده كه تا مشخص شدن وضعیت، از افزایش 15 درصدی حق فنی برای سال 93 خودداری كرده و به همان رقم مصوب سال 92 بسنده كنند زیرا به زعم وی، دستور رییس دیوان عدالت اداری صرفا متوجه ابطال افزایش 15 درصدی حق فنی داروخانه‌ها بوده با این حال، رییس دیوان عدالت اداری در نقطه مقابل رییس سازمان غذا و دارو قرار گرفته و اعلام كرده كه این دستور كاملا از قانون پیروی می‌كرده در حالی كه هیچ اشاره نكرده كه ابطال حق فنی داروخانه‌ها از سوی دیوان عدالت اداری مطابق كدام قانون بوده است.


اما در این میان صاحبان داروخانه‌های وابسته به بخش خصوصی كه فصل‌الخطاب رای دیوان عدالت اداری قرار گرفته‌اند نگران آتیه شغلی خود هستند زیرا حذف حق فنی می‌تواند لطمه بزرگی به درآمدزایی داروخانه‌هایی كه از هرگونه حمایت دولت محروم مانده‌اند وارد كند. به خصوص آنكه طی دو سال گذشته بر اثر نوسانات نرخ ارز و شدت یافتن تحریم‌ها، وضعیت فروش و سرمایه و قدرت خرید داروخانه‌ها به‌شدت دچار تزلزل شد.


صاحب یك داروخانه در جنوب شهر تهران می‌گوید كه داروخانه‌دارها هنوز به رای دیوان عدالت اداری عمل نكرده و همچنان در حال دریافت حق فنی هستند. رقمی كه با وجود ناچیز بودن، سهم قابل توجهی در وضعیت مالی و تداوم شغلی این بخش خصوصی دارد.


«وزارت بهداشت و انجمن داروسازان پیگیر هستند كه حق فنی داروخانه‌ها حذف نشود زیرا با حذف حق فنی، داروخانه‌ها عملا ورشكست می‌شوند. داروخانه‌های كوچك كه در همان روز اول تعطیل خواهند شد و داروخانه‌های بزرگ شاید بتوانند تا یك ماه مقاومت كنند. در واقع حق فنی هیچ ربطی به سود دارو ندارد. ما دارو را با قیمت مشخصی می‌خریم و به بیمار می‌فروشیم و سودمان هم در این میان لحاظ شده است. حق فنی آن رقمی است كه برای پیچیدن هر نسخه از بیمار دریافت می‌كنیم كه رقم مصوب سال 92، 1300 تومان بود و قرار بود امسال 1600 تومان بشود كه گفته‌اند دست نگهدارید و همان رقم پارسال را بگیرید.»


به گفته این داروخانه‌دار، یك داروخانه وابسته به بخش خصوصی كه تردد كم یا زیادی نداشته و در سطح متوسط مراجعه قرار بگیرد، به طور میانگین روزانه 300 هزار تومان از محل دریافت فنی درآمد خواهد داشت كه سرجمع این رقم در ماه، حداقل می‌تواند جبران بدقولی بیمه‌ها در تادیه به هنگام دیون باشد. وی البته یادآور می‌شود كه زیان ناشی از حذف حق فنی، چندان لطمه‌یی به داروخانه‌های دولتی وارد نخواهد كرد زیرا این داروخانه‌ها، هم از حمایت‌های دولتی برخوردارند و دادوستد در این داروخانه‌ها كه عمدتا نماینده فروش داروهای یارانه‌یی و گران‌قیمت هستند هم در سطحی چند برابر سرمایه‌گذاری داروخانه‌های وابسته به بخش خصوصی قرار دارد ضمن آنكه تعرفه فنی در این داروخانه حدود یك‌سوم رقم تعیین شده برای بخش خصوصی است.


در حالی كه از سال گذشته وزارت بهداشت به تبعیت از تاكیدات رییس‌جمهوری در تلاش بوده تا با ایجاد ثبات قیمتی، وضعیت دسترسی به دارو را سهل‌تر از ماه‌های پیشین كند، اكنون صدور رای دیوان عدالت اداری درباره حذف حق فنی داروخانه‌ها می‌تواند تمام معادلات دولت را بر هم زند. كاهش چشمگیر سرمایه داروخانه‌های وابسته به بخش خصوصی، كاهش فروش در پی گرانی قیمت دارو و ناتوانی مردم از خرید دارو و همچنین ناتوانی بیمه‌ها در تسویه به موقع مطالبات مراكز درمانی بخشی از لطمات وارد شده به داروخانه طی دو سال گذشته بوده چنانكه صاحب این داروخانه هم می‌گوید: «قیمت دارو در حال حاضر به ثبات رسیده و شرایط خرید دارو هم بد نیست اما همین شرایط نسبت به دو سال قبل بسیار بدتر شده زیرا دو سال قبل ما می‌توانستیم با دادن چك مدت‌دار و یك ساله و هشت ماهه از شركت‌های دارویی خرید كنیم و از جوایز و هدایای شركتی هم بهره مند می‌شدیم اما امروز خبری از این اتفاقات نیست و باید نقد خرید كنیم.

در كنار همه این مشكلات، بزرگ‌ترین مشكل ما همچنان پابرجاست و سازمان‌های بیمه‌گر با ندادن مطالبات ما، سرمایه ما را بی فایده می‌كنند. من امروز 120 میلیون تومان از سازمان‌های بیمه‌گر طلبكارم كه عمده طلبم هم مربوط به بیمه تامین اجتماعی است كه طلب فروردین ماه را دیروز از بیمه‌ها گرفته‌ایم.

هزینه‌های جاری‌مان هم نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته و در كنار اینها باید از دریافت حق فنی هم محروم شویم. این یعنی دستور غیرمستقیم به تعطیلی.».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • داروساز ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    5 0
    اگر داروخانه ای داروی اشتباه به بیماری داد که منجر به صدمه یا فوت وی گردد داروساز هیچ گونه مسولیتی در قبال این امر ندارد .وقانون نمی تواند باز خواست نماید چون طبق این قانون دکتر داروساز حقی در داروخانه ندارد که در قبال آن پاسخگو باشد.براین اساس ویزیت پزشکان هم باید لغو شود .