رئیس مجلس در همایش روز جهانی جمعیت در مورد مشکلات افزایش جمعیت و سیاستها و مشوقهای جمعیتی توضیحاتی داد.

سیاستهای افزایش جمعیت نباید عجولانه باشد

سلامت نیوز: رئیس مجلس در همایش روز جهانی جمعیت در مورد مشکلات افزایش جمعیت و سیاستها و مشوقهای جمعیتی توضیحاتی داد.


علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش روز جهانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اکنون روند جمعیت کشور در شرایط مطلوبی است اما نرخ ازدواج و طلاق یا فاصله باروری ها نگران کننده است.

او ادامه داد: 220 هزار سقط جنین در سال انجام می‌شود که از این میزان، 120 هزار مورد غیرقانونی است و این عقاب دارد و نباید در جامعه اسلامی اینگونه باشد.

او گفت: متاسفانه اجماع روشنی بین کارشناسان جمعیت شناس وجود ندارد یعنی درحالیکه گروهی کاهش باروری را مقطعی می دانند که به خاطر مسائل اقتصادی پیش آمده است گروه دیگر این روند را کاهشی می دانند و معتقدند که شاهد یک وضع منفی در رشد جمعیت هستیم.

او در مورد طرج های تشویقی افزایش جمعیت گفت: باید بار مالی این طرحها را سنجید مثلا در گذشته طرحهایی ارائه شد که بررسی ما نشان داد 12 هزار میایارد تومان بودجه نیاز دارد درحالیکه مثلا مرخصی استعلاجی یا بدون حقوق در دوران بارداری 8 درصد میزان باروری مادران را افزایش می دهد.

لاریجانی ادامه داد: سیاست های افزایش جمعیت کشور نباید با دستپاچگی اجرا شود، این اقدامات باید با حساب، سنجیده و با جهت گیری صحیح باشد و از هرگونه کارهای عجولانه پرهیز شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه مشکل این است که آمار متفاوتی برای نرخ باروری وجود دارد گفت: در این همایش اعلام شد که میزان باروری 1.8 است اما در سال 90، مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد که این نرخ 1.61 است و این میزان نرخ باروری در نقاط شهری کوچک وروستایی 1.93 و در نقاط شهری استان تهران نرخ باروری به میزان 1.18 است.

لاریجانی با اشاره به اینکه سیاستهای کلی افزایش جمعیت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تنظیم و ابلاغ شد گفت: این سیاستها 14 بند دارد که سه عامل تعیین کننده زاد و ولد( بند 1 تا 5)، مهاجرت بند 11 و 12 و مرگ و میر بند 6 را دربر دارد.
او ادامه داد: این سیاستها به سمت اصلاح جمعیت است و به تشکیل خانواده ، ازدواج و سلامت جامعه و اوضاع اقتصادی توجه کرده است.

رئیس مجلس گفت: از طرفی باید مسئولان و برنامه ریزان توجه داشته باشند که ما بعد از پشت سرگذاشتن پنجره جمعیتی ما با رشد جمعیت سالمندی مواجه می شویم که باید برای آنها برنامه مناسب داشته باشیم.

او ادامه داد: مهمه ابعاد در سیاست‌های کلی جمعیت دیده شده است، از جمله تشکیل خانواده، ترویج موضوع ازدواج، سلامت جامعه و اصلاح و توسعه کشور در این سیاست‌ها مدنظر قرار گرفته است،

دلایل تک فرزندی

او در مورد دلایل تک فرزندی گفت: تحقیقات نشان می دهد مردانی که همسران شاغل دارند و یا مادرانی که به فردگرایی ، ترقی شغلی و تحصیلی اهمیت می دهند به دنبال تک فرزندی هستند. اما خانواده‌هایی که به اعتقادات دینی بیشتر پایبند هستند، ترجیح تک‌فرزندی کمتری دارند.
لاریجانی به مشکل بیکاری و اقتصادی اشاره کرد و گفت: این دو عامل بسیار تأثیرگذار در ازدواج‌، طلاق‌و باروری است، بنابراین در سیاست گذاری ها برای افزایش جمعیت باید به موضوع توسعه کشور توجه کرد. مثلا 12 استان کشور بحران آب دارد که در رشد جمعیت موثر است.
او تاکید کرد که در این موضوع باید به مسائل فرهنگی واتجتماعی هم توجه کرد.

منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha