با وجود خبرهایی دال بر ازدواج ۳۰‌هزار دختربچه بین ۱۰ تا ۱۴‌سال در ۹ ماه نخست ‌سال ۹۲ ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک چندی پیش گفت چنین ازدواج‌هایی غیرقانونی است و او در این زمینه هیچ ازدواجی سراغ ندارد.

ازدواج زیر ۱۵ سال قانونی یا غیرقانونی

سلامت نیوز: با وجود خبرهایی دال بر ازدواج ۳۰‌هزار دختربچه بین ۱۰ تا ۱۴‌سال در ۹ ماه نخست ‌سال ۹۲ ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک چندی پیش گفت چنین ازدواج‌هایی غیرقانونی است و او در این زمینه هیچ ازدواجی سراغ ندارد.

بالا رفتن سن ازدواج در ایران امری است مسلم که هیچ یک از مراکز رسمی و غیررسمی آمار نظری جز صحه گذاشتن بر این واقعیت ندارند.ازدواج کودکان اما با توجه به تبعات جسمانی مانند آماده نبودن برای باروری و زایمان در سنین پایین امری است بحث‌برانگیز و در نتیجه همواره در آمار مرتبط با اما و اگر‌هایی روبه‌رو بوده است. در این رابطه با وجود خبرهایی دال بر ازدواج ۳۰‌هزار دختربچه بین ۱۰ تا ۱۴‌سال در ۹ ماه نخست ‌سال ۹۲ ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک چندی پیش گفت چنین ازدواج‌هایی غیرقانونی است و او در این زمینه هیچ ازدواجی سراغ ندارد. صرف نظر از توجه به آمار و اخبار حواشی آن باید دید به‌طورکلی آیا قوانینی عدم ازدواج کودکان را مورد حمایت قرار می‌دهد یا خیر.


در سطح بین‌المللی کنوانسیون‌های عدیده‌ای در رابطه با ازدواج کودکان وجود دارد که ازجمله آنان می‌توان به کنوانسیون حقوق کودک، کنوانسیون رفع هرگونه اشکال تبعیض علیه زنان و کنوانسیون رضایت در ازدواج، حداقل سن ازدواج و ثبت ازدواج اشاره کرد. در این میان کنوانسیون حقوق کودک تنها کنوانسیونی است که ایران به آن پیوسته است. این کنوانسیون افراد زیر ۱۸‌سال صرف نظر از جنسیت کودک شناسایی کرده است. با وجود این‌که ایران با حق شرط به کنوانسیون فوق پیوسته است امکان ازدواج کودکان زیر ۱۸‌سال امری است خلاف دلیل وجودی کنوانسیون که البته با توجه به تفاوت آشکار با قوانین داخلی ممکن شده است.


قانون‌گذار داخلی که در رابطه با سن ازدواج نخستین‌بار ‌سال ۱۳۱۳ در ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی، ۱۵‌سال شمسی برای دختران و ۱۸‌سال شمسی برای پسران را حداقل سن ازدواج تعیین کرده است دارای نگرشی پرفراز و نشیب بوده است. تغییر سن مجاز ازدواج که در قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۵۳ به بالاترین حد خود یعنی به ترتیب ۱۸ و ۲۰ تمام شمسی برای دختران و پسران رسیده بود پس از انقلاب اسلامی در‌سال ۱۳۶۱ با توجه به تکلیف سن بلوغ ۹‌سال تمام قمری برای دختران و ۱۵‌سال تمام قمری برای پسران کف سن ازدواج به پایین‌ترین حد خود رسانده شد. این قانون به مدت ۲۰‌سال پابرجا بود تا با توجه به مقتضیات زمان در‌سال ۱۳۸۱ تصمیم به افزایش حداقل سن ازدواج به ۱۳ و ۱۵‌سال تمام شمسی گرفته شد.  البته لازم به ذکر است که این تغییرات با وجود استثنائاتی همراه بوده است.  بنا به صلاحدید امکان ازدواج کودکان در صورت رضایت والدین و رأی مثبت دادگاه حتی زیر کف‌های مشخص‌شده هم وجود دارد.  پس ازدواج زیر ۱۵سالگی نه‌تنها غیرقانونی و دور از ذهن به نظر نمی‌رسد بلکه با توجه به صلاحیت دادگاه در تعیین مناسب بودن ازدواج امری کاملا ممکن و موافق با قوانین است.

منبع: روزنامه شهروند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha