تاکنون ده هزار مورد عارضه دارویی در سطح کشور به ثبت رسیده که بررسی و ثبت این عوارض منجر به تغییر بعضی داروها و یا محدودیت استفاده از برخی فرآورده های دارویی شده است.

تاکنون ده هزارمورد عارضه دارویی در کشور به ثبت رسیده است

به گزارش سلامت نیوز دکتر گلوریا شلوریری داروساز و کارشناس مرکز ADR ( مرکز ملی ثبت و اطلاع رسانی عوارض دارویی) در گفت و گو با (ایسنا) با بیان این مطلب اظهار داشت: عوارض دارویی مقوله ای است که بخصوص در ده سال اخیر مورد توجه کشورهای سراسر دنیا و حتی ایران قرار گرفته است.

وی افزود: در سراسر دنیا عوارض دارویی مورد بررسی قرارمی گیرد و در کشور ما نیز با توجه به اینکه بروز عوارض دارویی امری اجتناب ناپذیر است، لازم است نسبت به ثبت عوارض دارویی و مشکلات آن توجه خاصی انجام شود و بررسی های مورد نیاز صورت گیرد.

شلویری مصرف غیرمنطقی داروها را یکی از علل افزایش عوارض دارویی دانست و افزود: یک سوم از ده هزار مورد عارضه دارویی به ثبت رسیده در سطح کشور مربوط به مصرف بی رویه فرآورده های تزریقی بوده که در این زمینه لازم است افراد توجه داشته باشند در مصرف فرآورده های تزریقی بخصوص مسکن های تزریقی زیاده روی نکنند و تا آنجا که ممکن است در کاهش مصرف این موارد با پزشک و داروساز همکاری داشته باشند و خود سرانه از پزشک درخواست نکنند که تزریق انجام گیرد، زیرا عوارض داروهای تزریقی می تواند بیشتر از سایر اشکال دارویی باشد و عوارضی چون آبسه و یا آسیبهایی که ممکن است در تزریقهای عضلاتی به عصب برسد، برای فرد ایجاد شود.

این داروساز گفت: البته مصرف غیر منطقی داروها فقط مختص به داروهای تزریقی نیست، بلکه آنتی بیوتیکها نیز می توانند بعنوان یکی از موارد مصرف بی رویه داروها مدنظر قرار بگیرند.

وی افزود: در این زمینه باید توجه داشت در دوره ای که آنتی بیوتیکها برای فرد تجویز شده مصرف آن صورت گیرد و استفاده خود سرانه آنها پرهیزشود تا بیمارناخواسته در معرض عوارض دارویی ناشی از این داروها قرار نگیرد.

گفتنی است، مرکز ADR ایران (تنها مرکز ملی ثبت و اطلاع رسانی عوارض دارویی) ده هزار مورد عارضه دارویی گفته شده را به ثبت رسانده و در حال حاضر نیز به آموزش در این زمینه و عضوگیری از میان فعالان دانشگاه های علوم پزشکی برای ثبت عوارض دارویی می پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha