پیرمرد 75 ساله قربانی خشونت پرستارهای خانه سالمندان در گرگان شد. دو پرستار خانه سالمندان که تصور نمی‌کردند، تصاویر ضبط‌شده دوربین مداربسته پرده از راز قتل بردارد، حالا با قرار بازداشت در بازداشتگاه هستند.

سلامت نیوز: پیرمرد 75 ساله قربانی خشونت پرستارهای خانه سالمندان در گرگان شد. دو پرستار خانه سالمندان که تصور نمی‌کردند، تصاویر ضبط‌شده دوربین مداربسته پرده از راز قتل بردارد، حالا با قرار بازداشت در بازداشتگاه هستند.
مرگ مشکوک
هفته گذشته به پلیس گرگان خبر رسید که پیرمردی در خانه سالمندان به طرز مشکوکی جان خود را از دست داده است. بنابراین ماموران پلیس نیز موضوع را در دستور کار خود قرار داده و با حضور در خانه سالمندان «میر...» در خیابان تختی به تحقیق در این رابطه پرداختند. با حضور ماموران پلیس مشخص شد پیرمرد 75 ساله به طرز مشکوکی جان خود را از دست داده است.
قتل عمد از سوی دو پرستار
با مرگ این پیرمرد در ابتدا مشخص شد که وی دچار سکته قلبی شده و جان خود را از دست داده است. در حالی که موضوع سکته قلبی پیش روی پلیس قرار داشت، اما باز هم فرضیه‌های متفاوتی پیش‌روی کارآگاهان قرار گرفت، چراکه در آزمایشات پزشکی جای زخم‌ها و جراحات در بدن پیرمرد دیده شد. طبق اعلام پزشکی قانونی پیرمرد دچار خونریزی مغزی نیز شده بود. با توجه به آثار جراحت و همچنین خونریزی مغزی این پیرمرد، فرضیه قتل او قوی‌تر شد. از طرفی مشخص شد که پیرمرد از خانه سالمندان بیرون نرفته بود پس افرادی به این آسایشگاه آمده و او را به قتل رسانده بودند. در این مرحله از تحقیقات، ماموران به بررسی دوربین مداربسته آسایشگاه پرداختند. ماموران در بازبینی دوربین‌های مداربسته دیدند که وقتی پیرمرد در نیمه‌های شب احساس ناآرامی می‌کند و از پرستاران آسایشگاه کمک می‌خواهد، ۲پرستار بالای سر او حاضر می‌شوند، آنها قصد داشتند او را ساکت کنند به همین خاطر مرد سالمند را کتک می‌زنند تا اینکه او دیگر نفس نمی‌کشد.
پیرمرد از ما سیگار می‌خواست
بدین‌ترتیب عاملان قتل پیرمرد دستگیر شده و تحت بازجویی قرار گرفتند. این دو پرستار مرد که یکی از آنها 25 ساله و دیگری 30 ساله است درخصوص ‌انگیزه‌شان به پلیس گفتند: این پیرمرد دچار اختلالات عصبی و روانی بود و مرتب در حال داد و فریاد کردن بود. او همه پرستارها را خسته کرده بود و همیشه فحش و ناسزا می‌داد. حتی خانواده‌اش نیز او را به خاطر همین اختلالات عصبی به این آسایشگاه آورده بودند. برای همین شب حادثه نصف شب، این پیرمرد ما را صدا کرد. ما بالای سر او حاضر شدیم، اما او شروع کرد به داد و فریاد زدن. وقتی علتش را پرسیدیم به ما گفت که یک سیگار به او بدهیم. ما گفتیم این کار غیرقانونی است و او نباید سیگار بکشد ولی این پیرمرد آنقدر داد و فریاد به راه انداخت و تقلا کرد که مجبور شدیم دستش را با ملحفه به تخت ببندیم. بعد از گذشت دو ساعت هم به ما خبر دادند که این پیرمرد دچار ایست قلبی شده است.
با اعترافات این دو پرستار مشخص شد که آنها پیرمرد را مورد ضرب و شتم نیز قرار داده بودند. تاکنون پلیس گرگان نیز درست بودن این خبر را تایید کرده است و در حال حاضر این پرونده در شعبه اول بازپرسی دادسرای گرگان و از سوی بازپرس فیروزحاجی در حال پیگیری است. بازپرس پرونده گفت که 2 پرستار هم‌اکنون با قرار بازداشت در بازداشتگاه هستند و تحقیقات از آنها ادامه دارد. خانه سالمندان خصوصی (میر...) در کوی ویلای خیابان تختی قرار دارد و به صورت موسسه خصوصی اداره می‌شود و از سالمندان و افرادی که توانایی نگهداری از خود را ندارند، با دریافت مبلغ ماهیانه 630 هزار تومان نگهداری می‌کند. گفته می‌شود برخی رفتارهای نامناسب با سالمندان در این خانه دیده شده و برخی افراد از این موضوع اظهار نگرانی کرده‌اند. بعد از این حادثه نیز این آسایشگاه همچنان مثل قبل به کار و فعالیت خود ادامه می‌دهد. در دهه 80 میلادی، محققان با پدیده‌های جدید یعنی اعمال خشونت نسبت به سالمندانی که با خانواده زندگی می‌کردند روبه‌رو شدند و معلوم شد که درصدی از افراد سالمند در خانواده مورد بدرفتاری‌های جسمانی، روانی یا بی‌توجهی قرار دارند. در حال حاضر نیز انجمن پزشکی آمریکا تخمین می‌زند که در ایالات متحده از بین افراد مسن 8/1 میلیون نفر مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.
اگرچه امکان دارد سالمندان به نوعی قربانی همه خشونت‌های یادشده شوند، اما بیشترین خشونتی که در مورد سالمندان عمومیت دارد خشونت روانی است.

خشونت روانی شامل بی‌احترامی لفظی مداوم، اذیت و آزار، تهدید، محرومیت فیزیکی، مالی و منابع شخصی است. تهدیدهای متداول مانند دوست نداشتن سالمند، مورد پسند نبودن، دشنام دادن، تمسخر و استهزای سالمندان در جمع، ممنوعیت برقراری ارتباط با دیگران، بی‌توجهی نسبت به نیازهای جسمانی، اجتماعی و روانی سالمند، همه خشونت روانی است که سلامت روانی سالمند را به مخاطره می‌اندازد و موجب بروز احساساتی همچون بی‌میلی به زندگی، سرزنش خود، نداشتن اعتمادبه‌نفس و نگرش مثبت، احساس یاس و ناامیدی و درماندگی، ترس از مردم، اضطراب، احساس گناه، احساس حقارت، احساس عدم شایستگی و خودارزشمندی و نهایتا کناره‌گیری سالمند می‌شود. براساس یک آمار مشخص سوءرفتار با سالمندان توسط افراد خانواده یا افرادی که مسوولیت نگهداری از سالمند را به عهده داشته انجام می‌گیرد و به انواع مختلف تقسیم‌بندی شده که شامل آزار فیزیکی یا جسمی با 6/14درصد، غفلت با55 درصد، آزار روانشناختی یا احساسی با 7/7 درصد، آزار جنسی با 3/. درصد، آزار مالی و استفاده از وسایل با 3/12 درصد و انکارحریم خصوصی و انکارمشارکت درتصمیم‌گیری 7/6 درصد از آزارها به سالمندان را به خود اختصاص می‌دهند که بیشترین آزار به سالمندان از نوع غفلت و آزارجسمانی هستند. براساس مطالعات متعدد 5 تا 15 درصد از سالمندان تعدادی از انواع سوءرفتارها را تجربه کرده‌اند که 84 درصد این موارد مخفی بوده یا گزارش نمی‌شوند. دلایل سوءرفتار با سالمندان بستگی به‌خصوصیات افرادسالمند و خصوصیات مراقبت‌کنندگان دارد که در این بین سوءرفتار توسط فرد مراقبت‌کننده می‌تواند از نظر آسیب‌شناسی روانی یا خشونت فرانسلی یا فاکتورهای اساسی دیگر شبیه استرس، جهل، عجز، ناامیدی و ناتوانی برای فراهم‌سازی مراقبت کافی مورد بررسی قرار گیرند.

منبع:روزنامه فرهیختگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha