سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲

كمی بیشتر از دو ماه از حادثه پارك ارم گذشته است: همان حادثه یی كه سه دختر 29، 26 و 24 ساله را برای مدتی نامعلوم و شاید برای همیشه خانه نشین كرد اما دیگر خبری از رسانه ها نیست كه پیگیر این ماجرا باشند و دست آخر هم معلوم نشد كه مقصر این حادثه چه كسی است: پارك ارم یا شفت؟!

میراث یك شب هیجان در پارك ارم

سلامت نیوز: كمی بیشتر از دو ماه از حادثه پارك ارم گذشته است: همان حادثه یی كه سه دختر 29، 26 و 24 ساله را برای مدتی نامعلوم و شاید برای همیشه خانه نشین كرد اما دیگر خبری از رسانه ها نیست كه پیگیر این ماجرا باشند و دست آخر هم معلوم نشد كه مقصر این حادثه چه كسی است: پارك ارم یا شفت؟!
    ایسنا گزارش داد: جمعه شب، 19 اردیبهشت ماه بود كه سه دختر جوان به نام های «مانیا یوسفی»، «ركسانا فرهی» و «نگار قربانی» به همراه نامزدهایشان برای جشن كوچكی كه نگار به بهانه فارغ التحصیلی اش گرفته بود راهی پارك ارم شدند. چند وسیله را برای بازی انتخاب كردند تا حوالی ساعت 22:30 نوبت سوارشدن شان به دستگاه موش دیوانه (كریزی ماوس) رسید. دخترها در یك كابین و پسرها در كابین بعدی جای گرفتند وسیله همزمان با حركت به روی ریل شروع به چرخیدن به دور خودش هم كرد و كم كم ارتفاع گرفت، صدای جیغ و خنده های هیجانی ده ها نفری كه سوار بر وسیله های مختلف لونای یك پارك ارم شده بودند فضا را پر كرده بود. در همین حین بود كه موش دیوانه دچار نقص فنی شد، كابین حامل سه دختر در ارتفاعی حدود هشت متری در حال چرخش از ریل جدا شد و پس از سه برخورد روی زمین افتاد و...


    این تمام ماجرایی است كه ظرف چند ثانیه زندگی سه دختر را زیر و رو كرد و فردای آن روز بسیاری از رسانه ها به انتشار خبر این واقعه پرداختند. افكار عمومی پارك ارم را مقصر حادثه می دانست اما جهانگیر، مدیرعامل این پارك با استناد به سوابق مدیریتی اش، مجموعه تحت امر خود را از هر اتهامی مبرا می دانست و معتقد بود این دستگاه كه به تازگی نیز به بهره برداری رسیده بود كاملاتحت اختیار پیمانكار بوده و اگر خطایی هم رخ داده از جانب پیمانكار بوده است. اداره استاندارد وارد عمل و مشخص شد شفتی كه اتصال دهنده كابین و ریل بوده شكسته و باعث وقوع این حادثه شده است. درست مانند سال های نه چندان دور كه راننده جان باخته در حوادث رانندگی به عنوان مقصر معرفی می شد و بعد هم معلوم نمی شد چه كسی باید جوابگوی خسارات حادثه باشد. پیمانكار موش دیوانه معتقد بود كه چك های روزانه دستگاه انجام شده و چك لیست ها به عنوان سند بی عیب بودن دستگاه نیز موجود است اما تست شفت در چك لیست ها نبود و تنها در بازدید های دوره یی مورد ارزیابی قرار می گرفت. سه دختر به بیمارستان حضرت رسول منتقل شدند و پس از آن به دلیل آنچه والدین شان رسیدگی نامناسب بیمارستان اعلام كردند، نگار و ركسانا به بیمارستان آسیا و مانیا به بیمارستان نور افشار منتقل شدند و روند درمان سه دختر آغاز شد. در همان روزهایی كه خبرنگاران روزنامه ها و خبرگزاری های مختلف در لابی دو بیمارستان به دنبال خبری خاص از حادثه بودند، مشخص شد كه «نگار» دارای آسیب دیدگی جدی نخاعی شده و احتمال فلج شدن همیشگی اش وجود دارد: نگار از ناحیه كمر و گردن دچار آسیب دیدگی شدید شده و شكستگی دنده و لگن و چند مهره كمر نصیبش شده است. چند روز بعد از حادثه مدیرعامل پارك ارم نشستی خبری برگزار و از پدران سه دختر حادثه دیده نیز برای حضور در این نشست دعوت كرد.

ایرج جهانگیر در نشست ظهر روز جمعه خود اعلام كرد كه تمامی هزینه های درمانی و بیمارستانی این سه دختر از سوی پارك ارم پرداخت خواهد شد. او از رسانه ها نیز انتقاد كرد و گفت كه حال مجروحان حادثه را وخیم تر از آنچه بود اعلام كرده اند در حالی كه هیچ یك از دختران قطع نخاع نشده اند با این وجود به عنوان فردی كه مقصر حادثه نیست به خاطر وقوع این حادثه از مردم و خانواده های «یوسفی»، «قربانی» و «فرهی» عذرخواهی كرد!.


    پس از این سخنان «اسماعیل قربانی» پدر «نگار» گفت كه نمی شود پارك ارم به عنوان محلی كه این حادثه در آن رخ داده تقصیری نداشته باشد و ما پیگیر شكایت مان هستیم و امیدواریم با دستور ویژه یی كه از سوی مقام قضایی برای پیگیری این پرونده صادر شده، هرچه زودتر تكلیف مشخص و با متخلفان برخورد شود.

حالاچند روز بیشتر از دو ماه از روز حادثه گذشته است، رسانه ها موضوع را فراموش كرده یا شاید به دنبال سوژه یی داغ تر و به روز تر هستند. در پیگیری وضعیت حادثه دیده مطلع شدیم كه «ركسانا» و «مانیا» از بیمارستان ترخیص و به خانه منتقل شده اند اما «نگار» همچنان در وضعیتی وخیم از بیمارستان آسیا به بیمارستان نور افشار منتقل شده است اما وضعیت هیچ كدام از سه دختر مطلوب نیست. هیچ كدام امكان حركت عادی را ندارند و پزشك استراحت مطلق را برایشان تجویز كرده است.

پدر نگار در گفت وگویی درحالی كه نگران ادامه درمان دخترش بود، گفت: نگار در آزمون كارشناسی ارشد پذیرفته شد اما متاسفانه امكان حضور در آزمون عملی را پیدا نكرد و با مساعدت سازمان سنجش قرار شد تا سهمیه اش برای دوره بعد محفوظ بماند اما نگرانی من از روند درمان او است. واقعیت این است كه نگار عملا از گردن به پایین حركت چندانی ندارد و گرچه روحیه اش خوب است اما تغییری در وضعیتش رخ نداده است. نگرانی دیگر ما عفونت ادراری و زخم بستر است كه با توجه به مدت زیادی كه دخترم در بیمارستان بوده وی را تهدید می كند. قربانی با اشاره به سخنان پزشكان معالج دخترش گفت: به ما گفته اند كه نگار خوب می شود اما نمی توان زمانی برایش تعیین كرد و نمی توان گفت وی چه زمانی به حالت نزدیك به قبل از حادثه باز خواهدگشت.


    او از هزینه های درمان دخترش نیز نگران است و با بیان اینكه تاكنون حدود 100 میلیون تومان برای درمان دخترش هزینه شده است، ادامه داد: حدود 75 میلیون تومان از هزینه ها را پارك ارم پرداخت كرده اما از حدود دو هفته پیش به ما گفته اند كه امكان پرداخت مابقی هزینه ها را ندارند و هزینه كرد بیش از این مبلغ از اختیارات مدیر مجموعه ارم خارج است. حالاما نمی دانیم گناه دختر من چیست؟ او فقط برای تفریح با دوستانش به پارك رفته بود وحالادو ماه است كه روی تخت بیمارستان افتاده: قرار بود چند ماه دیگر ازدواج كند و به فرانسه برود اما حالابه این روز افتاده و هیچ كس هم جوابگوی ما نیست: نتایج شكایات مان اعلام نشده و پارك ارم هم به فعالیتش ادامه می دهد. قربانی ادامه داد: به ما گفته اند مابقی هزینه ها را از بیمه بگیریم، بیمه هم پرداخت هزینه ها را به اعلام نظر دادگاه موكول كرده و با این وضع فكر نمی كنم تا چند ماه آینده حكمی از سوی دادگاه صادر شود، حالاسوال من اینجاست كه در این مدت هزینه های درمان دخترم را از كجا باید تامین كنم؟. «ركسانا» نیز گرچه از بیمارستان مرخص شده اما آن طور كه سینا فرهی، پدرش به خبرنگار ما گفته است هشت، نه ماهی را باید در خانه استراحت مطلق داشته باشد. او در گفت وگویی با ایسنا در این باره گفت: مهره های گردن ركسانا جابه جا شده، باید چندین جلسه فیزیوتراپی برود و آزمایش های مختلفی انجام دهد، در حال حاضر نباید از جایش بلند شود و امكان حركت هم ندارد.


    او درباره شكایتش از مسببان حادثه نیز گفت: پیمانكار كه با قید وثیقه آزاد است و باید كارشناس برای بازدید از محل اقدام كند. متاسفانه با وجود اینكه دستور پیگیری و رسیدگی سریع به این حادثه اعلام شده بود اما تاكنون اتفاق خاصی در پرونده شكایت مان رخ نداده و هنوز كیفر خواستی برای این ماجرا صادر نشده است. در واقع پرونده هنوز در دادسرای صادقیه است و هنوز به مجتمع قضایی قدس نرفته است. فرهی درباره قول هایی كه پارك ارم درخصوص پرداخت هزینه ها داده بود نیز گفت: تنها مبلغی كه من از مسوولان پارك دریافت كردم حدود سه میلیون تومان بود و بعد از آن هم پیگیر ماجرا نشدم و نمی دانم كه آیا پرداخت ها قطع شده یا خیر؟. «مانیا یوسفی» نیز بیش از شش ماه باید استراحت مطلق داشته باشد، مهره های كمرش آسیب جدی دیده و نمی تواند تحرك چندانی داشته باشد و خانواده وی نیز به همراه خانواده های قربانی و فرهی پیگیر ماجرای شكایت شان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha