سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 115743

اگر از جمله افرادی هستید که هنگام خواب شبانه مجبور می‌شوید چندین بار از سرویس بهداشتی استفاده کنید احتمالا به اختلال «تکرر ادراری» مبتلا شده‌اید.

راه‌های مقابله با تکرر ادرار

سلامت نیوز: اگر از جمله افرادی هستید که هنگام خواب شبانه مجبور می‌شوید چندین بار از سرویس بهداشتی استفاده کنید احتمالا به اختلال «تکرر ادراری» مبتلا شده‌اید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، طبق اعلام انجمن اورولوژی آمریکا تکرر ادراری در 40 درصد زنان و 30 درصد مردان این کشور شایع است. این عارضه می‌تواند بر اثر بیماری‌ها و اختلالات مختلفی چون افتادگی لگن در زنان یا بزرگ شدن پروستات در مردان،‌ عدم فعالیت مناسب عضلات مثانه به دلیل سن یا اختلالات عصبی همچون سکته مغزی ناشی شود.

شبکه خبری فاکس‌نیوز در مطلبی به افراد توصیه کرده که در صورت مشاهده علائم تکرر ادراری راهکارهای زیر را انجام دهند:‌

معاینه توسط پزشک

پزشک متخصص پس از بررسی‌های لازم می‌تواند میزان علائم را در فرد ارزیابی کند. گاهی اوقات بیماری تکرر ادرار از عفونت مجاری ادراری ناشی می‌شود که با بررسی نمونه ادرار و تجویز دارو قابل درمان است.

یادداشت‌برداری

ممکن است پزشک معالج از بیمار درخواست کند تا میزان نوشیدنی مصرفی در روز و تعداد موارد استفاده از سرویس بهداشتی را به او گزارش کنید. با این کار می‌توان تا حدودی تشخیص داد میزان علائم تکرر ادرار به چه صورت است.

کاهش مصرف برخی مواد خوراکی

کافئین موجود در قهوه، چای و نوشابه موجب تحریک و بیش فعالی مثانه می‌شود. بنابراین کاهش مصرف این نوع نوشیدنی‌ها در کاهش این مشکل موثر خواهد بود.

کاهش وزن

اگر به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستید کاهش وزن به طور قابل توجهی علائم بیماری را بهبود می‌دهد.

انجام تمرین کیگل

پزشکان معتقدند تمرین کیگل که منقبض و شل کردن پیاپی عضله‌های قسمت تحتانی لگن خاصره است نیاز مداوم به استفاده از سرویس بهداشتی را کاهش می‌دهد. تمرین کیگل به منقبض و شُل کردن پیاپی عضله‌های قسمت تحتانی لگن خاصره گفته می‌شود که به‌ منظور تقویت و کنترل ارادی این عضله‌ها انجام می‌شود.

شرطی کردن عضلات مثانه

در این مورد به بیمار توصیه می شود که هنگام احساس نیاز غیرضروری برای تخلیه مثانه مدتی قبل از رفتن به سرویس بهداشتی مدتی صبر کرده و تمرین کیگل را انجام دهد. به این ترتیب عضلات مثانه را تعلیم می‌دهید که در مواقع غیرضروری آرامش شما را مختل نکنند.

درمان عضلات کف لگن

این روش در درمان موارد خفیفی از تکرر ادراری موثر است. در این روش پس از تحریک کردن ماهیچه‌های قسمت انتهایی لگن خاصره آن را منقبض می‌کنند.

استفاده از کرم استروژن

نازک شدن دیواره واژن در نتیجه کاهش استروژن در دوران یائسگی موجب تحریک و التهاب مثانه می‌شود. این کرم برای کنترل تکرر ادراری در زنان مناسب و موثر است.

استفاده از دارو

چندین گروه از داروها وجود دارند که مصرف آنها در بهبود علائم تکرر ادراری مناسب است اما البته باید تحت نظر پزشک استفاده شوند.

بوتاکس

در صورتی که استفاده از دارو، بیماری را بهبود نبخشد روش بوتاکس جوابگو خواهد بود. در این روش ماهیچه این قسمت آزاد و رها شده و تا حدودی آنها را از حرکت باز می‌دارد و به همین دلیل ماهیچه نمی‌تواند منقبض شود.

عمل جراحی

چندین مدل عمل جراحی نیز وجود دارد که در موارد مختلف از جمله افتادگی لگن توصیه می‌شوند اما لازم است به منظور آگاهی از خطرات احتمالی آن پیش از جراحی به بیمار اطلاع رسانی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha