سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 115747

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بررسی ابطال حق فنی داروخانه ها در کمیسیون بهداشت طی هفته آینده با حضور مسئولان وزارت بهداشت خبر داد.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بررسی ابطال حق فنی داروخانه ها در کمیسیون بهداشت طی هفته آینده با حضور مسئولان وزارت بهداشت خبر داد.

عابد فتاحی در گفت و گو با پانا، با اشاره به مصوبه دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال افزایش 15 درصدی حق فنی داروخانه ها در سال جاری، اظهار داشت: حق فنی داروخانه ‌ها از گذشته وجود داشته و موضوع جدیدی نیست، حق فنی در قبال پرداخت حق مشورت داروساز به بیمار است. این موضوع حتما باید با معاونت های وزارت بهداشت و درمان مورد بررسی قرار بگیرد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: ابطال حق فنی داروخانه‌ ها صحیح نیست و باید به جای حذف حق فنی ارتباط بیمار با پزشک را تقویت کرد تا آموزش به بیمار باعث ارتقای کیفیت زندگی، کاهش عوارض بیماری و هزینه های نظام سلامت شود.
وی با بیان اینکه با نادیده گرفتن حق فنی بسیاری پزشکان دارو ساز تمایلی به ارائه اطلاعات به بیماران را نخواهند داشت، تأکید کرد: در واقع حذف تعرفه‌ های حق فنی، اجحاف به این رشته و تمام فعالان حوزه داروسازی است. البته تمامی خدمات داروسازان خدمات درمانی است و اصولا نمی توان بین ارائه خدمت درمانی و دارویی تفکیکی قائل شد.
فتاحی در ادامه با بیان اینکه حضور داروساز در داروخانه‌ ها برای ارائه مشاوره‌ های دارویی الزامی است، خاطرنشان کرد: مگر اینکه کسانی که مصوبه تعرفه ‌های حق فنی را لغو کرده‌ اند، معتقد باشند به حضور داروساز در داروخانه نیازی نیست.  
لازم به ذکر است در جلسه هیات عمومی دیوان عدالت اداری در روز دوشنبه 16 تیرماه اعضای هیات عمومی با رای بالایی با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، مصوبه حق فنی داروخانه ها یا حق حرفه ای را ابطال کردند. حجت الاسلام منتظری رییس دیوان عدالت اداری در تشکیل ابطال این مصوبه گفت: بحث حق فنی داروخانه ها در سال ۸۷ مطرح شد که این موضوع مغایر قانون دیوان عدالت اداری تشخیص داده شد و دیوان آن را ابطال کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد رضا ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    2 1
    وزیر بهداشت ، معاونین وزیر و تمامی مسئولین و مدیران ارشد وزارت بهداشت پزشک یا عضو سازمان نظام پزشکی هستند . اعضا کمیسیون بهداشت مجلس هم همگی پزشک هستند . در حقیقت وزارت بهداشت تبدیل به یک نهاد صنفی برای تامین منافع پزشکان و اعضا سازمان نظام پزشکی شده است . منافع و مصلحت مردم جامعه در اولویت بعدی قرار دارد ای کاش مردم کمی بیشتر از حق و حقوق خود اطلاع داشتند و ای کاش مسئولین کشور وقت بیشتری برای بازرسی از این وزارت خانه و تصمیمات آن می گذاشتند
    • بصیر ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
      0 1
      مسئولیت پیچیدن نسخه را شما بعهده می گیرید ؟ اگر داروخانه سوپرمارکتی اداره شود توانائی پیچیدن نسخه ات را به تنهائی دارید؟ اصلا از بررسی فنی نسخه اطلاعی دارید؟ برای درک بهتر یک نسخه ببر داروخانه و خودتان از اول تا آخر آن را بپیچید تا کار تخصصی را متوجه شوید.
  • دكتر مهراب هاشمي ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    0 0
    الدواء عندنا و الشفاء عندالله رياست محترم جمهوري جناب آقاي دكتر روحاني دانش اگر در ثريا هم باشد مرداني ازسرزمين پارس به آن دست خواهند يافت . پبامبر اكرم (ص) در جهاني كه علوم ثانيه اي تخصصي تر مي شوند ، وجايگاههاي رفيع دنيا از آن كشورهاي پيش تاز تر خواهد شد و در دهه اي كه رهبرعظيم الشان و حضرتعالي وآحاد ملت يكصدا با تأكيد حمايت از نخبگان موجب تسريع اعتلاي كشور شده اند . عده اي افراد غير كارشناس و كم لطف با بردن لايحه حذف قانون اخذ حق فني ناچيزي كه دكترهاي داروساز در داروخانه ها بابت خدمات ذيل الذكر مي گرفتند و تصويب و تأكيد بر اجراي آن موجبات دلسردي و سردرگمي اين قشر فرهيخته و خدوم گشته اند . 1- خط مقدم و در دسترسي عامه مردم جهت دريافت داروهاي دست اول درمان OTC 2- خط مقدم و در دسترسي عامه مردم جهت انجام مشاوره و شروع پروسه درمان با ارجاع به پزشك مربوطه . 3-ساخت و ارئه داروهاي تركيبي در داروخانه ها . 4- هماهنگي علمي با پزشك و بيمار جهت جايگزيني صحيح داروهاي وارداتي و يا توليد داخل كه به هر دليل كمياب مي شوند. 5- تعين دوزاژ داروها براي بيماران مخصوصا كودكان و سالمندان و بيماران با نقص كليه و كبد و غيره . 6- كنترل تداخلات دارويي براي بيماران كه تحت درمان با چند دارو و يا چند پزشك مي باشند . 7- جمع آوري اطلاعات و اعلام عوارض ناخواسته داروئي . 8- به روز رساني اطلاعات داروئي خود و پرسنل داروخانه ها از طريق مطالعات و شركت در كلاسهاي مداوم بازآموزي . 9- اشتغال زائي 4 نفر به ازاي هر داروساز . و بسياري موارد ديگر.... لذا خواهشمند است به صلاحديد خود و با هر روش ممكن سريعا جلوي اين حركت كه حاصلي به جز ايجاد دلسردي براي اين قشر و ضرر و زيان براي جامعه و نيز مردم عزيز كشور مي باشد ، گرفته شود .
  • مرتضی بیطرف ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    0 0
    حق مسئول فنی حق نظارت بر صحت روند کار در یک مجموعه تخصصی با رویکرد سلامت و امنیت جامعه است . مشابه آن بسیار زیاد است مانند مسئول فنی تولید کنندگان دارو ؛ مواد غذائی ؛ آرایشی و بهداشتی ؛ دامداری ها و اخیرا هم مسئول فنی کشاورزی. آزمایشگاه , سونوگرافی و رادیولوژی ؛ فیزیوتراپی و غیره همگی دارای متخصصی هستند که مسئولیت مدنی مجموعه را بعهده دارند. حتی کارشناسان محترم دادگستری هم برای علام نظر خود حق کارشناسی دریافت می کنند . مهندسان ناظر ساختمان بابت چند مرحله بازدید از ساختمان میلیون ها تومان حق نظارت دریافت می کنند که همان مسئولیت فنی ساختمان است. با کدام منطق قضات دیوان مسئولیتی را از مجموعه ای طلب می کنند که حقوق مسئول در ان مشخص نشده است