وجود نظام موثر و کارآمد رمز موفقیت بخش سلامت و درمان در هر کشوری است. از این حیث در ایران و به تبع آن در استان فارس چند سالی است طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع با هدف بهینه سازی سیستم شبکه سلامت و درمان و هدفمند کردن مطالبات درمانی شهروندان در حال اجراست.

سلامت نیوز: وجود نظام موثر و کارآمد رمز موفقیت بخش سلامت و درمان در هر کشوری است. از این حیث در ایران و به تبع آن در استان فارس چند سالی است طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع با هدف بهینه سازی سیستم شبکه سلامت و درمان و هدفمند کردن مطالبات درمانی شهروندان در حال اجراست.


این نظام که از پایین‌ترین سطح درمانی یعنی تشخیص به وسیله پزشک عمومی طرح خانواده آغاز و تا پیشرفته‌ترین خدمات درمانی استمرار می‌یابد، دارای نقاط ضعفی است که بررسی ها نشان می‌دهد بیشتر به یک ساختار بروکراسی دست و پا گیر تبدیل شده است.


در این نظام درمانی که تاکنون بخش خصوصی حاضر به همکاری با آن نشده و امکانات درمانی بخش خصوصی با آن همسو نیست، در بخش دولتی نیز چندان جدی گرفته نشده و با رد و بدل کردن برگه ارجاع و ارائه برخی از تخفیف‌های مختصر و محدود به کار خود پایان می‌دهد.


با گذشت بیش از دو سال از اجرای آن، حالا دیگر پزشکان خانواده هم از اثربخشی و کارایی این طرح دلسرد شده و به رفتار کلیشه‌ای آن بسنده می‌کنند.
یکی از پزشکان خانواده فعال در شرق شیراز به خبر پارسی گفت: طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده هم اکنون به یک مهر و برگ ارجاع محدود شده است.

وی ادامه داد: اکثر همکاران پزشک خانواده تنها بر اساس درخواست بیمار برگه ارجاع صادر می‌کنند و هیچ گونه معاینه و تشخیص بیماری توسط پزشک خانواده صورت نمی‌گیرد.


به گفته این پزشک که در یکی از درمانگاه‌های دولتی فعال است، بسیاری از پزشکان خانواده در ساعات تعیین شده غائب هستند و منشی آنها دفترچه های بیمار را به مهر نظام ارجاع ممهور کرده و برگه ارجاع صادر می‌کنند.


این پزشک خانواده گفت: امکانات دولتی بخش درمانی به اندازه نیاز استان فارس نیست و نمی‌تواند به همه مراجعات پاسخ دهد بنابراین شهروندان ترجیح می‌دهند از امکانات درمانی بخش خصوصی استفاده کنند.


وی اظهار کرد: بخش خصوصی تاکنون حاضر به همراهی به شبکه نظام ارجاع و پزشک خانواده نشده و همین موضوع باعث شده هم پزشکان خانواده و هم شهروندان، چندان به این شبکه امیدوار نباشند.


این فعال بخش سلامت و درمان افزود: در موضوع تامین نیازهای دارویی بیماریهای صعب العلاج مثل سرطان هم این نظام نتوانسته است به نیازهای شهروندان نیازمند پاسخ دهد و همچون گذشته مجبورند داروهای خود را تامین کنند و شامل تخفیف‌های دارویی نمی‌شوند.


به اعتقاد این پزشک خانواده استمرار شرایط موجود ممکن است با تعطیلی کار و بازگشت به عقب منجر شود.


در چنین شرایطی مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز که میلیاردها تومان از هزینه درمان کشور و استان را صرف این طرح کرده‌اند، باید با قبول اشکالات این طرح یا نسبت به اصلاح فرایندهای آن اقدام کنند و یا با اعلام رسمی تعطیلی طرح پزشک خانواده از سر دواندن مردم دست بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خسته ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    19 0
    علت اساسی این طرح شکست خورده متخصص نبودن پزشکان خانواده و نداشتن دانش لازم و امکانات لازم برای اقداماتی که پزشکان خانواده اروپا وکانادا آنها را انجام میدهندمثل گرفتن زایمان یا کچگیری یک شکستگی ساده واعمال جراحی اورژانس مثل آپاندیسیت، تخلیه هماتوم جمجمه واز عهده اقدامات اولیه اورژانس در بیماران اغمایی برآمدن و سواد واحاطه لازم برای تشخیص بیماریها را داشتن است.داشتن عنوان رئیس تیم سلامت ولی نداشتن قدرت اجرایی از عوامل دیگر شکست این طرح است . توان زورگویی مسئولین به پزشک خانواده وعدم انتقاد یا توبیخ تخلفات متخصصین وفرهنگ غلط متخصص خواهی وفوق تخصص خواهی بیماران از علل علت دیگر شکست هستند.ما 75 هزار پزشک عمومی داریم که بی هیچ امتحانی باید دوره تخصص پزشکی خانواده را بگذرانند ولی ما هیئت علمی متخصص پزشکی خانواده در ایران نداریم ومجبوریم ابتدا چند تن از این پزشکان خانواده لایق را به خارج از کشور اعزام کنیم تا بعدا ز بازگشتشان بقیه را آموزش داده و متخصص به اندازه کافی داشته باشیم که قدرتمندترین وپردرآمدترین تخصصها در اروپا وکانادا پزشکی خانواده است چرا که باید درمورد تمامی تخصصها اطلاع داشته باشند وهر بیماری اول باید به آنها مراجعه کنند وهیچ متخصصی چه در بخش خصوصی وچه در بخش دولتی چه در کلان شهرها وچه در شهرستانها بدون برگ ارجاع آنها نمیتوانند مستقیما بیماران را ویزیت کنند!به امید آنروز.