سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 115768

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات تالاب هامون در پی خشک شدن بخش هایی از تالاب گفت: کاهش چشمگیر آب در تالاب هامون پرندگان مهاجر را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

سلامت نیوز: نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات تالاب هامون در پی خشک شدن بخش هایی از تالاب گفت: کاهش چشمگیر آب در تالاب هامون پرندگان مهاجر را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

میر مراد زهی در گفت و گو با پانا، با اشاره به آبگیری تالاب هامون در سال جاری اظهار داشت: با ورود سیلاب به داخل تالاب، بخش هایی از تالاب هامون آبگیری شد که بعد از سال ها پرندگان مهاجر نیز به این منطقه وارد شدند و طبیعتا اقدام به لانه سازی کردند.
وی با اشاره به وضعیت فعلی تالاب هامون تصریح کرد: با افزایش دمای هوا و کاهش حجم آب ورودی از رود هیرمند به درون تالاب، مجددا بخش های زیادی از تالاب خشک شده است. متاسفانه به دلیل خشک شدن مجدد تالاب، پرندگان گرفتار این خشکی شده اند و اگر به موقع اقدام جدی برای آن ها نشود در معرض نابودی قرار می گیرند.
 
 
این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت تالاب هامون گفت: قطعا اهمیت تالاب بین المللی هامون تأثیرات مثبتی علاوه بر اکوسیستم منطقه در زندگی مردم نیز دارد اما مدیریت یکپارچه وضعیت تالاب باید زودتر از این ها انجام می شد تا ما شاهد اینگونه اتفاقات نباشیم که پس از سال ها آب به تالاب ورود کند اما عدم مدیریت آن و کاهش آب موجود موجب شده تا وضعیت پرندگان مهاجر تالاب به نابودی منجر نشود.
وی با بیان اینکه با خشکیدن تالاب هامون دوباره حرکت شن های روان و ریزگردها تکرار می شود، تأکید کرد: حق آبه تالاب هامون باید توسط سازمان محیط زیست از کشور افغانستان پیگیری شود.
 

 
گفتنی است در حال حاضر پرندگان مهاجری که با مشاهده آبگیری هامون در داخل تالاب اقدام به لانه سازی و جوجه آوری نموده بودند پس از خشکیدگی مجدد، تالاب را ترک کرده یا تلف شده اند و هزاران جوجه ای که تازه سر از تخم درآورده اند بدون والدین خود در معرض مرگ ناشی از گرسنگی، تشنگی و گرمای سوزان هوا قرار گرفته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha