یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نسبت به بی‌توجهی به امنیت غذایی در طرح افزایش جمعیت انتقاد کرد.

انتقاد از بی‌توجهی به امنیت غذایی در طرح افزایش جمعیت

سلامت نیوز: یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نسبت به بی‌توجهی به امنیت غذایی در طرح افزایش جمعیت انتقاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از یسنا، غلامرضا نوری قزلچه در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: پرداختن به مسائل اصلی و مهم جامعه انتظاری است که مردم از مجلس دارند مسائلی همچون اقتصاد و تولید و خروج از رکود و بهبود معیشت مردم و اساسا پایه‌گذاری یک اقتصاد سالم و سبز در کشور که در پی آن بسیاری از مشکلات کشور به شکلی پایدار مرتفع خواهد شد.

وی ادامه داد: لازمه اینها استفاده از همه ظرفیت‌های کشور است. یکی از این مقوله‌های مهم منابع انسانی است. ما کشوری قوی از لحاظ منابع انسانی هستیم ولی تا چه اندازه از این منابع استفاده می‌کنیم. کم نیستند نیروهایی که مسیر درست در اقتصاد کشور یا برای آنها تعریف نشده بود یا به آن عمل نکردیم در نتیجه با انبوهی از نیروهای بیکار و حتی فارغ‌التحصیل بیکار مواجه هستیم.

نماینده بستان‌آباد گفت: کم نیستند از نخبگان جامعه که در فشارها و ارتباطات رسمی و غیررسمی به حاشیه رانده شده و سرخورده می‌شوند و یا بدتر از آن رخت هجرت از این دیار را می‌ببندند و فرار مغزها اتفاق می‌افتد که بهتر است بگوییم فرار دادن مغزها اتفاق می‌افتد.

این نماینده مجلس به منابع طبیعی نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه آنچنان که باید به این منابع توجه نکرده‌ایم و در بسیاری از این مقوله‌ها به خط قرمزهای خطرناکی رسیده‌ایم. در آب از اسراف‌کارترین دنیا هستیم و بیش از دو برابر نرم جهانی قابل قبول از منابع تجدیدشونده‌مان استفاده می‌کنیم و 25 درصد از توان استاتیکی آب‌های کشور را هم استفاده کرده‌ایم این در حالی است که مسیر پیشرو یک مسیر توام با خشکسالی‌هاست.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در رابطه با خاک نیز خاطرنشان کرد: سرعت فرسایش خاک در کشورمان دو برابر متوسط سرعت جهانی است و شاید دردناک‌تر از آن تغییر کاربری‌هایی است که به شدت بر روی زمین‌های کشاورزیمان انجام می‌شود و روزانه از مساحت زمین‌هایی که قرار است برایمان امنیت غذایی را تامین کنند کم می‌شود. باید از خود بپرسیم چه چیزی را هدف قرار گرفته‌ایم، آیا دشمنان این مرز و بوم را هدف گرفته‌ایم یا رهایی از وابستگی را یا سرزمین خود و آینده خود و فرزندانمان را هدف گرفته‌ایم و اینگونه بر روی منابع طبیعی و انفال این کشور می‌تازیم.

وی اضافه کرد: در موضوع مراتع و جنگل‌ها نیز وضع قابل قبولی نداریم. آثار همه اینها را به شکل خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، سیل ویرانگر و وخامت اوضاع زیست محیطی به اشکال گوناگون می‌بینیم. بی‌توجهی و کم‌کاری از سوی مسئولین کار را به جایی رسانده که مقام معظم رهبری در یک هفته اخیر در هر دو مورد از دیدارهای خود نسبت به این مسائل هشدار دادند و مقابله جدی با از بین رفتن منابع طبیعی را خواستار شدند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: به نظر بنده این موارد هیچ نیاز ضروری طرح افزایش جمعیت در کشور هستند که متاسفانه طراحان با مدنظر قرار دادن هدف نهایی از اسباب و وسایل و ضروریات لازم برای دستیابی به آن غفلت کرده‌اند. حتما می‌بایست در کنار افزایش جمعیت به موضوع امنیت غذایی و پایداری منابع طبیعی کشور نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم که آن هدف مهم به شکل مطلوبی محقق شود.

نوری قزلچه ابراز امیدواری کرد که در لایحه بودجه سال 94 توجه ویژه‌ای به کشاورزی شده و سود بانکی تسهیلات بخش کشاورزی کاهش پیدا کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان به برخی مشکلات حوزه انتخابیه‌اش اشاره کرد و درخواست احداث راه‌های روستایی، آسفالت روستایی، تسریع در چهار بانده کردن جاده بستان‌آباد و ساماندهی به امورات بنیاد مسکن به ویژه طرح‌های طرح هادی روستایی، گازرسانی به روستاها و پوشش دیجیتالی تلویزیونی را مطرح کرد.

وی همچنین از برگزاری جشنواره یک روزه حیدربابا شهریار و بازسازی خانه پدری او در روستای محل تولدش سپاسگزاری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha