سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 115774

جراحت در میدان جنگ با توجه به حملات بی‌امان دشمن موقعیت دشواری را برای فرد مجروح فراهم می‌کند. معمولا زخم‌ها و جراحت‌های ایجاد شده روی نواحی باز یا پا شدید بوده و با استفاده از بانداژ یا «تورنیکه» جلوی خونریزی آن گرفته می‌شود.

سلامت نیوز: جراحت در میدان جنگ با توجه به حملات بی‌امان دشمن موقعیت دشواری را برای فرد مجروح فراهم می‌کند. معمولا زخم‌ها و جراحت‌های ایجاد شده روی نواحی باز یا پا شدید بوده و با استفاده از بانداژ یا «تورنیکه» جلوی خونریزی آن گرفته می‌شود.

اما زمانی که جراحت‌های وارده در نواحی اتصال بین اندام و تنه مانند گردن، شانه‌ها یا کشاله ران باشد، مساله دشوارتر خواهد شد. پد گازی که معمولا برای پانسمان زخم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، گاه برای جلوگیری از تداوم خونریزی کفایت نمی‌کند و به دلیل فرآیند لخته خون که در محل زخم ایجاد می‌شود به محل زخم می‌چسبد. گروهی از دانشجویان دانشگاه جان هاپکینز به تازگی‌نوعی کف تزریقی ابدع کرده‌اند که پس از تزریق به محل جراحت، سخت شده و مانع از ادامه خونریزی می‌شود.

این سیستم درمانی با نوعی ابزار همانند سرنگ عمل می‌کند که دو نوع مایع «پولیول» و « diisocyanatein» را در خود جای می‌دهد. این دو مایع در محفظه‌های جدا از هم داخل این سرنگ قرار می‌گیرند اما برای تزریق آنها به محل زخم از یک پیستون استفاده می‌شود. با ترکیب این دو مایع با یکدیگر، نوعی واکنش شیمیایی ایجاد می‌شود که آنها را تبدیل به کف پلی‌اورتان کرده و پس از پوشاندن کامل سطح جراحت، سخت می‌شود. در واقع، این کف سخت شده همانند یک توپ عمل کرده و برای توقف خونریزی روی زخم اعمال فشار می‌آورد. علاوه‌بر این، زمانی که این ترکیب همچنان در حالت مایع قرار دارند، کف ایجاد شده قادر است در اعماق زخم نفوذ کند که باعث ترشح عوامل لخته‌کننده خون در محل می‌شود، اما از سوی دیگر، گاه یافتن منشاء خونریزی را برای پزشک دشوار می‌سازد.

این پانسمان به‌گونه‌ای است که پزشکان به راحتی می‌توانند آن را از روی زخم جدا کنند. این کف به‌گونه‌ای ساخته شده که حتی در صورت التهاب ناحیه شکم، کف پوشاننده تا 30 برابر گسترش یافته و مشکلی برای این کف ایجاد نمی‌شود. استفاده از این کف روی جراحات نواحی گردنی، فشار بیشتری را به زخم وارد می‌کند. برای تزریق این نوع کف پوشش‌دهنده از سرنگی بزرگ‌تر از حد معمول به‌منظور تزریق مواد به داخل زخم استفاده می‌شود که هم‌زمان با جذب خون، گسترده می‌شود.

منبع:روزنامه فرهیختگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha