سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 115779

یک متخصص داخلی با اشاره به اینکه روزه‌داری عاملی موثر برای درمان کبد چرب است، گفت: بیماران دیابتی که نیاز به تزریق انسولین روزانه ندارند، می‌توانند روزه بگیرند زیرا روزه موجب کاهش قندخون و فشار خون می‌شود.

سلامت نیوز: یک متخصص داخلی با اشاره به اینکه روزه‌داری عاملی موثر برای درمان کبد چرب است، گفت: بیماران دیابتی که نیاز به تزریق انسولین روزانه ندارند، می‌توانند روزه بگیرند زیرا روزه موجب کاهش قندخون و فشار خون می‌شود.

دکتر مهدی رفیعی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بیشتر مردم دارای عادت‌های غذایی نادرست هستند، اظهار کرد: عادات غذایی نامناسب و ناسالم موجب ابتلا به دیابت و پرفشاری خون می‌شود.

وی یادآور شد: روزه گرفتن عاملی مهم در تنظیم وعده‌های غذایی و سیستم قلبی عروقی بدن است.

روزه‌داری عامل موثری برای درمان کبد چرب است
رفیعی با تاکید بر اینکه روزه داری عاملی موثر برای درمان کبد چرب است، گفت: حدود 10 تا 12 درصد بیماران دیابتی نیاز به تزریق مرتب انسولین در روز دارند، این بیماران نباید روزه بگیرند اما حدود 80 تا 90 درصد آنها توانایی روزه گرفتن را دارند. روزه داری موجب کاهش قند خون و مقابله با اضافه وزن در مبتلایان به دیابت می شود.

وی درباره تاثیر روزه در بیماران گوارشی گفت: دلیل عمده ابتلا به بیماری‌های گوارشی مصرف مواد غذایی بیش از نیاز، سریع خوردن، خوب نجویدن و مخلوط غذا خوردن است، بنابراین روزه داری یک روش موثر در تنظیم وعده‌های غذایی و بهبود بیماری‌های گوارشی است.

روزه در بیمارانی که دچار زخم حاد گوارشی هستند، مضر است
این متخصص داخلی با تاکید بر اینکه بیمارانی که مبتلا به سوءهاضمه هستند، می‌توانند روزه بگیرند، تصریح کرد: روزه برای کسانی که دارای زخم حاد گوارشی هستند، مضر است ولی اگر این بیماران در مدت زمان 2 هفته تا 2 ماه قبل از شروع ماه رمضان درمان شده باشند، امکان روزه‌داری برای آنها نیز فراهم می شود.

رفیعی یادآور شد: در زمان افطار، افراد روزه خود را با یک تا دو لیوان آب گرم و خرما باز کنند و چند ساعت بعد شروع به خوردن غذاهای پرحجم کنند، همچنین باید از مصرف مایعات سرد در ساعات اولیه افطار پرهیز شود.

این متخصص داخلی افزود: در فاصله افطار تا سحر، مصرف مایعات در وعده‌های غذایی الزامی است و مصرف مناسب مایعات موجب می‌شود در طول روز، فشار کمتری به سیستم ایمنی بدن وارد شود.

مصرف سبزیجات و میوه‌های دیرجذب برای سلامتی روزه داران الزامی است
رفیعی در پایان با اشاره به اینکه مصرف میوه در زمان سحر برای نگهداری و تامین آب بدن در طولانی مدت موثر است، گفت: مصرف سبزیجات و میوه‌های دیر جذب و گوشت دار که دیرتر آب خود را از دست می‌دهند، مانند سیب، هویج، خیار، کاهو، هلو، زردآلو و هندوانه برای سلامتی روزه داران الزامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha