مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به آنالیز سوخت کشور با کمک شرکتهای اروپایی گفت: گوگرد موجود در سوخت به عنوان یکی از مهمترین عوامل انتشار ذرات معلق در هوا معرفی شد.

سلامت نیوز: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به آنالیز سوخت کشور با کمک شرکتهای اروپایی گفت: گوگرد موجود در سوخت به عنوان یکی از مهمترین عوامل انتشار ذرات معلق در هوا معرفی شد.

دکتر وحید حسینی در گفتگو با مهر با بیان اینکه اثر گوگرد بر انتشار ذرات معلق بسیار پراهمیت است افزود: بر اساس آنالیزهای شرکت اتو اویل اروپا پیش بینی شده که کاهش گوگرد سوخت از  ppm 300 به ppm 30 موجب کاهش هفت درصدی انتشار ذرات معلق در خودرو سبک و چهار درصدی این ذرات در کامیون های سنگین می شود.

وی با بیان اینکه این پیش بینی ها مقدار دقیق سطح ذرات معلق یا مصرف سوخت را در نظر نمی گیرد اظهار داشت: تست های انجام شده بر روی وسایل نقلیه سنگین نشان دهنده کاهش قابل توجه انتشار ذرات معلق است که در هر دو خودرو با کاتالیست و بدون آن انجام شده است.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: این آزمایشات نشان می دهد که انتشار ذرات معلق از کامیون بدون کاتالیست با سوخت حاوی ppm 400 گوگرد حدودا دو برابر این انتشار در حال عملکرد با سوخت حاوی ppm 2 گوگرد است.

وی افزود: گوگرد سوخت همچنین در طول احتراق اکسید می شود و دی اکسید گوگرد تولید می کند که مهمترین ترکیب گوگرد منتشر شده از خودرو است.

حسینی در ادامه گفت: همچنین مقداری از دی اکسید گوگرد تولید شده مجددا اکسید شده و سولفات ایجاد می کند که سولفات و آب در اطراف هسته کربن جمع می شوند و این اتفاق میزان ذرات معلق را افزایش می دهد بنابراین گوگرد سوخت تاثیر زیادی بر انتشار ذرات معلق دارد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران یادآور شد: عمدتا نرخ تبدیل گوگرد به سولفات حدود یک درصد است و از تاثیر سولفات بر انتشار ذرات معلق از موتور خودروها می توان چشم پوشی کرد که البته استفاده از یک بازیاب محتوای کاتالیست اکسید کننده می تواند نرخ این تبدیل را بسته به بازده کاتالیست تا صد در صد افزایش دهد.

وی اظهار داشت: بنابراین برای خودروهایی با سیستم کاتالیست اکسید کننده بخش زیادی از دی اکسید گوگرد به سولفات تبدیل می شود و میزان ذرات معلق منتشر شده از خودرو را افزایش می دهد که این تغییر تاثیر به سزایی در بازده سیستم بازیافت خودرو دارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: سطح گوگرد سوخت دیزل نیز فاکتور بسیار مهمی در عملکرد سیستم کاتالیست های حذف اکسیدهای نیتروژن محسوب می‌شود چراکه عملکرد کاتالیست همواره در سوخت های بدون گوگرد بهتر است.

حسینی با بیان اینکه مواد تشکیل دهنده خاکستر (مواد معدنی غیر قابل احتراق) در سوخت دیزل به دو صورت ممکن است وجود داشته باشد تصریح کرد: این مواد شامل مواد جامد معلق و یا هیدروکربن های محلول در ترکیبات آلی فلزی هستند.

وی افزود: مواد تشکیل دهنده خاکستر موجود در ذرات معلق می تواند برای انژکتور سوخت یا پمپ سوخت که مهمترین بخش های یک موتور هستند مشکل ساز شده که باید استانداردهای انتشار دقیق تری برای آنها تعریف کرد.

به گفته حسینی، مواد تشکیل دهنده خاکستر به صورت هیدروکربن محلول در ترکیبات آلی فلزی در دوام تاثیر کمتری دارند اما مانند نوع قبلی می توانند باعث ایجاد رسوبات در محفظه احتراق به ویژه در نوک انژکتور سوخت شوند که در میزان انتشارات به ویژه ذرات معلق موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha