پژوهشگر علوم جنگل گفت: تاکنون در اجرای قوانین مربوط به حفاظت از منابع طبیعی و برخورد با متصرفان، نرمش و کوتاهی زیادی شده و حتی در بعضی از قوانین و مقررات، به تصرفات غیرقانونی افراد مهر تایید زده شده است.

سلامت نیوز: پژوهشگر علوم جنگل گفت: تاکنون در اجرای قوانین مربوط به حفاظت از منابع طبیعی و برخورد با متصرفان، نرمش و کوتاهی زیادی شده و حتی در بعضی از قوانین و مقررات، به تصرفات غیرقانونی افراد مهر تایید زده شده است.


به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب شب گذشته در دیدار رییس جمهوری و اعضای هیات دولت با ایشان، به اهمیت بخش کشاورزی اشاره کردند و با اظهار نگرانی از تغییر کاربری زمینهای کشاورزی، گفتند: نابودی زمین های کشاورزی خسارت غیرقابل جبران است و باید وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست جدی با این پدیده برخورد کنند.

ˈیوسف گرجی بحریˈ روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: باید بپذیریم که دستگاه های مربوط، در حفظ جنگل ها و مراتع شمال کشور ضعیف عمل کرده اند و برخورد جدی و بازدارنده برای این نوع تصرفات صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: یکی از عوامل زمینه ساز در گسترش تصرف اراضی جنگلی و مرتعی، ضعف قوانین از جمله ماده 34 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع بود که بسیاری از تصرفات غیرقانونی را که در گذشته انجام شده بود از عنوان مجرمانه خارج کرد و آن را پذیرفت.

گرجی بحری تاکید کرد: امیدواریم در قانون جامع منابع طبیعی که در دست تصویب است، تمام روزنه های سوء استفاده و دور زدن قانون بسته و پشتوانه محکم برای حفظ منابع طبیعی فراهم شود.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه توسعه نامتوازن اقتصادی و اجتماعی از دیگر عوامل افزایش تصرف اراضی ملی بوده، اظهار داشت: افزایش درآمد و بالارفتن رفاه مردم در شهرهای بزرگ مثل تهران و پایین بودن درآمد در شهرهای کوچک و پیرامونی باعث نوعی فشار از جانب مرکز به مناطق اطراف شده است.

گرجی بحری اظهار داشت: در نتیجه، هم اکنون در استان مازندران، جدا از تصرف اراضی جنگلی و مرتعی، معضلی به نام تبدیل اراضی کشاورزی هم وجود دارد، زیرا اقتصاد کشاورزی، اقتصادی کم بنیه و نابرخوردار از حمایت های اقتصادی و تجاری است که باعث فقیرتر شدن کشاورزان می شود.

وی یادآور شد: در سال 1392 نزدیک به دو میلیون تن برنج وارد کشور شد در حالی که نیاز کشور به واردات برنج فقط 500 هزار تن بود و بدیهی است که این واردات را برنج کاران شمال کشور انجام نداده اند.

این جنگل شناس گفت: تاثیر چنین رفتار ناموزون اقتصادی این است که تولید برنج و اقتصاد شالی کاری از رونق می افتد و در نتیجه انگیزه برای تبدیل کاربری زمین کشاورزی پیدا می شود زیرا کشاورزان درآمد کافی به دست نمی آورند.

گرجی بحری تاکید کرد: از چند دهه پیش گفته شده است که برای جلوگیری از تصرف اراضی ملی، باید درآمد جنگل نشینان و روستاییان حاشیه جنگل را افزایش دهیم و مشکلاتشان را حل کنیم.

این کارشناس مسایل جنگل گفت: اگر در روستاهای حاشیه جنگل، سوخت مصرفی همچنان هیزم است، برای اینکه فشار بر جنگل کم شود باید سوخت فسیلی و نظایر آن برایشان فراهم شود.

وی تاکید کرد: عامل دیگر در تصرف اراضی ملی، سوء استفاده هایی است که با اعمال نفوذ و قدرت انجام می شود و تحت عنوان پروژه های عمرانی و با نام هایی پرجاذبه، اراضی بزرگی را می گیرند در حالی که بسیاری از پروژه ها حتی نقشه اولیه اش هم اجرا نشده است.

گرجی بحری گفت: صرف نظر از پروژه هایی نظیر جاده و مسیر آب و برق و گاز که ضروری است، تصرفات و ساخت و سازهای زیادی زیر پوشش تعاونی مسکن و پروژه های گردشگری انجام شده در حالی که هدف اعلام شده آن پروژه ها محقق نشده است.

این جنگل شناس تصریح کرد: عامل دیگر تصرف اراضی ملی، متصرفان خرد یعنی حاشیه نشینان جنگل هستند که با تصرف و جنگل تراشی و دیوارسازی شبانه ممکن است زمینی را بگیرند و بعد هم بر طبق قوانین و مقررات مصوب، محملی بیابند و آن را تملک کنند.

وی یادآور شد: برخی از مسوولان نباید برای جلب رضایت و آرای روستاییان و جنگل نشینان، از اقدامات غیر قانونی آنان حمایت و پشت سازمان جنگل ها و مراتع را خالی کنند.

گرجی گفت: تا زمانی که روابط مصلحت طلبانه و منفعت طلبانه حاکم باشد ما به نقطه مطلوب نمی رسیم و مشکلات موجود حل نمی شود.

شمال کشور دارای یک میلیون و 900 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 700 هزار هکتار مرتع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha