عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با انتقاد از وضعیت گردوغبار در استان خوزستان،‌ گفت: رفع این معضل بر دو بخش داخلی و خارجی پایه گذاری شده است که در این زمینه به نظر می‌رسد برنامه دراز مدتی در دستور کار نیست.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با انتقاد از وضعیت گردوغبار در استان خوزستان،‌ گفت: رفع این معضل بر دو بخش داخلی و خارجی پایه گذاری شده است که در این زمینه به نظر می‌رسد برنامه دراز مدتی در دستور کار نیست.

اسماعیل جلیلی در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از وضعیت آلودگی هوا در استان خوزستان به دلیل افزایش گردوغبار و ریزگردها، افزود: متاسفانه طی روزهای اخیر به دلیل افزایش این آلودگی مردم از لحاظ رفت و آمد دچار اختلال زیادی شدند و در این میان مشکلات زیادی فرا روی مردم این استان قرار گرفت.

نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته بخشی از این آلودگی به دلیل مسایل طبیعی است اما قسمت اعظم آن به دلیل بی‌توجهی نسبت به این معضل به وجود آمده است به گونه‌ای که در دولت‌ فعلی و دولت سابق این موضوع در دستور کار قرار نگرفته و با کوچکترین گردوغبار، مشکلاتی در این استان پدید می‌آید.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری افزایش گردوغبار در فصل گرما،‌ تاکید کرد: گرمای شدید بالای 50 درجه و افزایش گردوغبار علاوه بر اینکه مشکلات زیادی را در زندگی افراد به وجود می‌آورد سلامت مردم را نیز به خطر انداخته است.

جلیلی تصریح کرد: دولت باید سازوکاری اساسی در نظر گیرد زیرا در غیر این صورت این آلایندگی هزینه‌های سنگینی را بر دوش دولت می‌گذارد و شرایط بدتری را در جامعه پدید می‌آورد.

وی با بیان اینکه بخشی از معضل افزایش گردوغبار مربوط به کشورهای همسایه و بخش دیگر بر اثر شرایط اقلیمی است که بر استان خوزستان تحمیل شده است، افزود: خشکی تالا‌ب‌ها و کم شدن آب رودخانه‌ها و چشمه‌ها معضلاتی ایجاد کرده که با کوچکترین باد فضای غبار در استان پدید می‌آید.

نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس نهم، درباره سازوکار دولت برای همکاری با کشورهای همسایه برای بهبود وضعیت گردوغبار در کشور ادامه داد: رفع این معضل بر دو بخش داخلی و خارجی پایه گذاری شده است؛ در بخش خارجی که باید کشورهای همسایه مانند عراق در رفع این معضل همراهی داشته باشند اما به دلیل مشکلات و درگیری‌های داخلی این اقدام به تعویق می افتد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تاکید کرد: بدون‌شک نباید از این موضوع به راحتی گذشت و کشورهای همسایه باید فکری برای رفع این گردوغبار داشته باشند زیرا علاوه بر کشور ما،‌ کشور خودشان نیز با معضلاتی همراه خواهد شد.

وی تصریح کرد: به طور حتم با پروتکل‌های بین‌المللی می‌توان توافقاتی ایجاد کرد و سازمان‌های منطقه ای آن را اجرایی کند تا تصمیم عملی برای آن اتخاذ شود؛ اما در هر صورت به نظر می‌رسد برنامه درازمدتی در دستور کار نیست و همیشه بعد از وقوع گردوغبار به فکر چاره برای آن می‌افتند و بعد از مدتی نیز رها می‌شود.

جلیلی به نقش دولت در بخش داخلی برای بهبود وضعیت گردوغبار در کشور اشاره کرد و گفت: باید در بحث‌هایی مثل درختکاری، شن پاشی یا مالچ پاشی اقدام شود که این اقدام بسیار ناچیز صورت گرفته  به گونه‌ای که بعد از چند روز رها شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزود: به دلیل آنکه در زمین‌های جلگه، کشاورزی انجام نمی‌شود و زهکشی هم صورت نگرفته است لذا این زمین‌ها به خاک‌های آفتاب خورده‌ای تبدیل شده که با کوچکترین باد به هوا بر می‌خیزند که در این زمینه دولت باید بسترهای لازم را برای احیای تالاب‌ها و رودخانه‌ها در نظر بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha