سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 115801

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر مصرف آب به یک معضل جدی در تهران تبدیل شده، گفت: شهروندان تهرانی فکر نکنند که هرکاری می‌توانند انجام دهند چرا که در نهایت باید پاسخگو باشند.

سلامت نیوز: رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر مصرف آب به یک معضل جدی در تهران تبدیل شده، گفت: شهروندان تهرانی فکر نکنند که هرکاری می‌توانند انجام دهند چرا که در نهایت باید پاسخگو باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر دکتر معصومه ابتکار با ابراز خرسندی از فضای ایجاد شده برای انتقال نظرات و انتقادات کارکنان به مدیران سازمان حفاظت محیط زیست و شخص وی، گفت: به دنبال ایجاد فضایی سالم ، شاد و صمیمی در سازمان حفاظت محیط زیست هستیم و از این رو مطابق رویه دولت یازدهم پذیرای انتقادات سازنده هستیم.

وی افزود: فضای سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ عنوان امنیتی نیست و قرار نیست فردی به لحاظ بیان دیدگاه ها و انتقادات خود با مشکلی مواجه شود. زیرا نقد من و معاونین و مدیران سازمان حفاظت محیط زیست آزاد است و ما معتقدیم نقد سازنده منجر به پویایی و حیات سازمان می شود.

 ابتکار با بیان اینکه براساس مقررات کنونی محیط زیست باید فاصله صنایع تا شعاع 120 کیلومتری تهران رعایت شود، اظهار داشت: احداث واحدهای جدید صنعتی در این کلانشهر ممنوع است.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه باید مقررات در این باره رعایت شود،‌افزود: همچنین لازم است که ضوابط استقرار فعالیت‌ها و صنایع در این شهر مورد توجه قرار گیرد و فناوری‌های جدید که آسیبی را به محیط زیست نمی رساند ایجاد شود.

وی با بیان اینکه مساحت تهران 1.2 درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است، بیان داشت: این در حالی است که 30 درصد فعالیت‌های صنعتی در این کلان‌شهرها و مراکز بوده است.

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر ضرورت ارتقاء تکنولوژی واحدهای صنعتی موجود در این کلان‌شهر بیان داشت: باید در این واحدهای صنعتی به کاهش آلودگی هوا و همچنین امحاء درست پسماندها و پساب‌های صنعتی توجه شود چرا که این یک مسئله بسیار مهمی است.

ابتکار بیان داشت: در استان تهران با توسعه شهرک‌های مسکونی نیز مخالف هستیم چرا که ظرفیت زیستی تهران محدود است و هم‌اکنون در تهران دیگر آبی وجود ندارد.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه یکی از دلایل آلودگی هوای تهران وضعیت جغرافیایی آن است، ادامه داد: شهروندان در تهران سعی کنند با حمل و نقل عمومی تردد کنند چرا که خودروهای شخصی وسیله‌ای تفننی است.

معاون رئیس جمهور بیان داشت: لازم است حمایت‌های دولت و تلاش‌های شهرداری برای گسترش سیستم حمل و نقل عمومی افزایش یابد.

ابتکار با بیان اینکه در حال حاضر  مصرف آب به یک معضل جدی در تهران تبدیل شده است، گفت: شهروندان تهرانی فکر نکنند که هرکاری می‌توانند انجام دهند چرا که در نهایت باید پاسخگو باشند.

رئیس سازمان محیط زیست درباره استقرار صنایع به استان‌های دیگر، گفت: با در نظر گرفتن مشوق‌ها در صدد هستیم که بحث جابجایی صنایع استان تهران را به سایر نقاط کشور پیگیری کنیم چرا که این یک اتفاق بزرگ بوده و لازم است حمایت‌های بیشتری را برای جابجایی صنایع از دولت بگیریم.

وی درباره عرضه بنزین با استاندارد یورو4 گفت: عرضه بنزین یورو 4 در کل استان تهران در حال پیگیری و انجام است اما باید گفت که در حال حاضر بنزین پتروشیمی در تهران عرضه نمی‌شود.

ابتکار با تأکید بر اینکه بدون رشد فردی و ارتقاء توانمندی های فردی، ارتقاء سازمانی و مدیریت امکان پذیر نیست، تصریح کرد: نیک بختی جسم، روح و اندیشه فردی منجر به حرکت تشکیلاتی و سازمانی موفق خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه باید سطح آگاهی و اطلاعات کارکنان محیط زیست در خصوص مسائل محیط زیست و مسائل تخصصی این حوزه به روز شود، اظهار داشت: کارشناسان باید آگاهی بسیاری در خصوص مسائل زیست محیطی داشته تا بتوانند جوابگوی مشکلات میحط زیست باشند.

وی ادامه داد: ارتقاء آموزش و آگاهی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست اعم از محیط بان، مدیران کل ادارت استان ها، کارشناسان یکی از مهم ترین محورها برای تبدیل شدن سازمان حفاظت محیط زیست به سازمانی کاملاً پویا و توانا است. زیرا عدم آگاهی بخشی و برخورداری از اطلاعات منجر به ایستایی خواهد شد.

ابتکار با یادآوری سابقه مدیریت خود بر سازمان حفاظت محیط زیست در دولت اصلاحات، گفت: به دلیل شناختی که از مسائل و چالش های سازمانی محیط زیست کشور داشتم به جد پیگیر مسائل معیشتی و مالی کارکنان بوده و هستم ولی برخی موارد در اختیار قانونی من نیست.

وی ادامه داد: این سازمان باید روی مُرّ قانون حرکت کند چرا که یک دستگاه حاکمیتی است و ما در این راستا تلاش‌های خود را انجام خواهیم داد و امیدواریم طی چند ماه آینده وضعیت بهتری در خصوص کمبودها به ویژه مسائل معیشتی شاهد باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان وضعیت دشوار دولت یازدهم به دلیل شرایط انقباضی مالی و توسعه بی ضابطه بدنه دولت در دولت گذشته، اظهار داشت: البته سازمان حفاظت محیط زیست مستثنی است و بدیهی است تقویت پرسنل به لحاظ کمی و کیفی و پیگیری امور مربوط به تبدیل وضعیت و استخدام آن ها به جد پیگیری می شود.

معاون رئیس جمهور افزود: اگرچه دستگاه هایی همچون شهرداری به لحاظ مسائل رفاهی و معیشتی موقعیت های خوبی برای کارکنان خود دارند و در داخل بدنه دولت وقتی فیش حقوقی و دریافتی کارکنان را مشاهده می‌کنیم، می‌توانیم بگویم با برخی از دستگاه‌های دولتی یکسان است و البته تأکید داریم و تلاش می کنیم شرایط معیشتی کارکنان سازمان ارتقا یابد.

وی ادامه داد: ما به هیچ وجه نباید شاهد تخلف در سازمان محیط زیست باشیم. همچنین ما نباید خود را به قیمت پایین از دست داده و به دلیل معیشت دشواری که داریم این توجیه را داشته باشیم که تخطی انجام داده و گامی فراتر از قانون اختیارات و شرع مقدس برداریم.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه نه تنها ما نباید شاهد تخلف باشیم بلکه سازمان محیط زیست اجازه این امر را به کسی نخواهیم داد، گفت: نباید به نفع همشهری، فامیل و یا اقوام خود تخلفی انجام داده و برایشان کاری کنیم و همین جا بنده می‌گویم که این امر امکان پذیر نیست و با هر تخلفی با قاطعیت برخورد خواهد شد.

ابتکار با بیان اینکه برنامه ریزی و برخورداری از برنامه اصولی از مهم ترین شاخص های موفقیت یک سازمان است، گفت: همه کارکنان سازمان باید برای خود برنامه ای مشخص و صحیح داشته باشند. از بالاترین سطوح مدیریتی تا محیط بان سازمان وقتی از صبح فعالیت خود را شروع می‌کنند باید بدانند چه برنامه ای دارند.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر فرابخشی بودن محیط زیست و اینکه مشکلات محیط زیست کشور تنها به دست سازمان حفاظت محیط زیست حل نخواهد شد، اظهار داشت: از دیگر برنامه های جدی ما گسترش ارتباط و تعامل سازمان حفاظت محیط زیست با مردم، سمن ها، رسانه‌ها و مراکز تحقیقاتی است.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه طرح مهم مطالعات مناطق که در دوره گذشته به فراموشی سپرده شده، اکنون باید اجرایی شود، افزود: از همین رو معاونت محیط زیست طبیعی سازمان پیگیر اجرایی کردن این طرح است.

وی ادامه داد: پایش از راه دور از اقدامات مهم ما در سازمان حفاظت محیط زیست است همچنین باید بگویم تا پایان سال 93 صنایع بزرگ باید پایش آنلاین شوند تا طی برنامه ریزی ما تسلط بیشتری داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به تعهدات رئیس دولت تدبیر و امید مبنی بر رعایت اصل صداقت و راست گویی، حرکت مبتنی بر دانایی و خرد جمعی و ایجاد انسجام در بدنه اصلی، گفت: من نیز به عنوان عضوی از دولت یازدهم تمام تلاش خود را در این راستا به کار می بندم.

وی با ابراز خرسندی از نگاه نافذ رئیس جمهوری به محیط زیست، این نگاه را فرصت استثنایی برای سازمان حفاظت محیط زیست و علاقمندان و فعالان این حوزه دانست و اظهار داشت: بر همین اساس در طول مدت قبول مسئولیت مدیریت محیط زیست کشور تمام سعی من و همکارانم بازگرداندن حکمروایی مطلوب محیط زیست، بازنگری در مهندسی ساختار سازمانی، بهبود شرایط ساختاری کارکنان به لحاظ جبران کمبود نیروی انسانی و تبدیل وضعیت قراردادها و همچنین بهبود وضعیت معیشتی آنان در راستای ارتقاء سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.

بنابراین گزارش، پیش از صحبت های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، هادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گزارشی از وضعیت اقدامات صورت گرفته، برنامه های آینده و چالش های محیط زیست استان تهران ارائه داد.

سپس تعدادی از کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران به بیان دغدغه ها و درخواست های خود پرداختند. پیگیری تبدیل وضعیت قراردادی ها، بهبود وضعیت معیشتی کارکنان به ویژه محیط بانان، افزایش تعداد محیط بانان، بهبود و افزایش تجهیزات مورد نیاز محیط بانان از جمله مهم ترین درخواست ها و دغدغه های مطروحه توسط کارکنان در این دیدار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha