رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان این که برنامه چهارم استراتژیک کشوری کنترل ایدز مراحل نهایی تدوین را طی می‌کند، پنج هدف عمده این برنامه ملی را تشریح کرد.

"معتادان تزریقی" و "انتقال جنسی HIV" در کانون توجه برنامه‌ چهارم کنترل ایدز

سلامت نیوز: رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان این که برنامه چهارم استراتژیک کشوری کنترل ایدز مراحل نهایی تدوین را طی می‌کند، پنج هدف عمده این برنامه ملی را تشریح کرد.

دکتر عباس صداقت در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با همکاری سازمان‌هایی که در بحث HIV‌/ ایدز مسئول هستند، برنامه چهارم استراتژیک کشوری کنترل ایدز مراحل نهایی تدوین را طی می‌کند؛ چرا که از طریق یک برنامه استراتژیک کشوری است که تمام سازمان‌ها سهم خود را در کنترل این بیماری و همچنین تحت پوشش قرار دادن گروه هدف مشخص می‌کنند. این برنامه پنج ساله بوده و بر پایه برنامه توسعه اقتصادی کشور است.

صداقت گفت: در حال حاضر در آخرین سال برنامه سوم کشوری کنترل ایدز قرار داریم. بر همین اساس است که از اوایل امسال اقدامات مربوط به تدوین برنامه چهارم آغاز شده است. تقریبا برنامه‌ریزی برای تدوین و تحلیل وضعیت، تعیین پاسخ ملی و در نهایت تعیین اهداف، راهبردها و مداخلات تعیین شده است.

وی با بیان اینکه برنامه چهارم کشوری ایدز پنج هدف عمده را دنبال خواهد کرد، افزود: هدف نخست این برنامه کنترل HIV/ایدز در جمعیت عمومی است. در این زمینه تاکیدها بیشتر بر روی آموزش‌های عمومی و دسترسی عمومی به خدمات است.

صداقت، کنترل HIV/ ایدز در مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر را دومین هدف چهارمین برنامه کشوری کنترل ایدز خواند و گفت: در این زمینه نیز بر برنامه‌های کاهش آسیب و پیشگیری در مصرف کنندگان مواد مخدر چه در زندان‌ها و چه در جامعه تاکید شده است.

وی کنترل HIV/ ایدز از طریق انتقال جنسی در گروه‌های پرخطر را سومین هدف برنامه چهارم کشوری ایدز خواند و گفت: در این زمینه نیز زنان در معرض آسیب بیشتر مدنظر هستند. کنترل انتقال HIV/ ایدز از مادر باردار مبتلا به نوزادان و کاهش مرگ ناشی از ایدز در مبتلایان این بیماری دیگر اهداف برنامه چهارم استراتژیک کشوری کنترل ایدز هستند.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت در پایان گفت: در ذیل هر کدام از این اهداف، راهبردها و اهداف پایه و نهایی و همچنین مداخلات کمک کننده جهت دستیابی به اهداف تعیین شده لحاظ شده است و نقش هر یک از سازمان‌های در کنترل این بیماری مشخص شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha