براساس اجرایی شدن این طرح، بیمارستان ها با افزایش بار كاری و در نهایت با كمبود نیروی انسانی مواجه شده اند. برآورد شده است كه حدود 80 درصد منابع حاصل از یارانه ها صرف هزینه كرد تجهیزات پزشكی و دارو می شود. تجهیزاتی كه می توان آن را با هزینه كمتری خریداری كرد.

افزایش لیست انتظار در بیمارستان ها/هزینه کرد 80 درصد منابع طرح تحول برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی

سلامت نیوز: براساس اجرایی شدن این طرح، بیمارستان ها با افزایش بار كاری و در نهایت با كمبود نیروی انسانی مواجه شده اند. برآورد شده است كه حدود 80 درصد منابع حاصل از یارانه ها صرف هزینه كرد تجهیزات پزشكی و دارو می شود. تجهیزاتی كه می توان آن را با هزینه كمتری خریداری كرد.

با گذشت بیش از دو ماه از اجرای طرح تحول سلامت كه به «طرح ملی» موسوم شد، همچنان خبرهای خوش از نتایج موفقیت آمیز طرح ادامه دارد.

كاهش هزینه بیماران نیازمند بستری در مراكز درمانی دولتی، رایگان شدن زایمان طبیعی در این مراكز، لغو اجبار بیماران به تامین تجهیزات مورد نیاز بستری و جراحی در مراكز درمان دولتی و توزیع به هنگام اعتبارات مورد نیاز طرح از جمله نتایج مثبتی بوده كه تا امروز و با گذشت بیش از دو ماه از اجرای طرح، همچنان بیماران درباره آنها صحبت می كنند و برخلاف تصور، خللی هم در این مسیر ایجاد نشده است.

روز گذشته هم در دومین نشست بررسی طرح تحول نظام سلامت كه با حضور عبدالرحمان رستمیان نایب رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سیدامیر حسین قاضی زاده هاشمی عضو كمیسیون اجتماعی مجلس، ایروان مسعودی معاون پژوهش های فرهنگی - اجتماعی مركز پژوهش های مجلس، محمدرضا صفی خانی جانشین ستاد تحول نظام سلامت وزارت بهداشت، محمدرضا واعظ مهدوی مشاور معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری، انوشیروان محسنی بندپی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان، علی نوبخت دبیر مجمع انجمن های پزشكی، روسای پنج بیمارستان آموزشی درمانی و جمعی از صاحبنظران و كارشناسان نظام سلامت و مركز پژوهش های مجلس برگزار شد، نتایج این نشست به این رسید كه: «به نسبت های متفاوتی ضریب اشغال تخت، متوسط اقامت بیمار، تعداد مراجعین به اورژانس و درمانگاه افزایش یافته است. پرداختی از جیب مردم كاهش یافته است. طرح با استقبال مردم مواجه شده است. بودجه در نظر گرفته شده برای این مدت كافی بوده است. میزان مراجعه بیمار از شهرستان ها به بیمارستان های استان تهران كم شده است و شاهد انتقال بیمار از بخش خصوصی به دولتی هستیم. شاهد انتقال درمان های گرانقیمت به سوی بیمارستان های دولتی هستیم.»


اما در عین حال ضعف های كه پیش از اجرای طرح نسبت به آن هشدار داده می شد هم در این جلسه مطرح شد و كارشناسان متفق بودند كه: «براساس اجرایی شدن این طرح، بیمارستان ها با افزایش بار كاری و در نهایت با كمبود نیروی انسانی مواجه شده اند. برآورد شده است كه حدود 80 درصد منابع حاصل از یارانه ها صرف هزینه كرد تجهیزات پزشكی و دارو می شود. تجهیزاتی كه می توان آن را با هزینه كمتری خریداری كرد.

در این طرح نقش خیریه ها و NGO ها نادیده گرفته شده است. به عبارت بهتر با اجرایی شدن این طرح، بیمارستان ها تمایلی برای مشاركت به سازمان های خیریه برای تامین هزینه ها ندارند و همه مسیرهایی كه برای نجات خود پیدا كرده بودند را از دست داده اند. در این طرح برای گایدلاین و نظام ارجاع سیاستی اتخاذ نشده است. در این طرح لازم بود برای بیمارستان های آموزشی و درمانی به صورت مجزا دستورالعمل طراحی می شد چراكه شرایط متفاوتی بر آنها حاكم است. لیست انتظار در بیمارستان ها افزایش یافته است. برای برخی بیماری های خاص پرهزینه از جمله پیوند مغز استخوان در طرح تحول دستورالعملی در نظر گرفته نشده است. بسیاری از خدماتی كه در گذشته به صورت سرپایی انجام می شد به صورت بستری ارائه می گردد.»


    سید امیرحسین قاضی زاده در خصوص طرح تحول نظام سلامت، توضیح داد: «هدف اصلی طرح تحول نظام سلامت این است كه با توجه به محدود بودن منابع مرجعی را برای بیماران قرار دهیم تا از خدمات دولتی بهره بیشتری ببرند. نمایندگان نیز دغدغه چنین مساله یی را دارند و به دنبال سر و سامان دادن نظام درمان بیماران و پرداخت مستقیم جیب هستند. اما دو چالشی كه اكنون با آن مواجه هستیم موضوع كنترل ورود و مصرف دارو و تجهیزات پزشكی و نظام كنترلی برای مدیریت بیمار است.»


    محمدرضا واعظ مهدوی هم گفت: «طرح تحول نظام سلامت باید با یك مانیتورینگ و كنترل دایمی صورت گیرد: این طرح، طرح خوبی است ولیكن تحول نیست، این همان اتفاقی است كه درگذشته انجام می شده است. پس از آن یك سری تغییراتی صورت گرفته است. بنابراین ما با اجرایی شدن این طرح به 10 سال پیش برمی گردیم.»
منبع: روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha