وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی ضمن تشریح ابعاد مختلف لایحه "حقوق شهروندان افراد دارای معلولیت" از بررسی و تصویب موادی از این لایحه در کمیسیون اجتماعی دولت خبرداد و گفت: این لایحه به زودی به صحن علنی مجلس می رود.

جزئیات لایحه حقوق شهروندی افراد معلول اعلام شد

سلامت نیوز: وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی ضمن تشریح ابعاد مختلف لایحه "حقوق شهروندان افراد دارای معلولیت" از بررسی و تصویب موادی از این لایحه در کمیسیون اجتماعی دولت خبرداد و گفت: این لایحه به زودی به صحن علنی مجلس می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، علی ربیعی گفت:‌ از چند ماه گذشته قرار بود برای حمایت از معلولان، اولین گام به روز کردن قانون حمایت از معلولان و برطرف کردن اشکالات آن به عنوان لایحه از سوی دولت مطرح شود که آن را به کمیسیون برگرداندیم.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه 7 جلسه با تشکل های مردم نهاد در وزارت تعاون،‌ کارورفاه اجتماعی داشتیم و علاوه بر آن 25 جلسه برای افزایش ضمانت اجرایی حمایت از معلولان درکمیسیون اجتماعی دولت و 25 جلسه دیگرنیزدرکمیسیون فرعی اجتماعی برگزارشد و خوشبختانه این لایحه با 24 ماده آماده شده و دردستور کارکمیسیون اجتماعی دولت قرار گرفته و در اولین روزبررسی تعدادی از مواد آن به تصویب رسیده است.
وزیرتعاون،‌کار و رفاه اجتماعی افزود:‌ تمام سعی ما بر این است که این لایحه را در اسرع وقت به صحن هیات دولت ببریم.

دکترربیعی ادامه داد:‌ این لایحه خصوصیاتی دارد که می تواند به ما در حوزه رسیدگی به معلولان کمک کند چون دارای یک جامعیت کامل است به این لحاظ که ازنقطه نظرات تشکل های مردم نهاد معلولان و حتی ازمعلولان صاحب نظردراین زمینه استفاده کرده ایم.

وی یاد آور شد: جامعیت این لایحه با واقعیات اجرایی کشور نیز هم سو شده است چرا که یکی از مشکلات مادر قوانین قبلی عدم انطباق با واقعیات اجرایی کشور بود که سعی کردیم در این لایحه این مساله را پوشش دهیم.

وزیرتعاون‌،کارورفاه اجتماعی اضافه کرد:‌"حقوق شهروندان افراد دارای معلولیت" نام این لایحه و یکی از مباحث مهم آن توجه به تامین اجتماعی افراد دارای معلولیت است و بخشی از آن نیز بر موضوعات تامین اجتماعی تاکید دارد.

دکترربیعی اظهار کرد:‌ نکته مهم دیگراین لایحه ایجاد ظرفیت برای اشتغال افراد دارای معلولیت است که دراین لایحه و برخی تسهیلات و معافیت ها نیز برای افرادی درنظر گرفته شده است که معلولان را استخدام می کنند.

وی ادامه داد:‌ ایجاد اشتغال توسط سازمان بهزیستی برای معلولان وایجاد صندوق کارآفرینی برای معلولان دراین لایحه پیش بینی شده و علاوه بر آن امتیازهایی برای افرادی که بتوانند معلولان را به کارگیرند درنظر گرفته شده است.

تشکیل شورای عالی امورشهروندان دارای معلولیت
وزیرتعاون،‌کارورفاه اجتماعی درادامه با اشاره به اینکه درگذشته برای اجرای قانون نظارت ها کمتر بوده است گفت با تشکیل شورای عالی امورشهروندان دارای معلولیت که در آن یک نهاد عالی نظارتی پیش بینی شده است، درصدد رفع این مشکل برآمدیم.

دکترربیعی افزود:‌ برای ارزش قائل شدن برای افراد معلول ونهادهای مدنی که در حوزه معلولان فعالیت می کنند شورای عالی ای را پیش بینی کردیم که درآن جا نظارت را برای تشکل های مردم نهاد و افراد معلول فراهم می کند که این نکته هم یکی از نکات قابل توجه این لایحه است.

وی تصریح کرد:‌ سازمان بهزیستی در این لایحه مکلف می شود که وسایل وتجهیزات وفن آوری کمک زیستی تسهیل کننده را بار رعایت استانداردها در اختیار آن ها قرار دهد و امروز با توجه به اینکه موضوع ما بردن خدمات به منازل و کمک به همسر یا افرادی که با معلول زندگی می کنند و تحقق شعار بردن بهزیستی به خانه است.

دکتر ربیعی یاد آورشد:‌ همچنین موضوع آموزش رایگان افراد معلول در سطوح مختلف ‌تحصیلی،(‌افرادی که موفق شوند در سطوح مختلف تحصیلی قرار بگیرند) دراین لایحه پیش بینی شده است و افراد می توانند از آموزش رایگان بهره مند شوند.

توجه به مسکن معلولان
وزیرتعاون،‌کارورفاه اجتماعی گفت: در این لایحه تامین مسکن معلولان نیزپیش بینی شده است.

دکترربیعی خاطرنشان کرد: دراین لایحه پیش بینی شده اشخاصی که درجهت توسعه و احداث مراکز توانبخشی، نگهداری های مراقبتی، ‌حرفه آموزی و آموزش برای معلولان فعالیت هایی را انجام می دهند ازمعافیت های مالیاتی قانونی بهره مند شوند.

وی تاکید کرد:‌ با توجه به کارهای تخصصی ای که بر روی این لایحه انجام شده می توان آن را روشنی بخش، هدایت بخش و تسهیل کننده خدمت رسانی دولت به معلولان دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha