چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
کد خبر: 115868

سال‌هاست که کارشناسان از بحث باقیمانده سموم شیمیایی و کودها بر محصولات کشاورزی سخن می‌گویند اما تاکنون هیچ اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نشده و همچنان مردم به‌جای میوه و سبزی سالم، سم می‌خورند.

سلامت نیوز:سال‌هاست که کارشناسان از بحث باقیمانده سموم شیمیایی و کودها بر محصولات کشاورزی سخن می‌گویند اما تاکنون هیچ اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نشده و همچنان مردم به‌جای میوه و سبزی سالم، سم می‌خورند.

به‌طوری كه چند روز پیش هم محسن مروتی، عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات گیاه پزشكی‌ اعلام كرد كه مصرف آفت‌كش‌ها در ایران سالانه حدود ۱6تا ۲۰هزارتن است. او ناباروری، سرطان و پرخاشگری عصبی را نتیجه محصولات آلوده به سموم كشاورزی عنوان كرده و گفته كه خیار، گوجه و توت فرنگی در صدر آلودگی‌ها قرار دارند.

رئیس مركز تحقیقات سرطان كشور هم در گفت‌وگو با همشهری، نسبت به سرطان‌زایی قطعی باقیمانده سموم، مواد شیمیایی و كودها در مواد غذایی و محصولات كشاورزی هشدار داد و از مسئولان خواست در این زمینه پیگیری جدی داشته باشند. در عین حال، دكتر اكبر عبداللهی، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو هم در گفت‌وگو با همشهری هشدار داد كه استفاده از سموم و آلاینده‌های محیطی و كشاورزی در كشور به بحران تبدیل شده است. ‌

پروفسور محمد اسماعیل اكبری در تشریح چگونگی بروز سرطان اظهار داشت: سرطان به‌دلیل تغییرات سلولی به‌وجود می‌آید و یكی از فاكتورهایی كه تغییر سلولی ایجاد می‌كند، سموم و باقیمانده كودها و مواد شیمیایی روی مواد غذایی و محصولات كشاورزی است؛ چرا كه این سموم به آسانی وارد بدن می‌شوند و در داخل بدن روی سلول‌ها می‌نشینند و بدین‌ترتیب، بیان ژنی و ماهیت سلولی را تغییر می‌دهند و نكته مهم آن است كه به‌دلیل تغییر بیان ژنی، حتی نسل‌های آینده ما هم دچار گرفتاری می‌شود به حدی كه در آینده نزدیك، بچه‌های ما كه با این ژن متحول شده به دنیا می‌آیند، ژن آنها با یك متغیر كوچك‌تری تبدیل به ژن سرطانی می‌شود.

بنابراین، ممكن است این سموم فرصت پیدا نكنند كه در بدن ما ایجاد سرطان كنند اما ژن ما را متحول می‌كنند.‌ اكبری از مسئولان خواست كه استانداردكردن سموم، مواد شیمیایی و كودها را به‌طور جدی اجرایی كنند. او گفت: قرار داد استانداردكردن سموم، مواد شیمیایی و كودها از سال‌ها قبل با وزارت جهادكشاورزی بسته و امضا شده، اما تاكنون برای اجرای آن چاره‌اندیشی جدی صورت نگرفته است.

بنده، امیدوارم آقای دكتر حجتی وزیر محترم جهادكشاورزی باز هم با اهتمام جدی‌تر به این موضوع ورود پیدا كنند، چرا كه این مسئله سلامت مردم را همچنان تهدید می‌كند.معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو هم در گفت‌وگو با همشهری از شورای‌عالی سلامت خواست كه این مسئله را به‌طور جدی و پیگیرانه دنبال كرده و برای رفع آن چاره‌اندیشی كند.او گفت: شورای‌عالی سلامت كه همه ذی‌نفعان سلامت كشور در آن عضو هستند، قبل از اینكه این مسئله به بحران تبدیل نشده بود باید از بروز این بحران پیشگیری می‌كرد اما در عین حال، معتقدم كه این شورا از هم‌اكنون می‌تواند با تشكلات جلسات مستمر برای این قضیه راهكارهای جدی طراحی و اجرا كند.

به گفته این مقام مسئول در تابستان كه مصرف میوه و سبزی بیشتر می‌شود، این سموم بیشتر وارد بدن می‌شود و این در حالی است كه اگر این سموم بیش از حد وارد بدن شود، عوارض جدی همچون سرطان به دنبال خواهد داشت. عبداللهی از یك فیلم مستند كه در یك كشور اروپایی فیلمبرداری شده بود سخن گفت كه در آن پای یك گوساله زخم شد اما دامپزشكان برای درمان گوساله به آنتی‌بیوتیك روی نیاوردند و از روش‌های طبیعی درمان استفاده كردند.

او گفت: آنها معتقد هستند كه گوشت این حیوان را قرار است مردم مصرف كنند پس نباید مردم را دچار آسیب جدی كرد اما می‌بینیم كه در كشور ما حتی برای كوچك‌ترین بیماری‌های دام از آنتی بیوتیك به شكل گسترده استفاده می‌شود. برخی كشاورزان برای بالابردن راندمان محصولات خود بدون رعایت ملاحظات و بی‌رویه از سموم استفاده می‌كنند.

تا حدی كه گیاه در سم رشد می‌كند و این درحالی است كه استفاده از سموم با توجه به نوع محصول و فرآورده حداقل و حداكثر مجاز دارد و این مهم را وزارت جهادكشاورزی باید به كشاورزان آموزش دهد. علاوه بر این، باید بین وزارت بهداشت و وزارت جهادكشاورزی وفاق جدی صورت پذیرد. از سوی دیگر، باید كشاورزی و دامپروری ارگانیك مقرون به صرفه باشد كه كشاورز مجبور نباشد به بهای از دست رفتن سلامت مردم بی‌محابا از سموم شیمیایی و دفع آفات نباتی استفاده كند. در محصولات ارگانیك از روش‌هایی به دور از آلاینده‌ها برای رشد استفاده می‌شود اما قیمت این محصولات 3برابر قیمت محصولات غیرارگانیك است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha