چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹

معاون فرهنگی کمیته امداد اعلام کرد: براساس آمار سال 92، 308 هزار و 354 نفر از مادران و دختران در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که ما به آنها خدمات پیشگیری از اعتیاد را ارائه کرده‌ایم.

سلامت نیوز: معاون فرهنگی کمیته امداد اعلام کرد: براساس آمار سال 92، 308 هزار و 354 نفر از مادران و دختران در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که  ما به آنها خدمات پیشگیری از اعتیاد را ارائه کرده‌ایم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، اکبر میرشکار در نشست مشاوران امور بانوان دستگاه و وزارتخانه ها گفت: نخبه‌یابی و نخبه‌پروری و نگه‌داشت نخبه را در دستور کارخود کمیته امداد قرار دارد چرا که هدف نهایی ما توانمندسازی فردی و شکل گیری خانواده در همه ابعاد برای افراد تحت پوشش  است.

وی با بیان اینکه خانواده‌ محوری رویکرد اصلی خدمات مختلف امداد است، تصریح کرد: در حوزه امور فرهنگی در تلاش برای آموزش سبک زندگی اسلامی ایرانی به مددجویان هستیم. ضمن آنکه تلاش می‌کنیم موارد تنش‌آفرین مانند اعتیاد، بی‌سوادی و گرایش به شبکه‌های ماهواره‌ای را در میان افراد تحت پوشش از بین ببریم.

به گفته میرشکار، یکی دیگر از برنامه های فرهنگی کمیته امداد ارائه خدمات  مشاوره روانشناسی و دینی به خانواده‌هاست. توان و انرژی بسیاری را برای مدیریت صحیح اوغات فراعت، ارتقای سطح تحصیلی و افزایش مهارت‌ها و بسترسازی لازم برای اشتغال صرف کرده‌ایم.

وی با اشاره به آمار سال 92 و حاشیه نشینی دختران و زنان تصریح کرد: براساس این آمار 10 هزار و 993 زن بی سواد را با سواد کرده‌ایم. در سال 91 و 92 با اقدامات انجام شده زمینه ازدواج مجدد شش هزار و 295 زن مطلقه را فراهم کرده‌ایم و 733 نفر از آنان به زندگی قبلی خود بازگشته‌اند. از میان این ازدواج‌ها، 5484 ازدواج تک همسر بوده است به گونه‌ای که این تعداد زن، همسر اول مردان شده‌اند.

هشدار نسبت به افزایش زنان سرپرست خانوار

در ادامه این نشست منصور قشمه معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد نسبت به افزایش زنان سرپرست خانوار تا سال 95 هشدار داد و گفت:در سال 85، 6.5 درصد زنان سرپرست خانوار بودند. این آمار در سال 91 به 12.5 درصد رسید و براساس پیش‌بینی‌ها در آمار زنان سرپرست خانوار در سال 95 به 15 درصد می‌رسد.

وی تصریح کرد: حدود چهار میلیون و 300 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند که حدود یک میلیون آنها را زنان تشکیل می‌دهند. 300 هزار نفر از این زنان مطلقه هستند و کم سن و سال‌ترین بیوه براساس یک آمار 16 ساله و براساس آماری دیگری 14 ساله است.

دایرشدن 186 شورای حل اختلاف خانواده های زن سرپرست خانوار

به گفته معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد حمایت حقوقی یکی دیگر از ابعاد حمایت های کمیته امداد از این زنان در کنار حمایت‌های معیشتی، مسکن و درمان است که در همین راستا با همکاری قوه قضاییه، وکیلان و حقوقدانان 186 شورای حل اختلاف ویژه خانواده‌های زن سرپرست دایر شده است. علاوه بر آن دفتر معاضدت را در کنار مددکاری کمیته امداد راه‌اندازی کرده‌ایم که مشکلات حقوقی این خانواده‌ها را رصد می‌کند.

شناسایی مشکلات حقوقی زنان

قمشه ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های ما شناسایی مشکلات زنان سرپرست خانوار است که به همین منظور  طرح غربال‌گری را از سال گذشته آغاز کرده‌ایم و قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه، مشکلات حقوقی 20 درصد از خانواده‌های تحت پوشش حل شود. این کار در 12 استان به اتمام رسیده و مشکلات حقوقی 126 هزار خانوار شناسایی شده است.

وی با اشاره به حضور وکلای نیکوکار گفت: مجمع وکلای نیکوکار تشکیل شده است و 3500 وکیل در کشور با کمیته امداد همکاری می‌کنند. علاوه بر آن طرح "وکیل خانواده" را تعریف کرده‌ایم. در پایگاه جشن رمضان تهران و شهرستانها نیز یکی از غرفه‌ها مخصوص مشاوره حقوقی است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha