یک مشاور درمان سرطان پستان با بیان اینکه نقش همسران در بهبود بیماران سرطان پستان، حائز اهمیت است، گفت: روانشناسان نقش موثری در افزایش همدلی اطرافیان با بیماران سرطانی دارند.

سرطان پستان در یک سوم مبتلایان به بیماری‌های روحی بروز می‌کند

سلامت نیوز: یک مشاور درمان سرطان پستان با بیان اینکه نقش همسران در بهبود بیماران سرطان پستان، حائز اهمیت است، گفت: روانشناسان نقش موثری در افزایش همدلی اطرافیان با بیماران سرطانی دارند.

اکرم السادات سجادیان در گفت وگو با ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: 30 تا 40 درصد زنان مبتلا به سرطان پستان، دچار فشارهای عصبی و اختلالات روحی می شوند که نقش روانشناسان در خصوص درمان مشکلات روحی آنها حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه روانشناس در ایجاد همدلی و افزایش امید به زندگی نقش مهمی دارد، افزود: بر اساس تحقیقات، زمانی که زنان روش‌های برخورد با سرطان پستان را می آموزند، بهتر می توانند با مشکلات زندگی مواجه شوند. افزایش امید به زندگی و کاهش استرس نقش موثری در بهبود سرطان پستان دارد.

30 درصد مبتلایان به بیماری‌های روحی به سرطان پستان مبتلا می‌شوند

سجادیان با اشاره به اینکه بیشتر زنان پس از اطلاع از سرطان پستان، دچار ناامیدی می‌شوند، گفت: بر اساس تحقیقات 30 درصد افرادی که مبتلا به بیماری‌های روحی هستند به سرطان پستان مبتلا می شوند. فشارهای عصبی به کاهش امید در زندگی و اضطراب، منجر می‌شود.

احساس گناه و سرزنش موجب تضعیف نیروی مقاومتی بیمار می‌شود

وی اظهار کرد: درصورت مراجعه دیرهنگام بیمار سرطانی به پزشک، وی دچار احساس گناه و سرزنش می شود که این احساسات موجب تضغیف نیروی روانی، مقاومتی، سلامتی بیمار می‌شود. پزشک نیز با سرزنش بیمار احساسات منفی را در او تقویت می‌کند.

سجادیان با اشاره به اینکه بیشتر بیماران به محض اطلاع از بیماری خود دچار سردرگمی، وحشت و نگرانی می شوند، گفت: این عوامل موجب عدم تصمیم گیری در بیماران و قرار دادن مسوولیت بیماری به عهده دیگران می شود که این افراد با کمک روانشناس پس از مدتی بر خود مسلط می شوند.

این مشاور درمان سرطان ادامه داد: بیماران سرطانی پس از شیمی درمانی و رادیوتراپی، احتیاج به درمان شناختی در خصوص کنترل اضطراب، تهوع و استفراغ دارند.

حمایت عاطفی اطرافیان بیمار یک اصل اساسی در بهبود درمان است

وی با تاکید بر نقش روانشناسان در افزایش همدلی اطرافیان با بیماران سرطانی گفت: حمایت عاطفی اطرافیان بیمار یک اصل اساسی در بهبود درمان است و خانواده ها باید برای تقویت این عواطف به روانشناس مراجعه کنند، همچنین احساسات منفی خود را برای روانشناس مطرح کنند.

نقش همسران در بهبود بیماران سرطان پستان حائز اهمیت است

این مشاور درمان سرطان ادامه داد: نقش همسران در بهبود این بیماران حائز اهمیت است و روانشناس در تقویت مهارت های ارتباطی زوجین نقش اساسی دارد.

سجادیان در پایان تصریح کرد: روان شناس نقش اساسی در هدف گذاری در زندگی و ایجاد تصویر آینده روشن در بیماران ایفا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha