پژوهشگران توصیه می‌كنند كه مواد غذایی غنی از پتاسیم برای پایین آوردن فشار خون مفید و موثر هستند.

تحقیقات نشان می‌دهد كه افزایش مقدار پتاسیم در رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را كاهش داده و هم چنین فشار خون افرادی را كه در حال حاضر با این مشكل مواجه هستند را ‌كاهش دهد.

دو پژوهشگر آمریكایی می‌گویند كه بر اساس آمار دریافتی فشار خون بالا مهمترین دلیل مراجعه مردم این كشور به مطب‌های دكتر و تجویز دارو در آمریكا است. این گزارش در مجله «فشار خون بالای كلینیكی» در ماه جاری منتشر شده است.

دكتر مارك سی . هوستون از دانشگاه واندربیلت و دكتر كارن جی . هارپر از انجمن پزشكی هارپر در ناش ویل هم چنین خاطرنشان كردند كه تصور می‌شود مصرف متعادل و سالم پتاسیم یكی از دلایلی است كه بواسطه آن گیاه خواران و جوامع منزوی به میزان بسیار كمتری نسبت به سایر افراد به بیماریهای قلبی دچار می‌شوند.

جوامع منزوی كه رژیم‌های غذایی حاوی سدیم پایین و میوه و سبزی بسیار زیادی دارند و پتاسیم بالایی دریافت می‌كنند، احتمال ابتلا به فشار خون بالا، یك درصد است.

در مقابل در جوامع صنعتی كه مردم از مواد غذایی فرآوری شده و مقادیر زیادی سدیم رژیمی استفاده می‌كنند، از هر سه نفر یك تن به فشار خون بالا مبتلا است.

به گفته متخصصان؛ در حال حاضر رژیم غذایی مردم آمریكا حاوی سدیم بسیار بالا است و در عوض مقدار پتاسیم آن بسیار پایین است كه این امر منجر به افزایش شمار مبتلایان به فشار خون بالا در این كشور شده است. به این ترتیب پژوهشگران پس از بازبینی نتایج مطالعات خود به این نتیجه رسیدند كه اگر مقدار پتاسیم در رژیم غذایی مردم افزایش یابد تعداد افراد بالغ مبتلا به فشار خون بالا به میزان بیش از 10 درصد كاهش خواهد یافت.

گفتنی است كه در سال 2006، انجمن قلب آمریكا دستورالعمل‌های جدیدی مبنی بر مصرف 6/4 گرم پتاسیم در روز صادر كرد.

هم چنین برخی از مطالعات نشان می‌دهد كه رژیم‌های غذایی حاوی روزانه حداقل 500 تا هزار میلیگرم منیزیم و بیش از 800 میلی گرم كلسیم در روز می‌تواند به كاهش فشار خون و پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا كمك كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha