نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد: وقتی والدین به طور عادت در وعده‌های منظم با نوجوانانشان غذا می‌خورند احتمال این كه فرزندانشان در سنین بالاتر به سیگار و مواد مخدر گرایش پیدا كنند، بسیار كمتر است.

در این پژوهش، دانشمندان خاطرنشان كردند كه وقتی خانواده‌ها پنج وعده یا بیشتر در هر هفته با همدیگر غذا می‌خورند، مزایای فراوانی متوجه آنها و بویژه فرزندانشان می‌شود.

این تحقیقات هم چنین نشان داد كه 60 درصد از شركت كنندگان در پژوهش این شیوه غذا خوردن را دنبال می‌كنند.

مارلا ایزن برگ پژوهشگر اصلی بخش سلامت و طب نوجوانان در دانشگاه مینسوتا دراین باره گفت: 60 درصد از خانواده‌هایی كه با هم غذا می‌خوردند تقریبا به لحاظ تاثیر این كار روی دانش آموزان نوجوان، همان بازدهی را داشتند كه انتظار می‌رفت.

وی افزود: مطالعات نشان داد درصد مصرف مواد مخدر و كشیدن سیگار در بین محصلانی كه با خانواده و دور هم عصرانه و سایر وعده‌های غذایی را صرف می‌كنند به میزان قابل توجهی پایین‌تر است چون با وجود برنامه‌های خانوادگی احتمال فعالیتهای پس از مدرسه و داشتن زمان آزاد بیشتر در خارج از منزل كاهش پیدا می‌كند.

نتایج این پژوهش در مجله «سلامت نوجوان» منتشر شده است.

این تیم تحقیقاتی اطلاعات بدست آمده از 806 نوجوان اهل مینسوتا را مورد آزمایش قرار دادند كه 5/45 درصد آنها پسر و 6/54 درصد آنها دختر بودند.

آنها ابتدا این نوجوانان را در مدرسه در سالهای 1998 تا 1999 مورد بررسی قرار دادند و بعد درباره دفعاتی كه طی هفته قبل با خانواده غذا خوردند و نیز درباره میزان مصرف ماری جوآنا، سیگار و الكل از آنها سوالاتی كردند. پژوهشگران پنج سال بعد این تحقیق را از طریق پست دنبال كردند.

البته لازم به تذكر است كه این ارتباط در بین نوجوانان پسر بسیار ضعیف بوده اما در بین دختران نتایج قابل ملاحظه‌ای داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha