اختلال شخصیت مرزی یک اختلال سلامت روان است که بر طرز فکر و احساس شما در مورد خود و دیگران تأثیر می گذارد و باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد زندگی روزمره می شود.

 ویژگی های افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کلیول اند کلینیک، اختلال شخصیت مرزی (BPD) یک وضعیت سلامت روانی است که با نوسانات شدید خلق و خو، بی ثباتی در روابط بین فردی و تکانشگری مشخص می شود.

افراد مبتلا به BPD ترس شدیدی از رها شدن دارند و در کنترل احساسات خود به ویژه خشم مشکل دارند.

آنها همچنین تمایل به نشان دادن رفتارهای تکانشی و خطرناک، مانند رانندگی بی احتیاط و تهدید به خودآزاری دارند؛ همه این رفتارها حفظ روابط را برای آنها دشوار می کند.

اختلال شخصیت مرزی شامل رفتارهای نمایشی و نا منظم است؛ اختلالات شخصیت، الگوهای رفتاری مزمن (دراز مدت) ناکارآمدی هستند که انعطاف ناپذیر، شایع و منجر به مسائل اجتماعی و پریشانی می شوند.

بسیاری از افرادی که با اختلال شخصیت مرزی زندگی می کنند نمی دانند که به آن مبتلا هستند و ممکن است متوجه نباشند که راه سالم تری برای رفتار و ارتباط با دیگران وجود دارد.

تفاوت بین اختلال شخصیت مرزی و اختلال دوقطبی چیست؟

در حالی که اختلال دو قطبی نیز با نوسانات گسترده در خلق و خو و رفتار مشخص می شود، از اختلال شخصیت مرزی (BPD) متمایز است.

در BPD، خلق و خو و رفتار به سرعت در پاسخ به استرس قابل توجه تغییر می کند، به ویژه در هنگام تعامل با افراد دیگر، در حالی که در اختلال دوقطبی، خلق و خوی پایدارتر و کمتر واکنشی است.

افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نیز برخلاف افراد مبتلا به BPD، تغییرات قابل توجهی در سطح انرژی و فعالیت دارند.

اختلال شخصیت مرزی چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

اکثر اختلالات شخصیتی در سالهای نوجوانی شروع می شوند، دوره ای که شخصیت شما بیشتر رشد می کند و بالغ می شود. در نتیجه، تقریباً همه افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بالای 18 سال سن دارند.

اگرچه هر کسی می تواند به BPD مبتلا شود، اما اگر سابقه خانوادگی BPD داشته باشید، احتمال ابتلای شما به این اختلال شخصیتی بیشتر خواهد بود.

افراد مبتلا به سایر بیماری های روانی مانند اضطراب، افسردگی، یا اختلالات خوردن نیز نسبت به سایرین در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

اختلال شخصیت مرزی چقدر شایع است؟

اختلال شخصیت مرزی نسبتاً نادر است. تقریباً 1.4٪ از جمعیت بزرگسال ایالات متحده دارای BPD هستند.

علائم و نشانه های اختلال شخصیت مرزی چیست؟

علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی معمولاً در اواخر سال‌های نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ظاهر می‌شوند.

یک رویداد نگران کننده یا تجربه استرس زا می تواند علائم را تحریک کند یا آنها را بدتر کند.

با گذشت زمان، علائم معمولا کاهش می یابد و ممکن است به طور کامل از بین بروند.

علائم می تواند از قابل کنترل تا بسیار شدید متغیر باشد و می تواند شامل هر ترکیبی از موارد زیر باشد:

ترس از رها شدن

برای افراد مبتلا به BPD معمول است که از تنهایی احساس ناراحتی کنند. وقتی افراد مبتلا به BPD احساس می کنند که رها شده یا مورد بی توجهی قرار گرفته اند، احساس ترس یا خشم شدید می کنند. آنها ممکن است محل اختفای عزیزان خود را ردیابی کنند یا مانع از ترک آنها شوند. یا ممکن است قبل از اینکه خیلی نزدیک شوند، افراد را دور کنند تا از احساس طرد شدن خود جلوگیری کنند.

روابط ناپایدار و شدید

افراد مبتلا به BPD حفظ روابط شخصی سالم را چالش برانگیز می دانند زیرا تمایل دارند دیدگاه خود را نسبت به دیگران به طور ناگهانی و چشمگیر تغییر دهند. آنها می توانند از ایده آل کردن دیگران به بی ارزش کردن سریع آنها پیش بروند و بالعکس.

دوستی، ازدواج و روابط آنها با اعضای خانواده اغلب آشفته و بی ثبات است.

شخصیت مرزی

خودانگاره یا احساس ناپایدار از خود

افراد مبتلا به BPD اغلب تصوری از خود مخدوش یا نامشخص دارند و اغلب احساس گناه یا شرم می کنند و خود را «بد» می بینند. آنها همچنین ممکن است به طور ناگهانی و چشمگیری تصویر خود را تغییر دهند که با تغییر ناگهانی اهداف، نظرات، شغل یا دوستان خود نشان داده می شود. آنها همچنین تمایل دارند پیشرفت خود را خراب کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است عمداً در یک آزمون مردود شوند، روابط را خراب کنند یا از یک شغل اخراج شوند.

تغییرات خلقی سریع

افراد مبتلا به BPD ممکن است تغییرات ناگهانی را در احساس خود نسبت به دیگران، خود و دنیای اطراف خود تجربه کنند. احساسات غیرمنطقی از جمله عصبانیت غیرقابل کنترل، ترس، اضطراب، نفرت، غم و عشق ، به طور مکرر و ناگهانی تغییر می کنند. این نوسانات معمولاً فقط چند ساعت و به ندرت بیشتر از چند روز طول می کشد.

رفتار تکانشی و خطرناک

رانندگی بی احتیاط، دعوا، قمار، مصرف مواد، پرخوری و یا فعالیت جنسی ناایمن در میان افراد مبتلا به BPD رایج است.

خودآزاری یا رفتار خودکشی

افراد مبتلا به BPD ممکن است خود را بریده، بسوزانند یا به خود صدمه بزنند یا تهدید به انجام این کار کنند.

آنها همچنین ممکن است افکار خودکشی داشته باشند.

این اعمال خود ویرانگر معمولاً با طرد شدن، رها شدن احتمالی یا ناامیدی در یک مراقب یا عاشق آغاز می شود.

احساس پوچی دائمی

بسیاری از افراد مبتلا به BPD احساس غمگینی، بی حوصلگی، عدم برآورده شدن یا «تهی بودن» می کنند. احساس بی ارزشی و نفرت از خود نیز رایج است.

مسائل مربوط به مدیریت خشم

افراد مبتلا به BPD در کنترل خشم خود مشکل دارند و اغلب به شدت عصبانی می شوند. آنها ممکن است خشم خود را با کنایه های گزنده، تلخی یا طعنه های عصبانی ابراز کنند. این قسمت ها اغلب با شرم و گناه همراه هستند.

افکار پارانوئید موقت

افکار پارانوئید و گاهی اوقات توهم ممکن است در اثر استرس شدید، معمولاً ترس از رها شدن، ایجاد شوند. این علائم موقتی هستند و معمولا آنقدر شدید نیستند که به عنوان یک اختلال جداگانه در نظر گرفته شوند.

همه افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی همه این علائم را تجربه نمی کنند. شدت، فراوانی و طول مدت علائم برای هر فرد منحصر به فرد است.

چه چیزی باعث اختلال شخصیت مرزی می شود؟

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی بر این باورند که BPD از ترکیبی از عوامل زیر به وجود می آید، از جمله:

سوء استفاده و ضربه در دوران کودکی، تا 70 درصد از افراد مبتلا به BPD در کودکی آزار جنسی، عاطفی یا فیزیکی را تجربه کرده اند .

جدایی مادر، دلبستگی ضعیف مادر، مرزهای نامناسب خانوادگی و اختلال مصرف مواد والدین نیز با BPD مرتبط است.

ژنتیک

مطالعات نشان می دهد که اختلال شخصیت مرزی در خانواده ها دیده می شود. اگر سابقه خانوادگی BPD دارید، به احتمال زیاد ( اما تضمین نمی شود ) به این بیماری مبتلا شوید.

تغییرات مغزی

در افراد مبتلا به BPD، بخش‌هایی از مغز که احساسات و رفتار را کنترل می‌کنند، به درستی ارتباط برقرار نمی‌کنند. این مشکلات بر نحوه عملکرد مغز آنها تأثیر می گذارد.

اختلال شخصیت مرزی چگونه تشخیص داده می شود؟

شخصیت در طول رشد کودک و نوجوان به تکامل خود ادامه می دهد. به همین دلیل، پزشکان معمولاً فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی را تا سن 18 سالگی تشخیص نمی دهند.

گاهی اوقات، اگر علائم قابل توجه باشد و حداقل یک سال طول بکشد، ممکن است یک فرد کمتر از 18 سال به BPD تشخیص داده شود.

تشخیص اختلالات شخصیت، از جمله اختلال شخصیت مرزی، می‌تواند دشوار باشد، زیرا اکثر افراد مبتلا به اختلال شخصیت، بینشی نسبت به رفتار مخرب و الگوهای فکری خود ندارند.

هنگامی که آنها به دنبال کمک هستند، اغلب به دلیل شرایطی مانند اضطراب یا افسردگی در نتیجه مشکلات ایجاد شده توسط اختلال شخصیت آنها است، مانند طلاق یا روابط از دست رفته، نه خود اختلال.

یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز – مانند روان پزشک ، روانشناس یا مددکار اجتماعی بالینی - می تواند اختلال شخصیت مرزی را بر اساس معیارهای تشخیصی BPD در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا تشخیص دهد.

آنها این کار را با انجام یک مصاحبه کامل و گفتگو در مورد علائم انجام می دهند.

متخصصان بهداشت روان اغلب با خانواده و دوستان فرد کار می کنند تا بینش بیشتری در مورد رفتارها و تاریخچه آنها جمع آوری کنند.

اختلال شخصیت مرزی چگونه درمان می شود؟

درمان BPD از نظر تاریخی چالش برانگیز بوده است. اما با درمان جدیدتر و مبتنی بر شواهد، بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی علائم کمتر و شدیدتر، بهبود عملکرد و کیفیت زندگی بهتر را تجربه می‌کنند.

اما درمان موثر به زمان، صبر و تعهد نیاز دارد. درمان ممکن است شامل روان درمانی (گفتار درمانی)، داروها یا هر دو باشد.

اگر بسیار مضطرب هستید یا در خطر آسیب رساندن به خود یا دیگران هستید، ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما اقامت کوتاه مدت در بیمارستان را توصیه کند. در طول اقامت شما، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی با شما برای ایجاد یک برنامه درمانی همکاری خواهد کرد.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی اغلب دارای سایر شرایط سلامت روان هستند، از جمله:

  • اختلالات خلقی( ۸۰-۹۶٪)
  • اختلالات اضطرابی (۸۸%).
  • اختلال مصرف مواد (۶۴%).
  • اختلالات خوردن (۵۳%).
  • اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی ( ۱۰-۳۰٪)
  • اختلال دوقطبی (۱۵%).
  • اختلالات جسمی (۱۰%).

اگر یک بیماری همزمان داشته باشند، به درمان برای آن نیز نیاز خواهند داشت.

روان درمانی برای BPD

روان درمانی (گفتار درمانی) درمان انتخابی برای اختلال شخصیت مرزی است. هدف از درمان این است که به شما کمک کند انگیزه ها و ترس های مرتبط با افکار و رفتار خود را کشف کنید و به شما کمک کند تا ارتباط مثبت تری با دیگران برقرار کنید.

انواع درمانی که می تواند به درمان BPD کمک کند عبارتند از:

رفتار درمانی دیالکتیکی(DBT)

این نوع درمان به طور خاص برای افراد مبتلا به BPD ایجاد شده است. DBT بر کمک به پذیرش واقعیت زندگی و رفتارهای خود و همچنین کمک به یادگیری تغییر زندگی خود از جمله رفتارهای غیر مفید تمرکز می کند. این مهارت ها را به شما می آموزد تا به شما در کنترل احساسات شدید، کاهش رفتارهای خود مخرب و بهبود روابط کمک کند.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

این یک نوع درمان ساختار یافته و هدف گرا است. درمانگر یا روانشناس به شما کمک می کند افکار و احساسات خود را از نزدیک ببینید. متوجه خواهید شد که افکار شما چگونه بر اعمال شما تأثیر می گذارد. از طریق CBT، می توانید افکار و رفتارهای منفی را بیاموزید و یاد بگیرید که الگوها و عادات فکری سالم تری اتخاذ کنید.

گروه درمانی

این یک نوع روان درمانی است که در آن گروهی از افراد برای توصیف و بحث در مورد مشکلات خود با هم زیر نظر یک درمانگر یا روانشناس گرد هم می آیند. گروه درمانی ممکن است به افراد مبتلا به BPD کمک کند تا به طور مثبت با دیگران تعامل داشته باشند و خود را به طور موثر بیان کنند.

داروهای BPD

از آنجایی که مزایای داروهای تجویزی برای اختلال شخصیت مرزی نامشخص است، پزشکان معمولاً داروها را به عنوان درمان اصلی برای BPD تجویز نمی کنند.

اما در برخی موارد، روانپزشک ممکن است داروهایی را برای درمان علائم خاص یا شرایط سلامت روانی همزمان توصیه کند. داروها می توانند اضطراب و افسردگی را درمان کنند، نوسانات خلقی را تنظیم کنند یا به کنترل رفتار تکانشی کمک کنند. داروهای آنتی سایکوتیک (نورولپتیک) به برخی از افراد مبتلا به BPD کمک می کند.

آیا می توان از اختلال شخصیت مرزی پیشگیری کرد؟

متاسفانه هیچ راهی برای پیشگیری از اختلال شخصیت مرزی وجود ندارد.

BPD اغلب ارثی است (از طریق خانواده ها منتقل می شود)، به این معنی که در صورت داشتن سابقه خانوادگی BPD، خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد. از پزشک خود بپرسید که چگونه علائم این اختلال را تشخیص دهد تا بتوانید در اسرع وقت به درمان بپردازید.

چشم انداز اختلال شخصیت مرزی چیست؟

بیشتر اوقات، علائم BPD با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد. علائم برخی افراد در 40 سالگی ناپدید می شوند.

با درمان مناسب، بسیاری از افراد مبتلا به BPD یاد می گیرند که علائم خود را مدیریت کرده و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

اگر اختلال شخصیت مرزی درمان نشود چه می شود؟

بدون درمان، افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در معرض افزایش خطر ابتلا به موارد زیر هستند:

  • اختلال مصرف مواد و اختلال مصرف الکل
  • افسردگی
  • خودآزاری
  • خودکشی کردن

خطر خودکشی در افراد مبتلا به BPD 40 برابر جمعیت عمومی است. حدود 8 تا 10 درصد از افراد مبتلا به BPD بر اثر خودکشی می میرند.

بسیاری از افراد مبتلا به BPD درمان نشده نیز روابط شخصی ناپایدار یا آشفته را تجربه می کنند و در حفظ شغل مشکل دارند. آنها در معرض خطر طلاق، دوری از اعضای خانواده و دوستی های سخت هستند. مشکلات حقوقی و مالی نیز رایج است.

اختلال شخصیت مرزی

چگونه می توانم به فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی کمک کنم؟

اگر فردی را می شناسید که با اختلال شخصیت مرزی زندگی می کند، در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید به او کمک کنید:

  • زمانی را برای یادگیری در مورد BPD اختصاص دهید تا درک کنید که فرد مورد علاقه شما چه چیزی را تجربه می کند.
  • عزیزانتان را تشویق کنید که برای درمان BPD جستجو کنند و اگر از بستگان شما هستند در مورد خانواده درمانی بپرسید.
  • از او حمایت عاطفی کنید و صبور باشید. تغییر برای افراد مبتلا به BPD می تواند دشوار و ترسناک باشد، اما علائم آنها می تواند در طول زمان با درمان بهبود یابد.

اگر استرس قابل توجهی دارید یا علائم بیماری های روانی مانند اضطراب یا افسردگی را تجربه می کنید، به دنبال درمان باشید. یک درمانگر متفاوت از فردی که مورد علاقه شماست انتخاب کنید.

افراد مبتلا به BPD به طور قابل توجهی نسبت به جمعیت عمومی، میزان رفتارهای خودآزاری و خودکشی بالاتری دارند.

افراد مبتلا به BPD که به فکر آسیب رساندن به خود یا اقدام به خودکشی هستند، فوراً به کمک نیاز دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سمیرا ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    38 6
    با سلام و تشکر بسیااار زیاد بابت اطلاعتی که دراختیار گذاشتید. فقط آخر متن یک اشتباه کوچک و درعین حال ازنظر معنی بزرگ وجود داره. نوشتید رفتارهای بد راجایگزین رفتارهای خوب کنند!!!!! اگر این کار را بکنن که دیگه وااااویلا... درستش میشه... رفتارهای خوب را جایگزین رفتارهای بد کنند. با تشکر فراوان.
  • عرفان ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    18 21
    سمیرا خانم طرز خوندن شما اشتباهه
  • کچه سنه ای ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    80 6
    سلام لطفا راه حل ارائه بدین.من یک فرد مبتلا هستم.درمان باید چگونه باشد؟
  • Farzane ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    15 2
    سلام من خواهرم همه این عواملو داره و خیلی شدیده که کارش به طلاق یا شوهرش کشیده شوهرشو منزوی کرده خیلی هم روابط داره البته یه شهره دگجدا از خانواده زندگی میکنند ما باید چیکار کنیم مشاوره بهتره یا روانکار و روان درمانگر؟
  • احمد ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    2 0
    من زنم اين حالات و داره حتي بچه شم نميخواد واز من ميخواد هم جدا بشه هم انتقام بگيره همش تو خرافاته چكار كنم راه كار بديد
    • لاله ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      8 1
      سلام. اختلال شخصیت مرزی طوریست که باید فرد را در هر حالات شخصیتی پذیرفته و سازش کرد. در غیر این صورت فرد حالت تهاجمی یا افسردگی و انزوای شدید و یا حالات پوچی و بی اهمیتی نسبت به همه چیز پیدا میکند. بهترین راهکار درمان زمانیست که با بیمار در حالت عادی تر نسبت به قبل صحبت کرد طوری که در همان لحظه بپذیرد که به اطرافیانش و خودش آسیب میزند و درمان را قبول کند. هرچند این اختلال برخلاف امراض روحی و روانی درمانش سخت تر و پیچیده تر است چون با شخصیت فرد عجین شده و نه فقط تغییرات روانی. اما درمان در طولانی مدت با روانکاوی و گفتاردرمانی و داروهای کنترل کننده ی افسردگی و اضطراب و با همراهی و همدلی با فرد امکانپدیر است.
  • احمد ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
    6 0
    من زنم اين حالات رو داره وبچه شم نميخواد ومهريه شم اجرا گذاشته چكار كنم