شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱
کد خبر: 115934

مدیر برنامه ملی تیرویید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: لرزش دست ها و سر، خشکی پوست، ریزش و شکنندگی موها، شکنندگی ناخن ها و بی حالی در سالمندان از علائم اختلالات تیرویید است

سلامت نیوز : «شهین یاراحمدی» روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: سرفه های خشک و اختلال در بلع، اضطراب و افسردگی، یبوست، تپش قلب، خواب آلودگی، ضعف عضلانی، اضافه یا کاهش وزن ناگهانی و کاهش شنوایی از دیگر علائم اختلالات تیروییدی در سالمندان به شمار می رود.

وی، گرفتن شرح حال، معاینه بالینی، آزمایش های هورمونی، انجام سونوگرافی، انجام اسکن تیرویید و انجام نمونه گیری از گره های تیروییدی (نوعی اختلال تیروئیدی) از جمله راه های تشخیص مشکلات تیروییدی است.

مدیر برنامه ملی تیرویید وزارت بهداشت به اجرای برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیرویید نوزادان از سال 84 اشاره کرد و گفت: اگر این بیماری در نوزادان تشخیص داده شود، منجر به عقب ماندگی ذهنی خواهد شد.

یاراحمدی با بیان اینکه تاکنون هشت میلیون نوزاد در این برنامه غربالگری شده اند، افزود: حفظ حداقل 98 هزار و 820 نمره ضریب هوشی در سال، از دستاوردهای مهم و ارزشمند اجرای برنامه غربالگری نوزادان است.

وی یادآور شد: استمرار اجرای موفق برنامه غربالگری نوزادان با حفظ شاخص های موجود، استقرار برنامه ثبت غربالگری و مراقبت بیماران شناسایی شده در کل کشور و طراحی و اجرای برنامه مدیریت برنامه های تیروییدی در دوران بارداری از اهداف راهبردی برنامه ملی تیرویید تا پایان سال 96 است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha