یک فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به درگیرشدن روده بزرگ در سرطان کلورکتال گفت: اگر پولیپ‌های ایجاد شده در روده به موقع تشخیص داده شود می‌توان از بروز این سرطان پیشگیری کرد.

سلامت نیوز :

 سیاوش ناصری مقدم، فوق تخصص گوارش و کبد  درباره سرطان کلورکتال گفت: زمینه‌های ژنتیک عامل سرطان کلورکتال است که روده بزرگ را متاثر می‌کند با این‌حال می‌توان گفت هنوز  علت دقیق بروز این بیماری مشخصی نشده است و معمولا از ضایعه کوچکی به نام پولیپ آغاز می‌شود که اگر این پولیپ ها به موقع تشخیص داده شود تا حد زیادی می توان از بروز سرطان پیشگیری کرد.

این فوق تخصص گوارش و کبد در مورد علل و عوامل شکل گیری این سرطان گفت: به نظر می‌رسد رژیم‌های غذایی که در آن‌ها گوشت به مقدار زیاد مصرف می‌شود در سرطان کلورکتال نقش داشته باشد یا ریسک ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد ولی اطلاعات موثقی در این‌باره در دست نیست.

ناصری مقدم درباره نقش سن در ریسک ابتلا به سرطان کلورکتال خاطرنشان کرد: فراوانی سرطان کلورکتال در سنین بالا بیشتر است ولی در هر سنی حتی جوانان نیز دیده شده است

وی درباره علل بالابرنده ریسک ابتلا به این سرطان گفت: برخی بیماریهای ژنتیک می‌توانند در بروز سرطان کلورکتال نقش داشته باشند و آقایان و افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان هستند اما بسیاری از افراد چاق دچار این بیماری نمی‌شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد درباره روش‌های کاهش ریسک ابتلا به سرطان کلورکتال افزود: توصیه می شود مردم سبک زندگی سالمی داشته باشند یعنی خوراک کافی، فعالیت بدنی کافی داشته باشند و ضمن خودداری از مصرف دخانیات، اضطراب و استرس خود را مدیریت و کنترل کنند.

ناصری مقدم درباره نشانه های بروز این بیماری گفت: معمولا نشانه های این بیماری همچون کم خونی،‌ خونریزی از روده و انسداد روده زمانی خود را نشان می‌دهد که بسیار دیر شده است و سرطان پیشرفت کرده است بنابراین به همه افراد معمولی که در خانواده‌شان سابقه سرطان روده و پولیپ نیست توصیه می‌شود پس از سن 50 سالگی حداقل یک بار اقدامات تشخیصی انجام دهند.

وی افزود: در صورت وجود نداشتن پولیپ در روده فرد، وی باید هر هر 5 تا 10 سال یک بار برای اقدامات تشخیصی به متخصص گوارش مراجعه کند و اگر سابقه سرطان روده یا پولیپ در خانواده فرد وجود داشته باشد باید برحسب نوع سابقه خانوادگی زمان اقدامات تشخیصی تعیین می شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد خاطرنشان کرد: اگر نتایج اقدامات تشخیصی نشان‌دهنده وجود پولیپ در روده بود، پولیپ باید درمان شود و بعدها نیز فرد در برنامه‌های پیگیری مرتب قرار گیرد.

ناصری مقدم گفت: امکان عود مجدد سرطان کلورکتال پس از درمان وجود دارد و ممکن است این سرطان در داخل روده یا به خارج از روده ریشه بدواند، بنابراین کسانی که سرطان روده میگیرند باید پیگیریهای مرتب داشته باشند و بطور پیگیر تحت غربالگری قرار بگیرند و همچنین بستگان درجه 1 این افراد باید تحت اقدامات تشخیصی قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: نشانه‌ها و علامت‌هایی همچون خونریزی از معقد و همچنین وجود خون در مدفوع که پیش از این نبوده و به تازگی بوجود آمده باشد مشاهده شود، نشانه های مهمی هستند که می‌توان به آن‌ها پرداخت و بیماری را در مراحلی کشف کرد که امکان درمان وجود داشته باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد درباره مراحل درمان نیز گفت: برای درمان در مرحله اول باید جراحی کرد و با توجه به اینکه چه چیزی در جراحی یافت می شود شاید نیاز به انجام شیمی درمانی و پرتودرمانی باشد برای مثال کسانی که پولیپ دارند و این پولیپ با جراحی رفع شود ممکن است با مصرف آسپرین بتوانند از ایجاد پولیپ‌های دیگر پیشگیری کرد.

فارس 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha