محققان کشور با استفاده از فناوری نانو نقره و مواد بیو پلیمرها موفق به تولید نوعی پانسمان نوینی شدند که قادر به بند آوردن خونریزی حتی در بیماران دیابتی و هموفیلی شود.

دکتر سهیلا سلحشور کردستانی مجری طرح در گفتگو با مهر گفت: پانسمانهای "هموستاز" (بند آوردن خونریزی) با استفاده از نانوذرات نقره و مواد بیوپلیمر تولید شده است و قادر است مانع خونریزیهای ناشی از زخمهای جراحی، تصادفات، سوختگی، زخم بستر، زخمهای عروقی و دیابتی، لهیدگیها و پارگیها شود.

وی این نوع درمان را "درمان مرطوب" خواند و افزود: محصولاتی که برای خونریزیهای شریانی که جهنده هستند موثر باشند بسیار اندک است و این نوع پانسمان علاوه بر اینکه می تواند از خونریزیهای شریانی جلوگیری کند، زمان درمان را کوتاه می کرده و پس از بهبودی اثری از جراحت بر پوست باقی نمی گذارد.

وی خاطرنشان کرد: این نوع پانسمان برای افراد دارای فشار خون بالا، مبتلایان به هموفیلی و بیماران تحت دیالیز قابل استفاده است.

کردستانی با تاکید بر اینکه در ساخت این نوع پانسمانها از بیوپلیمرها مانند سلولز، جلبکهای دریایی و پوسته جانوران دریایی  استفاده شده است، اظهار داشت: در تستهایی که از این محصول گرفته شده است، مواردی از ایجاد حساسیت گزارش نشده است.

مجری طرح، ضد عفونی کردن به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی باکتریال و کاهش زمان بستری شدن بیماران در بیمارستانها را از مزایای این محصولات دانست و اضافه کرد: این محصول دارای 5 ثیت پتنت در کشورهای فرانسه، انگلستان، آلمان، ایرلند و دانمارک است.

کردستانی با تاکید بر اینکه این نوع پانسمان جز محصولات لوکس محسوب نمی شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه استفاده از این محصولات می تواند زمان و هزینه درمان سیستم بهداشت و درمان کشور را کاهش دهد ولی متاسفانه در مراجعات متعدد و مکاتبات زیادی که شده است تاکنون با ورود این نوع محصولات به لیست بیمه درمانی کشور موافقت نشده است.

وی با اشاره به مشکلات شرکتهای بیمه ای کشور خاطرنشان کرد: جلوگیری از خونریزی برای بیماران همودیالیر، هموفیلی و افرادی که تحت اعمال جراحی قرار می گیرند حیاتی است و امیدواریم برای برخی موارد خاص بتوان این محصول را وارد لیست بیمه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha