یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 115987

می‌گویند یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا استفاده از حمل‌ونقل عمومی است، این در حالی است که در تهران، همین وسایل حمل‌ونقل عمومی خود عاملی برای تشدید آلودگی هواست.

سلامت نیوز: می‌گویند یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا استفاده از حمل‌ونقل عمومی است، این در حالی است که در تهران، همین وسایل حمل‌ونقل عمومی خود عاملی برای تشدید آلودگی هواست.


دو ‌هزار اتوبوس فرسوده شرکت واحد اتوبوسرانی شیب و ترافیک خیابان‌های پرجمعیت تهران را به سختی طی می‌کنند و منوکسید کربن‌شان را به خورد شهروندان می‌دهند. این در حالی است که آلودگی تنها خروجی این فرسودگی نیست، بلکه ایمنی پایین این خودروها و تهدید جان شهروندان موضوع نگران‌کننده دیگری است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

دو ماه پیش زمانی که حادثه اتوبوس اسکانیا در بزرگراه آزادگان جان تعدادی از شهروندان تهرانی را گرفت، شورای شهر تهران بحث ایمنی اتوبوس‌های مستهلک را مطرح کرد. با این حال در سال 93 نیز 919 د‌ستگاه اتوبوس فرسود‌ه به اتوبوس‌های فرسود‌ه اضافه شد و به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ماهانه 75 اتوبوس وارد چرخه فرسودگی می‌شود. از سوی دیگر کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران اعلام کرده بود که امکان نوسازی و از رده خارج کردن همه اتوبوس‌های فرسوده تهران وجود ندارد. این موضوع در حالی مطرح شد که با توجه به تکمیل نشدن خطوط متروی تهران، اتوبوس‌های شرکت واحد تهران بار اصلی حمل‌ونقل عمومی در شهر را به دوش می‌کشند.

در همین باره پیمان سنندج، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، درباره آخرین وضعیت اتوبوس‌های فرسوده، به ایسنا گفت: طبق مصوبه باید اتوبوس فرسوده بعد از هشت سال از رده خارج شود و اتوبوس‌های جدید وارد ناوگان شوند، اما در حال حاضر این روند وجود ندارد. وی افزود: دو راه برای نوسازی ناوگان وجود دارد؛ یکی اینکه دولت نسبت به خریداری اتوبوس اقدام کند و با یارانه اتوبوس را تحویل اتوبوسرانی دهد و آنها هم براساس نرخ مصوب مشغول به کار شوند. راه دوم این است که شهرداری خود اتوبوس را خریداری کند که در حال حاضر عمدتا شیوه دوم اتفاق می‌افتد.

سنندجی با اعلام اینکه شهرداری، پارسال هزار دستگاه اتوبوس دو کابین خریداری کرده است، گفت: خرید 450 دستگاه دیگر در دستور کار است که در حال حاضر 200 دستگاه مرحله نهایی خرید را سپری می‌کنند و 250 دستگاه دیگر تا پایان سال وارد اتوبوسرانی می‌شوند. وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط اتوبوس‌های خرید شهرداری تهران وارد ناوگان اتوبوسرانی می‌شود، گفت: دو هزار دستگاه اتوبوس فرسوده وجود دارد که باید برای جایگزینی آنها چاره‌اندیشی شود. سنندجی درباره واردات اتوبوس‌های سه کابین نیز تصریح کرد: پارسال یک دستگاه اتوبوس سه کابین هیبریدی وارد ناوگان اتوبوسرانی کردیم که اگر معابر شهر تهران این امکان را بدهد و ظرفیت لازم را داشته باشد، برای خطوط BRT‌ می‌توانیم اتوبوس‌های سه کابین را داشته باشیم، اما اتوبوس‌های دو کابین هم کارایی دارد و هم مردم راضی هستند.

از سوی دیگر براساس پیش‌بینی برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری برای بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران، سالانه تعدادی اتوبوس به ناوگان اضافه و تعدادی هم از رده خارج شود. طوری که در‌سال پایانی برنامه یعنی ‌سال ۹۷ مشخصا ۹‌ هزار دستگاه اتوبوس در تهران داشته باشیم که عمرشان از هشت ‌سال بالاتر نباشد یا اگر هم هست به‌طور کامل بازسازی شده باشند.

منبع:روزنامه فرهیختگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha