مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: بیمه محصولات خونی که سال گذشته به طور کامل اجرا شد امسال نیز اجرایی می شود.

دکتر "حسن ابوالقاسمی" در یک نشست مطبوعاتی به مناسبت فرا رسیدن نهم مرداد سی و پنجمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران افزود: بیمه ایران برنده مناقصه امسال بیمه محصولات خونی است و با این بیمه تمام گیرندگان فراورده های خونی تحت پوشش قرار می گیرند.
ابوالقاسمی با اشاره به اینکه خوشبختانه سلامتی خون به اندازه کافی بالاست گفت: درسال گذشته هیچ گونه شکایتی نداشتیم.
وی گفت: قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1386، سازمان انتقال خون ایران را موظف به بیمه محصولات خود کرد تا به موجب آن بیماران مصرف کننده خون و فراورده های خونی که دچار عارضه احتمالی می شوند ، تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
***راه اندازی بانک خون بند ناف در سال جاری
وی همچنین از راه اندازی "بانک خون بند ناف" در سال جاری خبرداد و گفت: به محض اینکه تعرفه سلول های بند ناف ایجاد شود ، این سازمان قادر است ذخیره خون بند ناف را به صورت یک خدمت دولتی ارایه دهد.
ابوالقاسمی با بیان اینکه ‌در زمان حاضر تجهیزات این بانک نیز فراهم شده اظهارداشت: اگر چنین بانکی ایجاد شود به معنی آن است که تمام افراد جامعه به خون بند ناف دسترسی داشته باشند که این موضوع یک کار پرهزینه ای هم محسوب می شود.
وی اظهارداشت: بند ناف یک منبع غنی از سلول های بنیادی برای هرگونه فعالیت خدماتی برای بیماران سرطانی است .
وی گفت: خون بند ناف کسانی که تست ویروسی آنها منفی است واجد شرایط اهدا به این بانک محسوب می شوند.
وی در ادامه داشتن شناسنامه نمونه ها در این بانک را از جمله موارد تفاوت بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون با بانک خصوصی دانست و گفت:‌ برای ایجاد شناسنامه برای هر نمونه خون بند ناف باید یک تست HLR بعمل آید که بسیار پر هزینه است.
وی گفت: نمونه خون بند ناف که در بانک یاد شده نگهداری می شود می تواند برای عموم قابل استفاده باشد این در حالی است که در یک بانک خصوصی مشابه نمونه یاد شده برای مصارف محدود و شخصی است .
وی با بیان اینکه سرمایه اولیه بانک خون بند ناف بیش از 10 میلیارد ریال برآورد شده افزود: نگهداری نمونه ها نیز بیش از 10 میلیون ریال هزینه دارد که بین 10 تا 20 سال نگهداری می شوند.
وی اظهار امیدواری کرد نگهداری خون بند ناف به صورت رایگان باشد.
*** فناوری استفاده از Mak - System
وی گفت:‌ در خصوص نحوه نگهداری ، خون و فراورده های خونی ماهانه بطور مرتب توسط واحد کنترل کیفی ، ارزیابی و بررسی های دقیق انجام می شود که در این راستا در زمان حاضر در زمینه جدا سازی فراورده های خونی ، در پایگاه انتقال خون استان تهران از فناوری جدید تحت عنوان Mak - System که مورد تایید انجمن بین المللی انتقال خون است ، استفاده می شود.
وی افزود: با استفاده از این فناوری ، در تمام بخش های انتقال خون میزان سلامت خون از بالاترین حد ممکن برخوردار خواهد شد.
*** چسب فیبرینی آماده است
ابوالقاسمی به محصول چسب فیبرینی اشاره کرد و گفت: این محصول در زمان حاضر آماده است و فقط منتظر تعرفه گذاری از وزارت بهداشت هستیم.
به گفته وی این چسب که ضمن جلوگیری از خون گیری به ترمیم زخم نیز کمک می کند از پلاسمای خود فرد تهیه شده و بالاترین ضریب امنیت را دارد.
*** قرارداد راه اندازی پالایشگاه خون تقریبا تهیه شده و منتظر تامین منابع مالی هستیم
مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران از تهیه شدن قرارداد راه اندازی پالایشگاه خون با یک شرکت آلمانی خبرداد و گفت: در زمان حاضر منتظر تامین منابع مالی آن هستیم.
وی گفت: سازمان انتقال خون وظیفه احداث پالایشگاه را انجام داده است و اگر این پالایشگاه راه اندازی شود می توانیم 200 هزار لیتر پلاسمای استاندارد شده که در زمان حاضر برای تهیه فرآورده های خونی به اروپا می رود را به این پالایشگاه بدهیم.
*** میزان آلودگی خون های دریافتی کمتر از شیوع آن در کل جامعه است
وی همچنین در خصوص میزان آلودگی خون‌های دریافتی از اهدا کنندگان خون گفت: این آلودگی به مراتب کمتر از شیوع آن در کل جامعه است.
وی گفت: میزان شیوع عفونت های ویروسی در جمعیت اهدا کنندگان خون در سال 1386 براساس یافته های آزمایشگاهی عبارت اند از HIV چهار هزارم درصد HCV با 12 صدم درصد و HBV با 41 صدم درصد است که این میزان نشان از حساسیت و دقت در انتخاب اهدا کنندگان دارد .
*** اخذ مجوز تاسیس موسسه عالی آموزشی و پژوهشی انتقال خون
وی گفت: پذیرش دانشجو درمقطع دکترا و در دوره های آموزشی هماتولوژی آزمایشگاهی، ایمونوهماتولوژی، بانک خون و همچنین ادامه تربیت دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و اجرای برنامه مشترک تربیت فلو و MPH طب انتقال خون از برنامه های موسسه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha