یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 116004

آنتی اکسیدان موجود در شکلات تیره مشکلات گردش خون در عروق پا را بهبود می‌بخشند. محققان می‌گویند: افراد با مشکلات عروقی در پاهایشان بلافاصله پس از خوردن یک تکه شکلات تیره بهتر راه می‌روند.

سلامت نیوز: آنتی اکسیدان موجود در شکلات تیره مشکلات گردش خون در عروق پا را بهبود می‌بخشند.  محققان می‌گویند: افراد با مشکلات عروقی در پاهایشان بلافاصله پس از خوردن یک تکه شکلات تیره بهتر راه می‌روند.


شکلات تیره سرشار از آنتی اکسیدانی به نام پلی فنول است، محققان بر این باورند پلی فنول‌ها با تأثیر بر بیوشیمی شریان‌ها جریان خون به پاها را بهبود می‌بخشند.
بدن ما در پاسخ به محرک‌های خاص با ترشح مواد شیمیایی به طور طبیعی به گشاد شدن عروق خونی کمک کرده و باعث بهبود جریان خون به مناطق خاص می‌شود. به گفته «دکتر ریچارد چازل» از کالج امریکایی قلب و عروق؛برخی مواد شیمیایی درون شکلات تیره به مسیر متابولیزه شدن آنزیم‌ها در بدن تأثیر می‌گذارد.


در این مطالعه حدود 20 نفر بین سنین 60 تا 78 سال که از بیماری عروق محیطی رنج می‌بردند مورد آزمایش قرار گرفتند. در بیماری عروق محیطی عروقی که خون را از قلب به پاها، شکم، بازوها و سر منتقل می‌کنند، تنگ می‌شوند. کاهش جریان خون عروق پا بویژه هنگام راه رفتن باعث احساس درد، گرفتگی و خستگی می‌شود.
بیمارانی که به طور متوسط روزی دو ساعت روی تردمیل راه می‌روند و سپس 40 گرم شکلات تیره می‌خورند گردش خون شان بهتر می‌شود. شکلات تیره حاوی بیش از 80 درصد کاکائو و غنی از پلی فنول‌ها است.


بعد از خوردن شکلات تیره بیماران به طور متوسط 11درصد بیشتر راه می‌روند جالب‌تر آن‌که خوردن شکلات تیره در اوایل روز به افزایش 15درصدی پیاده روی کمک می‌کند. با توجه به نتایج این مطالعه شکلات شیری مقدار راه رفتن را بهبود نمی‌دهد.


دکتر لورنزو لوفردو، استادیار دانشگاه ساپلانزا در رم می‌گوید: سطح اکسید نیتریک، گاز مربوط به بهبود جریان خون، پس از خوردن شکلات تیره افزایش پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد افزایش سطح اکسید نیتریک مسئول گسترش عروق محیطی بوده و به توانایی راه رفتن در بیماران کمک می‌کند. برای تأیید نهایی این مطالعه نیاز به آزمایش‌های بزرگتری است همچنین شکلات پر از چربی و قند بوده و خوردن بیش از حد آن به سایر مشکلات سلامتی مانند چاقی، دیابت و کلسترول بالا  کمک می‌کند.


اما ارزش واقعی این تحقیق، شناسایی پلی فنول‌هایی است که به جریان خون پا‌ها تأثیر می‌گذارد. پلی فنول‌ها در مواد غذایی با قند کمتر مانند میخک، نعنا خشک، دانه کرفس و فندق یافت می‌شوند.


نتایج این مطالعه بسیار قابل توجه است اما باید در تفسیر آن از نظر درمان محتاط‌تر عمل کرد. مقدار متوسط مصرف شکلات تیره به عنوان عامل درمانی شناخته می‌شود.

منبع:روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha