دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 116109

وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو نسبت به آلودگی آب چاه ها نگران است و با عوامل آن به شدت برخورد خواهد کرد. به گزارش مهر، وزیر نیرو در نشست مشترک با مجمع نمایندگان مردم همدان در مجلس با بیان این مطلب گفت: سیاست وزارت نیرو حمایت از بخش خصوصی است،

سلامت نیوز: وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو نسبت به آلودگی آب چاه ها نگران است و با عوامل آن به شدت برخورد خواهد کرد. به گزارش مهر، وزیر نیرو در نشست مشترک با مجمع نمایندگان مردم همدان در مجلس با بیان این مطلب گفت: سیاست وزارت نیرو حمایت از بخش خصوصی است،

این وزارتخانه آماده همکاری با بخش خصوصی درباره آبرسانی روستایی است و اگر شرکتی بخواهد در بخش بهره برداری همکاری کند، وزارت نیرو از شرکت مذکور خرید تضمینی آب را در دستور کار خود خواهد داشت و چنانچه آن شرکت به استفاده از فاینانس تمایل داشته باشد، این وزارتخانه آماده است تا ضمن تجمیع مجتمع های آب روستایی، برای پیشبرد کار نهایت همکاری را با بخش خصوصی انجام دهد.

چیت چیان با اشاره به برخورد قانونی با مالکان چاه های غیرمجاز در منطقه تصریح کرد: حکم انسداد ۴۹۱ چاه غیرمجاز از سوی مقام های قضایی دریافت و تاکنون ۱۰۰ حلقه چاه مسدود شده است.

وی درباره هدر رفت آب، با بیان این که هدر رفت آب در تمام جهان وجود دارد و جلوگیری کامل از آن غیرممکن است گفت: میزان هدر رفت آب در شهرهای مختلف متفاوت است، اما در زمان حاضر در سطح کشور ۱۳ درصد هدر رفت آب داریم که باید برطرف شود.

وزیر نیرو تأکید کرد: ما به شرکت های خصوصی اعلام کرده ایم در صورتی که بتوانند راهکاری ارائه کنند تا جلوی هدر رفت آب گرفته شود، بهای حاصل هدر رفت را به آن شرکت پرداخت خواهیم کرد.

چیت چیان با اشاره به این موضوع که وزارت نیرو حساسیت خاصی نسبت به آلودگی چاه های آب دارد و پیشگیری از آلودگی چاه ها را در اولویت کاری خود قرار داده است، گفت: وزارت نیرو نسبت به آلودگی آب چاه ها نگران است و با عوامل آن به شدت برخورد خواهد کرد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدر رفت آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز به خراسان گفت: 24.7 درصد مصرف آب در کل کشور بدون درآمد است که معادل حجمی حدود یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون مترمکعب می شود.

سیدزاده افزود: آب بدون درآمد، اجزای مختلفی دارد و به ۳ بخش تقسیم می شود که بخشی از آن هدر رفت واقعی است که به دلیل شکستگی هایی که در خطوط انتقال وجود دارد یا نشت آب در شبکه های توزیع و انشعابات مشترکان اتفاق می افتد بخش دیگری از آب بدون درآمد، هدر رفت ظاهری یا تلفات غیر فیزیکی آب است که در این موارد، آب مصرف می شود ولی درآمدی برای شرکت آب و فاضلاب ندارد مثل مصارف غیرمجاز و انشعابات غیرمجازی که مثلاً در برخی از مناطق حاشیه شهرها وجود دارد.

بخش سوم آب بدون درآمد، نیز مصارف مجاز بدون درآمد است یعنی مصارفی در فرآیندهای داخل سیستمی و سازمان های مختلف انجام می شود ولی برای آن ها قبض صادر نمی شود؛ مهندس علی سیدزاده با بیان این که معمولاً مردم هدر رفت آب را فقط در بخش واقعی آن در نظر می گیرند، ادامه داد: میزان کل آب بدون درآمد در سال ۹۲ در کل کشور 24.7 درصد بوده است؛ یعنی از کل آب تولیدی و ورودی به شبکه های آب و فاضلاب شهری، 24.7 درصد درآمدی ندارد که این میزان معادل یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون مترمکعب آب می شود.

این مقام مسئول در ادامه، سهم هر کدام از بخش های آب بدون درآمد از این 24.7 درصد را بیان کرد: 13.3 درصد از آب بدون درآمد مربوط به هدر رفت واقعی، 9.8 درصد در بخش هدر رفت ظاهری است و 1.6 درصد به بخش مصارف مجاز بدون درآمد تعلق دارد. وی با اشاره به این که بحث علمی آب بدون درآمد در دنیا از سال ۱۹۹۶ آغاز شده است و پیشینه طولانی ندارد؛ تأکید کرد: با تشکیل دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش آب بدون درآمد در سال ۷۳، مطالعات منسجم و گسترده ای در زمینه شناخت هدر رفت آب در شبکه های کشور انجام گرفت و باعث شد وضعیت موجود را بشناسیم.

سیدزاده با اشاره به دستورالعمل هایی که بر اساس نسخه های انجمن جهانی آب IWA تدوین و بومی سازی شده است، افزود: عمل به این دستورالعمل ها باعث کاهش میزان هدر رفت آب در کشور شد به گونه ای که میزان آب بدون درآمد از 31.8 درصد در سال ۸۳ به 24.7 درصد در سال ۹۲ رسید که در مقایسه با کشورهای دیگر، رتبه خوبی است اگر چه با کشورهای توسعه یافته فاصله داریم ولی نسبت به کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی رتبه خوبی است.

میزان هدررفت آب در کشورهای توسعه یافته مثل آلمان و دانمارک 8.9 درصد است؛ زیرا آن ها از ساختارهای شبکه ای بسیار خوب و از زیرساخت های بسیار مناسبی برخوردارند.

وی به موضوع نشتی هایی که در منازل و انشعابات داخلی رخ می دهد اشاره کرد و یادآور شد: هدر رفتن هر یک قطره در هر ثانیه (اگر شیر آبی نشتی داشته باشد) به صورت میانگین ۱۰۰۰ لیتر در سال می شود، حال اگر در هر منزلی یک مورد به این شکل وجود داشته باشد حجم زیادی از آب هدر می رود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدر رفت آب شرکت آب و فاضلاب کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود منابع آبی و بحران های موجود، باید هدر رفت آب را مدیریت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha