دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
کد خبر: 116116

برخی از مادران شیرده، عادت به شستن نوک پستان خود قبل از شیر دادن به نوزادشان را دارند و برخی دیگر، این کار را بیهوده می‌دانند.

سلامت نیوز:برخی از مادران شیرده، عادت به شستن نوک پستان خود قبل از شیر دادن به نوزادشان را دارند و برخی دیگر، این کار را بیهوده می‌دانند.

وقتی از دکتر اکبر کوشانفر، متخصص اطفال، درباره درست و غلط این کار پرسیدیم، پاسخ داد: «یکی از راه‌های ابتلا به ضایعات قارچی در دهان نوزادان، تماس نوک سینه آلوده مادر با دهان آنها است. معمولا نوک سینه پس از خروج از دهان نوزاد، مرطوب است و با همان رطوبت، با بخش داخلی لباس زیر یا بلوز مادر تماس پیدا می‌کند. به‌همین دلیل هم امکان سوار شدن انواع عوامل میکروبی و قارچی بر آن وجود دارد».

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به سلامانه گفت: «زمانی که پس از چند دقیقه یا چند ساعت، نوزاد شما دوباره طلب شیر می‌کند، شیر دادن به او با پستان‌هایی که آغشته به آلودگی هستند، می‌تواند موجبات بیماری‌های دهانی او را فراهم کند».

وی تاکید کرد که برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی، یا باید پس از شیر دادن، نوک پستان خود را بشویید و خشک کنید و سپس لباستان را بپوشید و یا باید قبل از هر وعده شیر دادن، نوک پستان را یک آبکشی ساده با آب جوشیده و ولرم‌شده یا حتی آب معمولی بکنید.

کوشانفر خاطرنشان کرد:‌ «ضرورتی به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی برای پاک کردن نوک سینه‌ها وجود ندارد اما اگر نوزاد شما مبتلا به برفک دهان باشد، باید علاوه بر دهان و لثه‌های او، نوک سینه‌هایتان را هم چند مرتبه در روز با محلول آب و جوش‌شیرین، کاملا تمیز کنید. ضمن اینکه شستن نوک پستان‌ها قبل از شیر دادن به نوزاد در فصل تابستان، احتمال بدطعم شدن شیر در اثر تماس با تعریق‌های پوستی را هم از بین می‌برد».

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha