دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 116117

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: بر اساس برآوردهای سال گذشته آب دریاچه اوان 80 سانتیمتر نسبت به سال قبل از آن افت داشته که متاسفانه این روند کاهشی همچنان ادامه دارد.

سلامت نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: بر اساس برآوردهای سال گذشته آب دریاچه اوان 80 سانتیمتر نسبت به سال قبل از آن افت داشته که متاسفانه این روند کاهشی همچنان ادامه دارد.


صدرالدین علیپور یکشنبه شب در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان گفت: دریاچه اوان با مساحتی حدود هشت هکتار در منطقه الموت شرقی واقع است و به لحاظ اکولوژیکی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی در خصوص مهمترین عوامل تهدید این دریاچه گفت: احداث جاده، فعالیت های کشاورزی و از بین رفتن پوشش گیاهی بالادست در اثر چرای دام همگی باعث افت آب دریاچه و ورود گل و لای به درون آن می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: تخلیه زباله نیز با توجه به تفریحی و توریستی بودن منطقه به عنوان یکی از عوامل تهدید این دریاچه محسوب می شود.

علیپور با اشاره به اینکه احیا و حفظ تالاب ها از اولویت های اصلی سازمان محیط زیست است، افزود: بر اساس برآوردهایی در سال گذشته 80 سانتیمتر نسبت به سال قبل از آن افت آب دریاچه رخ داده که این روند کاهشی همچنان ادامه دارد.

وی به برنامه های حفاظتی و احیای تالاب اوان که در حال اجرا است پرداخت و گفت: با توجه به توافقات به عمل آمده با مردم محلی و تامین کاهش آب، از طریق زین های دریاچه لوله گذاری به طول تقریبی 250 متر در حال انجام است.

علیپور افزود: با توجه به اینکه این دریاچه از چشمه های کف تامین آب می شود در حال حاضر بسیاری از این چشمه ها در اثر رسوب گذاری کف پوشیده شده اند لذا موضوع لایروبی و بیرون آوردن قطعات باقی مانده کف دریاچه نظیر قایق در دستور کار قرار گرفته و توسط یک گروه متخصص شامل 15 غواص به انجام خواهد رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: خرید کانکس و دوربین مدار بسته به منظور کنترل صید و استقرار همکاران محیط بان و آموزش جوامع محلی و استفاده از توان گروه های مردم نهاد در حفظ و حراست از دریاچه از جمله اقداماتی است که در طرح حفاظت و احیای تالاب اوان انجام خواهد شد.

به گفته علیپور، همچنین برنامه های دراز مدت دیگری نیز با همکاری ارگان های ذیربط نسبت به انجام طرح های آبخیزداری مد نظر است که صورت خواهد گرفت.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha