دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 116119

با کوچک ترین قصور در مراقبت از لنزها، خطرات و مشکلات زیادی بروز می کند که گاهی جبران پذیر نیست.

سلامت نیوز: با کوچک ترین قصور در مراقبت از لنزها، خطرات و مشکلات زیادی بروز می کند که گاهی جبران پذیر نیست.

در سال ۱۸۸۸، یک چشم پزشک آلمانی به نام «آدولف گاستون یوجن فیک» اولین لنز طبی را اختراع کرد. این لنز به قدری سنگین بود که تنها چند ساعت امکان استفاده از آن وجود داشت. در قرن ۲۱، لنزها از نظر نوع، جنس و رنگ تنوع زیادی پیدا کرده است. با این حال مصرف کنندگان نیز باید درباره استفاده از آن آگاهی بیشتری پیدا کنند، زیرا با کوچک ترین قصور در مراقبت از لنزها، خطرات و مشکلات زیادی بروز می کند که گاهی جبران پذیر نیست.

به گزارش سایت «MSN»، اخیرا خبری از یک مصرف کننده تایوانی منتشر شده، این دانشجو که به مدت ۶ماه لنزها را بدون شستن، در چشم نگه داشته بود، به پزشک مراجعه کرد. پزشکان هنگام در آوردن لنز، شوکه شدند زیرا سطح چشم وی را آمیب متلاشی کرده بود. آمیب، در مکان مناسب بین لنز و چشم توانسته بود رشد کند. این دانشجو به بیماری اکنتامیب کراتیتیس، مبتلا شده است. این اکنتامیب کراتیتیس (Acanthamoeba Keratitis): باکتری ها می توانند چشم را متلاشی کنند.

در سال ۱۹۷۳ بود که این عفونت انگلی نادر تشخیص داده شد. این عفونت بر اثر ارگانیسم تک سلولی زنده ایجاد می شود که در استخرها، وان آب، آب شیر، آب دوش و محلول لنزها یافت می شود. هرچند این انگل می تواند هر کسی را دچار عفونت کند، اما آکادمی چشم پزشکی تخمین می زند که بیش از ۸۰درصد از موارد ابتلا به عفونت اکنتامیب کراتیتیس در استفاده کنندگان لنز گزارش می شود. ظاهرا، این انگل هنگامی که زیر محافظ لنزها جا خوش می کند به عمق قرنیه چشم دسترسی پیدا می کند و باعث مشکل می شود.

بنابراین قبل از شنا، استفاده از وان آب و دوش گرفتن، لنزهای خود را در بیاورید. هرگز نباید لنزها یا ظرف لنز را با آب شیر شست و شو دهید.

باکتریال کراتیتیس (Bacterial Keratitis): عفونت طی ۲۴ساعت می تواند قرنیه را از بین ببرد.

این نوع عفونت جدی باکتریایی است که منجر به از بین رفتن قرنیه و از دست دادن بینایی می شود. یکی از ویژگی های شاخص این عفونت، پیشرفت سریع آن است. آسیب دیدگی قرنیه می تواند در عرض کمتر از ۲۴ساعت از طریق خطرناک ترین باکتری صورت بگیرد. استفاده طولانی مدت از لنزهای طبی و ضدعفونی نکردن آن، خطر رشد باکتری های کراتیتیس را افزایش می دهد.

فنگل کراتیتیس (Fungal Keratitis): کپک یا قارچ می تواند وارد چشم شود و در عمق چشم تکثیر شود.

در این نوع عفونت قرنیه می تواند در پی هجوم یکی از ۷۰نوع قارچ به وجود بیاید. این ارگانیسم قارچی از قرنیه در داخل چشم رشد می کند و عفونت های شدید ایجاد می کند که اغلب به سختی درمان می شود. این قارچ می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود. اغلب عفونت قارچی با آسیب دیدن چشم شروع می شود، از این طریق ارگانیسم برای نفوذ به قرنیه دست پیدا می کند. بنابراین رعایت نکردن نکات مراقبت از لنزها خطرناک است.

نکات مراقبت از لنزها:
۱ - برنامه توصیه شده برای استفاده از لنزها را رعایت کنید.

۲ - محلول مخصوص شست و شوی لنزها را با محلول دیگری جایگزین نکنید.

۳ - لنزها را طبق دستور پزشک بشویید.

۴ - هرگز از مایع لنز ۲بار استفاده نکنید.

۵ - در هر بار استفاده، لنزها را بشویید و خشک کنید.

۶ - لنزها را در معرض هر نوع آب از جمله آب شیر، آب شیشه و آب دریا قرار ندهید.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha