پژوهشگران در آمریكا اعلام كردند كه نوعی گیاه موسوم به «كندرهندی» (Indian Frankincense) می‌تواند علائم آرتریت یا التهاب مفاصل را كاهش دهد.

عصاره گیاهی با نام علمی "Baswellia Serrata" در مطالعات اخیر روی شمار زیادی از بیماران مورد آزمایش قرار گرفت.

بیمارانی كه از این داروی گیاهی استفاده كرده بودند گزارش دادند كه بسیار راحتتر حركت می‌كردند، درد كمتری داشتند و سختی و گرفتگی مفاصل آنها نیز كاهش پیدا كرده بود.

طبق مقاله منتشر شده در مجله «تحقیقات آرتریت» این گیاه هزاران سال در طب سنتی هند مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

متخصصان می‌گویند كه یقینا برای بیماری استئوآرتریت باید درمانهای جدیدتر و ایمن‌تری شناسایی شوند. هرچند كه بسیاری از روش‌های موثر فعلی كه درد را كاهش می‌دهند مانند ورزش‌های تقویت كننده عضلات، پوشش‌های جذب كننده شوك و نیز كاهش وزن كمترین عوارض جانبی نامطلوب را در پی دارند.

استئوآرتریت شایعترین نوع آرتریت (التهاب مفاصل) است كه به طور طبیعی روی مفاصل نگهدارنده وزن مانند دستها، مچ‌ها، پاها و ستون فقرات تاثیر می‌گذارند.

دكتر سیبا رای چائودهوری از دانشگاه كالیفرنیا در آمریكا می‌گوید: درمانهای دارویی امروزی اثرات شدید بسیار زیادی دارند و به همین دلیل دانشمندان مترصد شكار جایگزینی بهتر و موثرتر با عوارض بسیار كمتر هستند.

در این تحقیقات در نهایت آنها عصاره این گیاه را كه با یك ماده شیمیایی موسوم به AKBA غنی شده بود را مورد آزمایش قرار دارند كه تصور می‌شود ماده فعال گیاه فوق است.

حدود 70 بیمار كه دچار آرتریت شدید در زانوهایشان بودند در این آزمایشات شركت كردند كه به تعدادی از آنها كپسولهایی با دوز كم، به عده‌ای دیگر كپسولهایی با دوز زیاد و به باقی مانده آنها شبه دارو داده شد كه فاقد ماده فعال بودند.

در مدت كمتر از هفت روز بیمارانی كه داروی كندر هندی مصرف كرده بودند اظهار بهبودی در میزان درد و سختی مفاصل خود كردند، در صورتی كه در گروهی كه شبه دارو مصرف كرده بودند این تغییرات مثبت مشاهده نشد و مطالعات تا 90 روز ادامه پیدا كرد.

آزمایشات روی مایع بین مفاصل آسیب دیده نیز نشان داد كه میزان آنزیم مربوط به آرتریت در افرادی كه كندر هندی مصرف كرده بودند، كاهش یافته است.

دكتر سیبا در توضیح آزمایشات خود و دستیارانش خاطرنشان كرد: ما نشان داده‌ایم كه عصاره این گیاه غنی شده با AKBA می‌تواند راهی موثر برای درمان استئوآرتریت در زانو باشد.

با این وجود برخی از متخصصان انگلیسی خواستار احتیاط در این زمینه شدند. آنها می‌گویند؛ نتایج به دست آمده از تاثیر این گیاه در بهبود درد زانوی این بیماران جالب است اما تعداد بیماران شركت كننده در آزمایشات اندك بوده و هم چنین مشكلاتی در زمینه طراحی آزمایش گزارش شده وجود داشته كه با توجه به این موارد باید اطلاعات بیشتری در مورد ایمنی مصرف بلند مدت و یا متوسط گیاه فوق بدست آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha