پزشکان حدود هشت سال پیش با تصور اینکه سلول‌های بنیادی بافت بینی می‌تواند به رشته‌های عصبی تبدیل شده و طناب نخاعی آسیب دیده را ترمیم کند، نمونه‌هایی را از بافت بینی تعدادی از افراد گرفته و آن را به ستون مهره‌های 20 فرد معلول تزریق کردند.

سلامت نیوز: پزشکان حدود هشت سال پیش با تصور اینکه سلول‌های بنیادی بافت بینی می‌تواند به رشته‌های عصبی تبدیل شده و طناب نخاعی آسیب دیده را ترمیم کند، نمونه‌هایی را از بافت بینی تعدادی از افراد گرفته و آن را به ستون مهره‌های 20 فرد معلول تزریق کردند.

این نتیجه تنها روی تعداد محدودی از بیماران به نتیجه دلخواه رسید ولی در اتفاقی عجیب، نتیجه به دست آمده در یکی از زنان شرکت‌کننده در این آزمایش محققان را شگفت‌زده کرد به‌طوری که نه‌تنها از شدت معلولیت او کاسته نشد، بلکه به تازگی در ناحیه پیوند و تزریق سلول‌های بنیادی احساس درد می‌کرد.

محققان و پزشکان در بررسی‌های صورت گرفته روی این ناحیه، دریافتند که بافتی مشابه بینی در حال رشد روی ستون مهره‌های اوست. جراحان این بافت سه سانتی‌متری رشد کرده را مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند که شباهت زیادی به بافت بینی دارد. این زائده، بخش‌هایی از استخوان و شاخه‌های عصبی نیز دارد که به اعصاب نخاعی متصل نیستند.

پزشکان معتقدند که این بافت رشد کرده سرطانی نبوده و شبیه ماده مخاطی ضخیمی است که باعث ایجاد درد در ناحیه ستون مهره این زن می‌شود. به گفته محققان، این نخستین باری است که چنین عارضه جانبی ناشی از پیوند سلول‌های بنیادی رخ می‌دهد.

سلول‌های بنیادی قابلیت درمان هر نوع بیماری را از قبیل طاسی، دیابت، بیماری‌های قلبی- عروقی و پارکینسون دارا هستند، ولی از سوی دیگر، قادرند به هر نوع سلولی تبدیل شده و ایجاد مشکل کنند. از این رو، سازمان غذا و داروی آمریکا تاکنون تنها شمار محدودی از پیوندهای سلول‌های بنیادی را تایید کرده است. پزشکان پس از بررسی‌های مختلف روی این بافت رشد کرده روی ستون مهره‌ها، توانستند آن را خارج کنند.

منبع:روزنامه فرهیختگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha