سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 116128

رییس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به مبتلایان به دیابت و فشار خون نسبت به احتمال آسیب دیدن کلیه ها و دیالیزی شدن و پیوند کلیه، هشدار داد.

پیوند و دیالیز، در کمین مبتلایان دیابت و فشار خون

سلامت نیوز: رییس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به مبتلایان به دیابت و فشار خون نسبت به احتمال آسیب دیدن کلیه ها و دیالیزی شدن و پیوند کلیه، هشدار داد.

«کتایون نجفی زاده» روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: اگر مبتلایان به فشار خون و دیابت، بیماری خود را به خوبی کنترل کنند، احتمال شیوع بیماری های کلیوی و پیوند کلیه به صفر می رسد.

وی گفت: بنابراین اگر مبتلایان به این بیماری ها، مراقبت و پیشگیری های لازم را انجام دهند، دیگر نیازی به دیالیز و پیوند کلیه پیدا نمی کنیم.

نجفی زاده ادامه داد: دولت نگران تامین دستگاه های دیالیز و فرسودگی این دستگاه ها در بسیاری از مراکز درمانی است و از خیران دعوت می کند که در این زمینه کمک کنند، درحالیکه با خودمراقبتی و پیشگیری می توان از دیالیزی شدن و پیوند عضو جلوگیری کرد.



** لطفا خویشاوندان به بیماران دیالیزی، کلیه اهدا کنند

رییس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت گفت: اگر فردی در خانواده نیاز به دیالیز و پیوند کلیه پیدا کرد، بهتر است که کلیه را از خویشاوند خود دریافت کند.

نجفی زاده، علت این امر را تشابه ژنتیکی بین خویشاوندان ذکر کرد و افزود: در اینصورت دوام کلیه در فرد گیرنده بیشتر خواهد بود.



** هموطنان هنگام مرگ مغزی عزیزان خود، تصمیم درست بگیرند

رییس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت از مردم خواست هنگام مرگ مغزی عزیزان خود، تصمیم درست گرفته و اعضای او را به بیماران نیازمند اهدا کنند.

نجفی زاده تصریح کرد: اگر هموطنان هنگام مرگ مغزی عزیزان خود تصمیم درستی بگیرند، آنگاه دیگر نیازی به پیوند عضو فرد زنده به بیماران نخواهیم داشت و تمام مشکلات پیوند عضو در کشور برطرف خواهد شد.

به گفته وی، اکنون در کشور، 23 هزار و 200 فرد دیالیزی وجود دارند و سالانه دو هزار و 700 پیوند کلیه در کشور انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha