رئیس بیمارستان شریعتی تهران با ابراز نگرانی نسبت به حیف و میل تجهیزات در بیمارستان‌ها گفت: این نگرانی وجود دارد که ممکن است به علت اینکه همه چیز رایگان شده است، با خرج دولت سورچرانی شود و عمل‌های گران غیرضروری صورت گیرد.

نگران سورچرانی در بیمارستان‌ها به خرج دولت هستم

سلامت نیوز: رئیس بیمارستان شریعتی تهران با ابراز نگرانی نسبت به حیف و میل تجهیزات در بیمارستان‌ها گفت: این نگرانی وجود دارد که ممکن است به علت اینکه همه چیز رایگان شده است، با خرج دولت سورچرانی شود و عمل‌های گران غیرضروری صورت گیرد.

احمدرضا سروش در گفت‌وگو با فارس در مورد اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: چند اتفاق خوب و مهم بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت رخ داد، مهمترین آن کم شدن هزینه‌های پرداختی مردم به کمتر از 10 درصد و دیگری تأمین تمام تجهیزات مصرفی مورد نیاز بیمار در خود بیمارستان است.

رئیس بیمارستان شریعتی تهران یادآور شد: اکنون بیمار بستری شده به هیچ وجه برای تأمین تجهیزات و دارو به خارج از بیمارستان ارجاع داده نمی‌شود و خود بیمارستان‌ها وظیفه تهیه این تجهیزات را بر عهده دارند.

وی از افزایش چند درصدی حجم مراجعات به بیمارستان شریعتی خبر داد و افزود: طبیعی است که وقتی خدمات افزایش و بهبود پیدا کرده و میزان پرداختی‌ها هم کاهش یافته، میزان مراجعات بالا رود اما نکته قابل توجه این است که تعداد بیماران شهرستانی کاهش چشمگیر داشته و بیشتر این بیماران در شهر‌های خود مداوا می‌شوند.

سروش به سیستم نوبت دهی بیمارستان شریعتی نیز اشاره کرد و گفت: افزایش مراجعات موجب شده تا به جز افرادی که وضعیتشان اورژانسی است، بقیه به صف انتظار روند و پزشک معالج با توجه به میزان خطرناک بودن بیماری، به آنها وقت عمل دهد.

به گفته وی همچنین بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، به علت فاصله زیاد ایجاد شده میان بیمارستان‌های خصوصی با دولتی، میزان مراجعات خصوصی‌ها کم و به مراجعات بیمارستان‌های دولتی افزوده شده است.

رئیس بیمارستان شریعتی تهران با ابراز نگرانی نسبت به حیف و میل تجهیزات در بیمارستان‌ها گفت: این نگرانی وجود دارد که ممکن است که به علت اینکه همه چیز رایگان شده است، به عنوان نمونه پروتزهایی که قبلاً به علت گرانی انجام کسی رغبت به انجام آنها نداشته، اکنون به سمتش رود و با خرج دولت سورچرانی شود.

وی تاکید کرد: امیدوارم که با نظارت‌هایی که صورت می‌گیرد، این مسائل کنترل شود، البته وزارت بهداشت به این منظور فارماکوپه‌های بیمارستانی را تشکیل داده و با قیمت گذاری‌ها روی تجهیزات و ... بر این کار نظارت می‌کند.

به گفته سروش میزان مصرف دارو و تجهیزات در بیمارستان شریعتی از زمان اجرای طرح تحول 2 برابر شده است اما آنچنان که وی تأکید می‌کند، این بیمارستان تاکنون در بخش تأمین تجهیزات با کمبود مواجه نشده است.

وی در این زمینه گفت: ما در بخش تجهیزات پزشکی مصرفی کمبودی نداریم تنها مشکل ما کمبود وسایل پزشکی بیمارستانی است و در داشتن زیرساخت‌ها با مشکل مواجه هستیم.

رئیس بیمارستان شریعتی تأکید کرد: ساختمان و تجهیزات بیمارستان باید به روز شود و بیمارستانی مانند شریعتی حداقل برای بازسازی مرحله به مرحله حداقل نیاز به 20 میلیارد تومان بودجه دارد چرا که یگ دستگاه آنژیوگرافی نیاز به 3 میلیارد تومان پول دارد.

وی همچنین به بودجه اختصاص یافته به طرح تحول اشاره کرد و یادآور شد: در بودجه‌ای که مخصوص اجرای طرح تحول سلامت به بیمارستان شریعتی اختصاص یافته کمبودی نداشته‌ایم و می‌دانم که هیچکدام از بیمارستان‌ها هم مشکل کمبود بودجه نداشته‌اند چرا که با نظارت‌های انجام شده این پول تنها در طرح تحول مصرف می‌شود.

سروش افزود: دولت تجربه کرده که اگر نظارت نکند این پول جای دیگر مصرف می‌شود چون بیمارستان مانند چاه ویل است و هزاران جای مصرف دارد.

وی همچنین به راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه در راستای اجرای طرح تحول اشاره کرد و گفت: این طرح موجب می‌شود که تا بیماران بیشتر به درمانگاه‌ها مراجعه کنند.

رئیس بیمارستان شریعتی در مورد مشکلاتی که این بیمارستان‌ با آن مواجه است گفت: مشکل اول ما فرسودگی ساختمان و تجهیزات بیمارستان و دوم کمبود کادر درمان حرفه‌ای (پرستار) است که امیدواریم این مشکلات حل شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha