سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 116136

برخی از عادت ها برای سلامت مضر است. این عادت ها می تواند پیامدهای خطرناکی داشته باشد که حتی تصور آن برای ما سخت است.

عادت هایی که به سلامت آسیب می زند

سلامت نیوز: برخی از عادت ها برای سلامت مضر است. این عادت ها می تواند پیامدهای خطرناکی داشته باشد که حتی تصور آن برای ما سخت است.

در این مطلب به نقل از «MSN» به بخشی از این عادت ها اشاره می کنیم.

پیچاندن موها
کشیدن و پیچیدن موها دور انگشت به مرور زمان باعث آسیب دیدن مو و ریزش آن می شود. کشیدن مو می تواند یک حالت روانی به نام «تریکوتیلومانیا» باشد که نوعی وسواس است و نیاز به روان درمانی دارد.

شکستن قولنج گردن
پیچاندن سر به یک سمت، تراکم گاز موجود در مفصل های بین مهره پشت را کاهش می دهد. اگر چه ممکن است با این کار احساس خوبی پیدا کنید اما، شکستن مکرر قولنج گردن می تواند رباط های اطراف گردن را بیش از حد تحریک و مستعد آسیب کند. علاوه بر آن، تحرک بیش از حد مفصل های سطحی، باعث ساییدگی درون مفصل ها می شود و به مرور زمان به آرتریت منجر می شود. در موارد نادر نیز شکستن قولنج می تواند باعث سکته شود.

دست زدن به صورت
لمس کردن صورت یا کندن آکنه می تواند به لایه میکروسکوپی و نازک پوست آسیب برساند. هنگام کندن آکنه اگر دچار خون ریزی شود، لکه دائمی ایجاد می شود بنابراین هرگز جوش یا قسمت هایی را که خارش دارد، دستکاری نکنید و از کرم های موضعی و مرطوب کننده استفاده کنید.

قسمت داخل لپ ها را گاز می گیرید
همانند جویدن ناخن ها، جویدن قسمت داخل لپ ها می تواند به یک عادت تبدیل شود. در اغلب موارد این قسمت از لپ متورم و زخم می شود. به مرور زمان این زخم تبدیل به یک التهاب مزمن و احتمالاً دچار خون ریزی می شود.

آدامس جویدن
آدامس جویدن خطر بروز TMJ به دلیل استفاده بیش از حد از عضله های فک را افزایش می دهد. آدامس های رژیمی نیز مشکلات خود را دارد؛ به ویژه مشکلات هاضمه ای. سوربیتول، نوعی شیرین کننده طبیعی است که در صورت مصرف بیش از حد (روزی ۱۸ تا ۲۰ عدد) ممکن است عوارض نامطلوبی به همراه داشته باشد. قورت دادن هوای اضافه هنگام جویدن، گاز معده را نیز افزایش می دهد.

زبان زدن یا گاز گرفتن لب
زبان زدن لب ها، آن را در معرض آنزیم های گوارشی قرار می دهد. این آنزیم ها پوست را از بین می برد و می تواند منجر به التهاب شود که ظاهر خشک و ترک خورده ایجاد می کند.

جویدن انتهای مداد یا خودکار
میکروب ها در انتهای مداد یا خودکار قرار دارد و این عادت می تواند فرد را در معرض باکتری های بیماری زا از جمله ویروس سرماخوردگی قرار دهد. فردی که عفونت دارد به احتمال زیاد روی انگشتانش ویروس وجود دارد که از طریق خودکار و صفحه رایانه و تلفن پخش می شود. جویدن انتهای مداد یا خودکار می تواند به دندان و به بافت های نرم لثه آسیب برساند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha