در حالی وارد سومین سال اجرای طرح پزشک خانواده در استان فارس میشویم که به گفته رئیس شورای هماهنگی پزشکان عمومی به دلیل اجرای عجولانه و شتابزده طرح پزشک خانواده جایگاه ممتاز و ویژه استان فارس در حوزه سلامت از دست رفته است.این در حالیست که دکتر ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز میگوید مشکلات به مرور در حال برطرف شدن است.

مردانی :پزشک خانواده عامل از دست رفتن جایگاه ممتاز استان فارس شد/ ایمانیه :مشکلات به مرور در حال حل شدن است

سلامت نیوز :در حالی وارد سومین سال اجرای طرح پزشک خانواده در استان فارس میشویم که به گفته دکتر سروش مردانی رئیس شورای هماهنگی پزشکان عمومی به دلیل اجرای عجولانه و شتابزده طرح پزشک خانواده جایگاه ممتاز و ویژه استان فارس در حوزه سلامت از دست رفته است.این در حالیست که دکتر ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز میگوید مشکلات به مرور در حال برطرف شدن است.

 

همزمان با دومین سالگرد  اجرای طرح پزشک خانواده  روزنامه افسانه استان فارس در مصاحبه ای با هیئت رئیسه شورای هماهنگی پزشکان عمومی فارس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نظرات آنها را در این خصوص جویا شد. 

به گزارش سلامت نیوز متن کامل این گزارش در زیر می آید :

طرحی که از ابتدا با مخالفت ها و موافقت های بسیاری همراه بود، به گونه ایی که بسیاری اجرایی شدن آن را غیر ممکن می دانستند. اما با وجود سوالات فراوان منتقدان، این طرح در حالیکه مسوولان بسیاری از استان های دیگر حاضر به پذیرش اجرای آن نشده بودند، به صورت آزمایشی در دو استان فارس و مازندارن اجرایی شد. با گذشت دو سال از اجرایی شدن طرح پزشک خانواده همچنان سوالات زیادی مطرح است با این تفاوت که بسیاری از انتقادات مصادیقی نیز یافته اند و مدام به عنوان مخاطبان اصلی این طرح با نارضایتی سوال های بیشماری را مطرح می کنند که آیا این طرح آنگونه که مقرر شده بود سبب کاهش هزینه های درمان عمومی و ارتقا سطح سلامت در نمونه های پایلوت خود شده است؟ 

 

اجرای طرح پزشک خانواده منجر به از دست رفتن جایگاه ممتاز استان فارس در حوزه سلامت شد
رییس شورای هماهنگی پزشکان عمومی استان فارس در باره این طرح گفت: طرح پزشک خانواده سبب شده است که استان فارس نه تنها پیشرفتی در بخش سلامت نداشته باشد، بلکه جایگاه ویژه و ممتاز خود را نیز از دست بدهد.


دکتر سروش مردانی به مناسبت دومین سالروز اجرای طرح پزشک خانواده در فارس افزود: هدف این طرح افزایش سطح سلامت و افزایش آموزش آن در جامعه، جایگزین کردن سلامت نگری به جای در مان نگری، تسهیل دسترسی مردم به خدمات با کیفیت و موثر در قالبی سطح بندی و سیستم ارجاع به طور خلاصه می باشد. 


سروش مردانی با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده طرحی بسیار مترقی بوده، خاطر نشان کرد: در برنامه های چهارم و پنجم توسعه نیز به این طرح اشاره شده و جزو الزامات قانونی کشوری می باشد و می توان گفت اگر اهداف روشن آن به منصه ظهور برسد، خود نشانگر افزایش سطح سلامت در کشور خواهد شد.

اجرای شتابزده و عجولانه بزرگترین اشتباه در اجرای طرح پزشک خانواده

مردانی در انتقاد به طرح پزشک خانواده تصریح کرد: ضمن تشکر از ریاست محترم دانشگاه و ستاد اجرایی این طرح که زحمات زیادی را متقبل شده اند،به استحضار می رسانم اجرای شتابزده و عجولانه آن بزرگترین اشتباه بوده و همچنین نبود امکانات پایه ای مانند یک سیستم ثبت الکترونیکی و سخت افزاری، شعاری بودن طرح به جای فرهنگسازی بین مردم با تبلیغات ویزیت رایگان و داروی رایگان نیز هویت اصلی طرح را خدشه دار کرد. 


وی در تایید سخن خود افزود: این موضوع که وزیر بهداشت مهمترین کار خود را جلوگیری از اجرای این طرح در سایر استان ها می داند، خود نشانگر عدم موفقیت طرح و نیز موید این نکته می باشد که طرح در حال پایلوت می باشد و مردم استان فارس در درجه اول و نظام سلامت استان در درجه دوم و سپس پزشکان عزیز استان هزینه این اصلاحات و آزمایش ها را پرداخته اند که مورد قبول مردم استان نیز نبوده است.

دکتر مردانی به تشریح مهمترین اهداف این طرح پرداخت و ادامه داد: مهمترین کار پزشک خانواده در اولین گام، ایجاد پرونده الکترونیکی، ویزیت اولیه پایش بیماری ها و ثبت الکترونیکی بوده که به دلیل نبود امکانات سخت افزاری و تبلیغات ظاهری ویزیت رایگان و حجم زیاد بیماران تحت پوشش تا کنون اجرایی نشده و یا با درصد بسیار پایینی از راستی آزمایی صورت گرفته است. 


رییس شورای هماهنگی پزشکان عمومی استان فارس مقایسه اهداف اولیه طرح با آنچه حادث شده را دلیل خوبی در اثبات ناکار آمدی طرح پزشک خانوده دانست و گفت: در گام دوم باید به این نکته اشاره کرد که در طرح و بسته مذکور 90 درصد از فعالیت ها باید در زمینه بهداشتی وپیشگیری و غربالگری بیماری ها جهت افزایش سلامت و 10 درصد را درمانگری تشکیل دهد، اما متاسفانه در حال حاضر تمام یکهزار و 60 نفر(کل پزشکان خانواده استان) به امر درمانگری مشغول بوده و به دلیل عدم انگیزه کافی و عدم نظارت درست کیفیت درمان نیز تنزل یافته است. البته این مساله به معنای ضعف پزشکان نبوده؛ بلکه شیوه اجرای نادرست باعث ایجاد این وضع گردیده است. 


وی سیستم ارجاع را از دیگر نقاط ضعف طرح دانست و چنین عنوان کرد: گام سوم وضع ارجاع است که هیچ پشتوانه ای نداشته و یا بسیار ضعیف است. زمانی که 70 درصد ارجاعات بر اساس خواست خود بیمار و نیز فرم ارجاع توسط افراد غیر پزشک مهر می گردد و در سطح بعد نیز پزشکان متخصص که باید در هر 20 دقیقه یک مریض را ویزیت کنند، به دلیل افزایش مراجعان خصوصا در بخش دولتی (به دلیل عدم استقبال بخش خصوصی در سطح دوم)کیفیت درمان را شدیدا پایین آورده است؛ پس بیماران باید به ناچار خود هزینه درمان را در بخش خصوصی به صورت صد در صد بپردازند که این نتیجه از آفات آشکار طرح پزشک خانواده است.

 

پرداخت هزینه های صد درصدی از سوی بیمار

مردانی افزود: این که بیمه ها معتقدند هزینه ها 10 درصد کاهش یافته است صحیح است اما در کنار آن هزینه درمانی که مردم از جیب خود پرداخت می کنند چندین برابر شده است و تا کنون چاره ای نیز برای ان در نظر گرفته نشده است.بیش از 80 درصد هزینه های آزمایشگاه های خصوصی و 100 درصد هزینه های رادیولوژی و... توسط خود بیمار پرداخت می شود حتی اگر به وسیله پزشک خانوده نوشته شده باشد این نتایج نشان می دهد استان فاس ذر بخش سلامت نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه جایگاه ویژه و ممتاز خود را نیز از دست داده است . 


وی در خصوص ادامه یافتن یا احتمال برچیده شدن طرح پزشک خانواده در فارس نیز ابراز داشت: طبق این شیوه اجرایی که توصیف شد وضعیت بحرانی بیمه ها و نبود امکانات لازم به نظر می رسد امروز نیز مانند دو سال در این زمینه هیچ پیشرفتی نداشته ایم و اهداف متعالی طرح فدای اجرای شتابزده آن شده و هزینه های پرداختی از جیب مردم به شدت افزایش یافته .

مردانی ادامه داد: طرحی که باید گام به گام و در عرض 10 الی 14 سال اجرایی بشود در زمانی اندک آغاز به کار می کند مانند سدی یک شبه ساخته شود به جز آفت چیزی به دنباال نخواهد داشت و باید به این نکته تاکید کرد که ارزش سلامت مردم بسیار بالاتر از این شتابزدگی ها است. 


وی با اشاره به اینکه سلامت کشور تابلو پیشرفت آن است گفت: بیایید به آنچه پس از 2 سال از این طرح حاصل شده است نگاهی به دور از حب و بغض بیندازیم تا بتوانیم خدمتگزاران خوبی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و نظام سلامت کشور باشیم و اگر افرادی منتقد هستند آن ها را به دیده حقارت و مخالفت ننگریم بلکه از ظرفیت های وجودی و تجزیه تحلیل های او استفاده کنیم . پوشش بیمه ای رابرای همگان برقرار کنیم و اجازه دهیم مردم در این زمینه نظر دهند چرا که رضایت مردم مهمترین امر برای نظام جمهوری اسلامی است. 

 

پزشکان حق دارند درباره طرح پزشک خانواده اظهار نظر کنند

دکتر رقیه خواجه دبیر شورای هماهنگی پزشکان عمومی استان فارس نیز  به تشریح راهکارهای برون رفت از چالش های ایجاد شده در طرح پزشک خانوده پرداخت.

رقیه خواجه تاکید بر اهمیت رضایت مردم که مخاطبان اصلی طرح هستند گفت: مردم جامعه ما بیش از هر پزشک و یا مسوولی حق دارند در این زمینه اظهار نظر کنند.

خواجه با انتقاد به دستاوردهای مطرح شده این برنامه توسط مسوولین استانی افزود: آخرین ارزیابی مسئولین استانی در برآورد دستاورد اجرای طرح به وضوح نشان می دهد که تامین منافع مالی برای ارائه دهندگان خدمات پزشکی و کاهش هزینه برای دولتمردان به عنوان هدف اصلی مطرح بوده است. در این ارزیابی در برآورد دستاورد طرح بعد از گذشت دو سال ، تنها به اشتغال زایی و درآمد زایی طرح برای پزشکان عمومی اشاره دارد در حالیکه سخن گفتن از موفقیت اینگونه طرح ها و دستاوردهای آن، بدون بررسی و ارزیابی واقع بینانه در ارتباط با تامین سلامت مردم ،ساماندهی نظام سلامت و دستیابی به اهداف راهبردی طرح بی معنا خواهد بود و موجب به حاشیه رفتن و در سایه قرار گرفتن بخش‌های دیگر این مقوله حیاتی که با جان انسان ها ارتبا ط تنگا تنگ می یابد خواهد شد. 

وی ادامه داد: بخش بهت آور این ارزیابی آن است که مسئولیت ناشی از عملکرد نا صحیح طرح و مسبب عدم دستیابی به اهداف اصلی طرح را مستقیما متوجه پزشکان خانواده می نماید! 

راهکارهای حل مسئله چیست؟

خواجه به عنوان یکی از منتقدان طرح کنونی پزشک خانواده با تاکید بر مثبت بودن اصل اولیه طرح به ارائه راهکارهایی جهت نزدیک شدن هر چه بیشتر به اهداف اولیه برنامه پزشک خانواده پرداخت و چنین تشریح کرد: برای ارائه راه حل مناسب به دلیل حساسیت موضوع و پیشگیری از آسیب جدی یک شیوه اجرای نامطلوب در یک حوزه بسیار حساس و کلیدی و انجام صحیح آن مطابق اصول علمی جهانی در ابتدا شایسته است از این نقطه نظر حرکت کنیم که اولا هر معضل‌ی را باید تا حدی به نکته‌ها و بخش‌های کوچک خرد کرد تا اینکه بهترین راه حل مطلوب به‌دست آید.

دوم اینکه حل هر مسئله‌ا ی را باید با آسان‌ترین بخش آن شروع نمود و قدم به قدم به حل بخش‌های سخت‌تر آن رسید. بحث بر سررسیدن به نظامی است سلامت نگر با تمامی مختصات اصلی آن که تحقق آن در یک پروسه بسیار وسیع و گام به گام با برقراری تمامی پیش ضروری ها و تامین آنها به صورتی هدفمند و قانونمند صورت می پذیرد لذا طرح پیشنهادی جایگزین فارغ از پرداختن به جزئیات آن طرح گام به گام است . 


وی به بیان این راهکار ها پرداخت و چنین گفت :اجرای شیوه مدیریت کیفیت جامع به معنای انجام طرح از روش هایی بدون آزمون و خطا جهت کاهش وقت و هزینه  و نیز برداشتن لغو قرارداد با پزشکان از سوی سازمانهای بیمه گر در دو استان فارس و مازندران و برخورداری مردم و پزشکان این مناطق در شرایط برابر با سایر مناطق کشور از تسهیلات بیمه و ابلاغ همزمان فازهای مختلف طرح از سوی دانشگاه به صورت گام به گام به پزشکان و سایر گروه های اجرایی در تمامی مراکز مربوطه کشور و همچنین انجام اولویت بندی شده فازهای اجرایی که به ترتیب شامل پوشش همگانی بیمه برای همه جمعیت کشورو راه اندازی سامانه خدمات سلامت ایرانیان و ثبت اطلاعات بیماران در پرونده الکترونیک ، اطلاع رسانی به جامعه ودسترسی به اطلاعات وعلوم و آموزش نوین سلامت از طریق مدارس و رسانه ها در راستای نهادینه نمودن فرهنگ ارتقا سلامت ، انجام معاینات پایه که در چند مرحله با فراخوان از سوی دانشگاهها به همه پزشکان و مردم و منوط بودن تمدید دفترچه های بیمه به انجام آن از جمله این راهکارها است. 


دبیر شورای هماهنگی پزشکان عمومی همچنین به پیگیری های مستمر این شورا جهت رفع نواقص و چالش های این طرح اشاره و عنوان کرد: پس از پیگیری های مکرر در این خصوص رییس کمسیون اجتماعی مجلس خواستار دریافت گزارش کتبی از چالش های پیش روی طرح پزشک خانواده در استان فارس شد که طی نامه ای کلیه چالش ها در محور های ساختار تدوین دستورالعمل، مصوبات ستاد استانی فارس، اشتغال پزشکان و همچنینچالش های قابل توجه در محور نارضایتی بیماران به این کمسیون تقدیم شد. 


*68 درصد پزشکان از این طرح راضی بوده اند 
با وجود همه انتقاداتی که پزشکان حاضر در طرح پزشک خانواده در استان فارس دارند رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز  میگوید مشکلات این طرح به مرور در حال حل شدن است. 


دکتر محمد هادی ایمانیه در دومین سالگرد اجرایی شدن طرح پزشک خانواده در فارس با اشاره به اینکه 68 درصد پزشکان از این طرح راضی بوده اند، افزود: این طرح به تدریج در میان مردم و پزشکان جا افتاده است و در سه تحقیقی که در شش ماه گذشته انجام داده ایم رضایت مندی مردم افزایش پیدا کرده است و در حال تحقیق چهارم هستیم. 


وی ادامه داد: امیدواریم با دو رویکردی که برای این طرح در نظر گرفته ایم که اولین مورد صدور کارت سلامت به جای پرونده کاغذی و نسخه های الکترونیک و دومین راهنماهای بالینی بتوانیم تحولی جدید ایجاد کنیم. 


ایمانیه اظهار داشت: این دو رویکرد مشخص می کند پزشک خانواده تا کجا می تواند خودش دخالت کند و از کجا باید به پزشک متخصص ارجاع دهد. 


وی با تصریح اینکه با منتقدان حاضریم به بحث و گفت و گو بنشنیم افزود: هر چند می پذیریم که این طرح ایراداتی داشته است اما برای بسیاری از انتقادها پاسخ داریم و حاضریم به آنها جواب دهیم. 


رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه می گویند مسوولان استان ها این طرح را برای اجرا نپذیرفته اند افزود: این موضوع صحت ندارد و به صورت تدریجی در استان های دیگر نیز اجرایی می شود و اجرای آن اجتناب ناپذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha