بیش از دو سال از اجرای آزمایشی طرح 02 در استان فارس گذشت اما هیچ دولت مردی, چه در مقام وزارت و وکالت و چه دانشگاه و نظام پزشکی کل کشور, نه گوشی برای شنیدن انتقادات داشت و نه دردی از آحاد جامعه خدوم پزشکی کاستند .طرحی که شتابزده شروع شد و حدود هزار مصوبه و اصلاحیه برایش مرقوم کردند تا بر اساس روش منسوخ آزمون و خطا الگویی برای کشور شود.

سلامت نیوز :دکتر سروش مردانی طی یادداشتی که در سایت رییس شورای هماهنگی پزشکان عمومی استان فارس منتشر شده خطاب به پزشکان طرح پزشک خانواده و مسئولین اجرایی این طرح نوشت :

به گزارش سلامت نیوز  بیش از دو سال از اجرای آزمایشی طرح 02 در استان فارس گذشت اما هیچ دولت مردی, چه در مقام وزارت و وکالت و چه دانشگاه و  نظام پزشکی کل کشور, نه گوشی برای شنیدن انتقادات داشت و نه دردی از آحاد جامعه خدوم پزشکی کاستند .طرحی که شتابزده شروع شد و حدود هزار مصوبه و اصلاحیه برایش مرقوم کردند تا بر اساس روش منسوخ آزمون و خطا الگویی برای کشور شود.

اما چه سود که مردم شریف و و جامعه پزشکی استان فارس هزینه اصلاحات چنین طرح شتابزده ای شدند , و اصلاح واقعی نیز صورت نگرفت! تا آنجا که وزیر محترم فرمودند: بزرگترین کاری که بنده برای 02 کردم آن بود که جلو انتشارش را به سایر استان ها گرفتم!!
این کلام خود نشان از دو چیز دارد: نخست آنکه وزیر محترم نیز بر بی کفایتی و نارسایی این طرح صحه گذاشتند و دوم آنکه متاسفانه شاید ارزش و احترامی برای مردم و جامعه پزشکی استان فارس قایل نیستند که راضی شدند چنین طرح بی کیفیتی در این استان ادامه یابد.  
علی رغم گذشت این مدت به این نتیجه رسیدیم که هیچکدام از 3 وزیر اخیر وزارت بهداشت انتقادپذیر نبوده اند و هیچ گونه جلسه جمعی نیز تا کنون با منتقدین (که امروزه از آنان به عنوان مخالفین نام برده میشود) نداشته اند و اصولا منتقدین را بر نمی تابند (که چه از لحاظ شرع مقدس اسلام و چه از لحاظ جمهوریت وظیفه پاسخگویی داشتند که ظاهرا متاسفانه به هیچ کدام پایبند نبوده اند و حرف فقط حرف خودشان بوده است و بس) .
خداوند در قرآن کریم فرمود: خداوند با صابرین است که همین برای ما بس است. مطمئنیم که این وضع پایدار نمی ماند چرا که طرحی که در آن خود کارشناسان وزارتخانه اذعان داشته اند هر اسمی می توان بر آن گذاشت جز پزشک خانواده! نمی تواند باعث تحول در سلامت بگردد مگر آنکه بر اساس آنچه که نوشته شده قدم به قدم و در عرض 10 الی 12 سال, آنهم نه بدین شیوه, اجرایی گردد تا حلاوت آن بر کام مردم و مجریان نشیند.
نامه های بسیاری به مقامات دولتی از وزیر محترم بهداشت و کمیسیونهای بهداشت و اجتماعی و نظام پزشکی و بزرگان دیگر نوشتیم و جالب این بود که همگی بر شتابزدگی و بی کفایتی طرح اذعان داشتند اما هیچکدام نیز به دنبال راهکاری برای برون رفت از این بحران ارایه ندادند که باز هم سوگمندانه نشان از عدم تکریم مردم شریف استان و خواسته های ایشان است .

تاسف بار اینکه در توجیه نارسایی ها برخی مجریان متکبرانه مردم را به بی فرهنگی متهم میکنند و پزشکان را به منفعت طلبی ! و خودشان را دلسوز و فرهنگ ساز!!  آیا ایشان خود را از مردم و  جامعه پزشکی جدا و متمایز میدانند و چه چیز باعث شده بر ایشان مشتبه شود که مصلحت مردم را بهتر از خودشان تشخیص میدهند ؟ با چه معیاری چنین شان و منزلتی برای خود قائلند؟


 با اینهمه میدانیم با روشنگری توانستیم پرده از اشتباهات طراحان و مجریان برداریم و رنج مردم و پزشکان را به همگان بشناسانیم . امروز همگان میدانند چه طرحی در فارس بالاجبار بر نظام سلامت قالب شده است .

اگر این روشنگری ها نبود بی شک این آفت گریبانگیر همه استانها شده بود. خوشحالم که تا کنون هرچه را که گفته ایم همان بوده که عزیزانی چون دکتر پزشکیان یا دکتر شهریاری (رییس کمیسیون بهداشت) و یا دکتر عزیزی (رییس کمیسیون اجتماعی مجلس)و یا دکتر زالی عزیز و یا دکتر کبیر (چه در زمان کاری خویش در وزارت بهداشت به عنوان تیم کارشناس به استان برای وضعیت طرح و چه در بیمه سلامت که در برنامه نبض شاهد آن بودیم) و .... گفته اند که این خود مهر تاییدی بر سلامت منتقدین و دلسوزی این عزیزان برای کشورشان و نظام سلامت آن بوده است.


 بنده از این که بسیاری از دوستان علی رغم میل باطنیشان و برای این که چاره ای دیگر جهت تامین مخارج زندگی نداشته اند وارد طرح شده اند, آگاهی کامل دارم. اما ای کاش بجای اجبار, این طرح آنقدر جذابیت و مقبولیت داشت که پزشکان و مردم برای آن سر و دست می شکستند نه آنکه از تهدید برای ورود به آن استفاده شود. 

اگر در سایه انتقادات ما, مسئولان بالاجبار به همکاران داخل طرح امتیازاتی دادند,خوشحالیم. اما باز هم معتقدیم این عزیزان هنوز با احقاق حق واقعی خود فاصله دارند. ما به ظرافت سعی نمودیم مسئولان مجبور شوند برای کسب رضایت پزشکان داخل طرح, برخی امتیازات به این دوستان بدهند و قدری از فشارها کم شود و یا به تعویق افتد.

بی شک ترس از خروج این پزشکان بوده که باعث شده تاکنون مسئولان دست به عصا باشند. و کلام آخر این که باز هم اهداف مترقی طرح پزشک خانواده فدای شتابزدگی و لجبازی در امر اجرا گردید. (که اگر اصولی , درست و با ساختاری دقیق, گام به گام و سلامت محور ....اجرا میشد, میتوانست منشا آثار زیادی باشد )  و جالبتر این که اکنون هر فردی در حوزه سلامت خصوصا منتقدین و نمایندگان محترم مجلس در مورد طرحی اظهار نظر می نمایند درآخر می گویند خدا کند این طرح به سرنوشت پزشک خانواده دچار نگردد!


 پشتوانه ما در این مسیر , که تحقق سلامت بر اساس عدالت برای آحاد جامعه ایرانی هدف آن میباشد, در درجه نخست خداوند کریم و بعد از آن دستان گرم شما دوستان در جای جای این استان عزیز است.

ایمان راسخ دارم خواهد آمد روزی که مدافعان طرح فعلی, با فراموشی رفتار امروز خود, بر این نکته اذعان کنند که طرح پزشک خانواده منشا تمام فسادها!! و مشکلات است و دوباره طرحی دیگر و آزمون و خطایی دیگر! آنچنان که امروز طلیعه های آن دیده میشود.


میدانم که در مقامی نیستم که بتوانم دلگرمی به شما بدهم و یا قولی و یا دلجویی از شما نمایم, شما که هر کدام نقش بسزایی در نظام سلامت و درمان کشور داشته اید و چنین مورد بی مهری و کم لطفی قرار گرفته اید.

اما یقین دارم که شما تنها دلگرمی من و همکارانم در شورای هماهنگی بوده و نقطه نظرات شما چراغ راه ما بوده است و ما نیز سعی بر انتقال نظرات شما نمودیم و در آینده نیز سغی خواهیم نمود تا زمانی که طرح پزشک خانواده  به مسیر اصلی خود بازنگردد و یا توقف نیابد و منافع و مصالح مردم و پزشکان تامین نگردد, همچنان مشکلات مردم و پزشکان را بدون یک لحظه تردید بیان نماییم تا سرنوشت پزشک خانواده روستایی تکرار نگردد , و کسانی که فکر میکنند خواهند توانست خواسته های ناگفته خود را در قالب  هر طرح بی کیفیتی و به نام پزشک خانواده بر مردم تحمیل نمایند و خود پاسخگو نباشند, بدانند:  این بار نخواهیم گذاشت عملکرد امروز ایشان از حافظه تاریخی مردمان محو شود . 

این چراغ به یاری خدا خاموش نخواهد شد . انشااله

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پزشک خانواده ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    10 0
    مشکل اساسی پزشکی خانواده در ایران این است که پزشکی عمومی یا خانواده تخصص محسوب نمیشود.نه مردم ما پزشک عمومی را قبول دارند ونه در جهان(چه دراروپا وچه در آمریکا وکانادا ) پزشک عمومی غیرمتخصص وجود دارد.تخصص پزشکی عمومی(دراروپاGeneral Practition) ویا خانواده ( درکانلادا وآمریکا Family Medicine) جزو تخصصهای پرمسئولیت است وبصورت اتوماتیک(بدون امتحان دستیاری که یکی از معضلات ورود به تخصص در ایران است!!!) دانشجویان پزشکی بعداز 4 سال وارد این رشته تخصصی یا تخصصهای دیگر میشوند . در ایران به طور غیر علمی وناصحیح کلمه عمومی درمقابل کلمه تخصص قرارگرفته است.لذا بر مسئولین امر است که با تغییر برنامه آموزشی قدیمی به سیستم نوین آموزش پزشکی(کاهش مدت تحصیل) این معضل را حل کنند وپزشکان عمومی فعلی با آموزش عملی وتئوری تخصص پزشکی خانواده توسط پزشکان متخصص دوره دیده در خارج از کشور تخصص این رشته را گرفته وسطح اول خدمات پزشکی کشور را به عهده بگیرند.