محمدرضا تابش، نماینده مجلس تاکید کرد: در زمینه ایمنی استاندارد و ضوابط و مقررات که در همه دنیا مد نظر قرار می‌گیرد، در قوانین ما هم لحاظ شده است اما آنچه کار را با مشکل مواجه می‌کند این است که نهادهای متولی مانند وزارت کار و وزارت صنایع و معادن به مسئولیت خود که همانا رسیدگی به امور ایمنی و وضعیت کار کارگران مشاغل سخت است، به‌درستی عمل نمی‌کنند و در اینجا به نظر می‌رسد بازرسی کل کشور باید وارد عمل شده و نظارت دقیقی روی این امور داشته باشد.

سال 92 رکورددار مرگ‌های ناشی از حوادث کار

سلامت نیوز: محمدرضا تابش، نماینده مجلس تاکید کرد: در زمینه ایمنی استاندارد و ضوابط و مقررات که در همه دنیا مد نظر قرار می‌گیرد، در قوانین ما هم لحاظ شده است اما آنچه کار را با مشکل مواجه می‌کند این است که نهادهای متولی مانند وزارت کار و وزارت صنایع و معادن به مسئولیت خود که همانا رسیدگی به امور ایمنی و وضعیت کار کارگران مشاغل سخت است، به‌درستی عمل نمی‌کنند و در اینجا به نظر می‌رسد بازرسی کل کشور باید وارد عمل شده و نظارت دقیقی روی این امور داشته باشد.

شاید تا به حال در فیلم‌ها و داستان‌ها درمورد مشاغل سخت و زیان‌آور و به‌ویژه کار در معدن چیزهایی دیده  یا شنیده‌اید و این کلیشه در ذهنتان ایجاد شده است که کار در معدن و کارهایی از این قبیل باید بسیار سخت و طاقت‌فرسا یا شاید هم در مواقعی هیجان‌انگیز باشد.

کارگران معدن در عمق بیش از 300 متری زیرزمین و در دو شیفت کاری شش ساعته در روز کار می‌کنند. کار کردن در معادن زغال‌سنگ به‌دلیل خطر ریزش معدن و وجود انواع گازهای کشنده و گرد زغال و خاک معلق در فضای معدن خطرات بسیار زیادی را برای سلامتی کارگران در پی دارد. سختی کار این افراد در اعماق معادن تاریک بر کسی پوشیده نیست اما، این همه ماجرا نیست چرا که، گاهی در پی یک سهل انگاری انفجاری رخ می‌دهد و بسیاری از کارگران معدن جان خود را از دست می‌دهند.
 سال 92 رکورددار مرگ‌های ناشی از حوادث کار
براساس آمار ارائه‌شده از سوی پزشکی قانونی، در سال گذشته یک هزار و 994 نفر در حوادث ناشی از كار جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با سال قبل از آن كه تعداد تلفات حوادث كار یك هزار و 796 نفر بود، 11 درصد افزایش یافته است. ‌از تلفات حوادث كار در سال گذشته یك هزار و 967 نفر مرد و 27 نفر زن بودند. همچنین در این مدت استان‌های تهران با 488، خراسان رضوی با 154 و اصفهان با 132 فوتی بیشترین آمار تلفات حوادث كار را داشته‌اند. در دو ماهه ابتدایی سال 93 نیز 285 نفر بر اثر حوادث ناشی از كار جان باختند. آمار تلفات حوادث كار طی این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 5/7 درصد بیشتر شده است.
 سخت‌ترین و زیان‌آورترین شغل‌های دنیا
کارگری در معدن طبق  نظرسنجی‌ها در صدر سخت‌ترین و زیان‌آورترین شغل‌های دنیا به‌شمار می‌آید. شغل‌های سخت و زیان‌آور هم طبق قانون کار در هرکشور، شرایط خاصی را شامل می‌شود تا به نوعی سختی‌های این شغل‌ها را جبران کند. در قانون کار ایران و در تعریف شغل‌های سخت و زیان‌آور آمده است: «کارهای‌ سخت‌ و زیان‌‌آور کارهایی‌ است‌ که‌ در آنها عوامل‌ فیزیکی‌، شیمیایی‌، مکانیکی‌ و بیولوژیکی‌ محیط‌ کار غیراستاندارد بوده‌ که‌ در اثر اشتغال‌ کارگر تنشی‌ به‌ مراتب‌ بالاتر از ظرفیت‌های‌ طبیعی‌ (جسمی‌ و روانی‌) در وی‌ ایجاد می‌گردد که‌ نتیجه‌ آن‌ بیماری‌ شغلی‌ و عوارض‌ ناشی‌ از آن‌ می‌باشد». و بعد این مشاغل را تعریف می‌کند که در صدر آنها کار در معدن دیده می‌شود. برخی از کارگران معدن در ایران، علاوه بر شرایط سخت کاری، از دستمزد مناسبی نیز برخوردار نیستند چنانکه، شنیده‌ها حاکی از آن است که کارگری که ۱۵ساعت در روز کار می‌کند حدود ۵۰۰هزار تومان حقوق می‌گیرد. عدم تناسب دستمزد و نوع کار در معدن یک بحث است و مرگ و میر ناشی از این کار بحثی دیگر؛ چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه در روز 16 تیر سال جاری پنج نفر از معدنکاران در جریان حادثه انفجار معدن گرانیت «قلعه خرگوشی» جان باختند اما، این اولین ماجرا نیست. آذر سال 91 بود که در جریان انفجار یکی از معادن زغال سنگ طبس، موسوم به یال شمالی، هشت معدنچی جان خود را از دست دادند. البته کارگران معدن در سراسر جهان با چنین مشکلاتی رو به رو هستند؛ نمونه یکی از این اتفاقات ناگوار، حادثه معدن شیلی است که براساس آن، معدنچیان ۶۹ روز در دخمه‌ای، گیر افتاده بودند که البته این حادثه هیچ کشته‌ای در پی نداشت. ماجرای انفجار و ریزش در معادن و محبوس‌شدن کارگران معدن در اعماق زمین همیشه آنگونه که در فیلم‌های سینمایی نمایش داده می‌شود هیجان‌انگیز نبوده و معمولا پایان خوبی ندارد. اردیبهشت سال‌جاری 787 کارگر پس از بروز آتش‌سوزی و انفجار، در راهروهای معدن سوما در ترکیه محبوس شدند و درنهایت شمار قربانیان انفجار در معدن «سومای» ترکیه ۳۰۲ کشته اعلام شد.
 بازنگری در تعریف مشاغل سخت و زیان‌آور
محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در رابطه با مشاغل سخت و زیان‌آور می‌گوید: با تحولات جدیدی که در عرصه علم  و تکنولوژی اتفاق افتاده باید در تعریف مشاغل سخت و زیان‌آور بازنگری صورت گیرد چراکه بسیاری از نهادها به‌دلیل اینکه مشاغل سخت و زیان‌آور مزایایی دارند، علاقه‌مند هستند در زمره این گروه قرار بگیرند. این درحالی است که کار در معرض پرتوهای سرطان‌زا یا مشاغلی که بر اعصاب و روان فرد اثر سوء می‌گذارد یا کار در عرصه‌های خطرناک مانند کار در معادن و در اعماق زمین در زمره مشاغل سخت محسوب می‌شود که دولت باید در این زمینه با یک بازنگری تکلیف را مشخص کند. او در ادامه می‌افزاید: مشاغل سخت و زیان‌آور یک بحث است و رعایت ایمنی کار بحثی دیگر؛ در زمینه ایمنی باید بگویم که استاندارد و ضوابط و مقررات که در همه دنیا مد نظر قرار می‌گیرد، در قوانین ما هم لحاظ شده است اما آنچه کار را با مشکل مواجه می‌کند این است که نهادهای متولی مانند وزارت کار و وزارت صنایع و معادن به مسئولیت خود که همانا رسیدگی به امور ایمنی و وضعیت کار کارگران مشاغل سخت است، به‌درستی عمل نمی‌کنند و در اینجا به نظر می‌رسد بازرسی کل کشور باید وارد عمل شده و نظارت دقیقی روی این امور داشته باشد. تابش ادامه می‌دهد: انفجار اخیر معدن گرانیت «قلعه خرگوشی» این ادعا را اثبات می‌کند که این نهادها به وظایف خود عمل نمی‌کنند چراکه، اگر عمل می‌شد هرساله شاهد این حجم از تلفات نیروی کار بر اثر حوادث اینچنینی نبودیم. در اینجا به نظر می‌رسد مجلس باید از طریق کمیسیون‌های ذی‌ربط این نظارت‌ها را اعمال کند.
 بازرسی‌های دقیق‌تری انجام شود
سهیلا جلودارزاده، رئیس اتحادیه زنان کارگر نیز در رابطه با مشکلاتی که کارگران معدن با آن مواجه هستند، می‌گوید: در ارتباط با این وقایع تاسف‌برانگیز مهم‌ترین مساله‌ای که به نظر می‌رسد، عدم رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در معادن است که برمی‌گردد به قوانین کار و بهداشت ایمنی که باید بازرسی‌های دقیق‌تری پیرامون این موضوع صورت بگیرد که امکانات کافی برای کار در معادن فراهم باشد. البته بی‌احتیاطی که ناشی از سهل‌انگاری خود کارگران است نیز در وقوع این پیشامدها بی‌تاثیر نیست و متاسفانه می‌بینیم که هربار اتفاقی جان کارگران کشور را می‌گیرد، تذکری داده می‌شود و در اثر عدم پیگیری از سوی مسئولان مربوطه بی‌نتیجه می‌ماند. مشاور وزیر صنعت ادامه می‌دهد: اگر در مجموعه وزارت کار ستادی تشکیل شود و حوادث چند سال اخیر را مورد بررسی قرار داده و آسیب‌شناسی کند و همچنین عوامل این فجایع رصد شود، به نظر می‌رسد که بتوان گام بلندی در زمینه پیشگیری از حوادث این‌چنینی برداشت. او در ادامه تصریح می‌کند: در حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور خلأ قانونی وجود ندارد و خوشبختانه در قانون کار ما همه مسائل دیده شده است اما، مشکل در زمینه تعداد بازرسان است که با توجه به وسعت کار و میادین کاری تعداد آنها بسیار کم و بودجه کافی هم برای این موضوع در نظر گرفته نشده است. در زمینه آموزش کارگران نیز در این حوزه فرهنگ‌سازی مناسب درباره ایمنی و بهداشت محیط کار صورت نگرفته است. همچنین وزارتخانه‌هایی که مجوز فعالیت در زمینه مشاغل سخت را صادر می‌کنند باید توسط کارشناسان محیط زیست محیط کار را رصد کنند تا از وقوع حوادث و اتفاقات پیشگیری شود.

منبع:روزنامه آرمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha