فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: عفونتهای بیمارستانی 2 تا 3 درصد از مرگ و میرهای بیمارستانی‌ را به خود اختصاص می‌دهند و عدم شست‌وشوی دست از سوی پزشکان و تجویز بالای آنتی‌بیوتیک امکان افزایش آمار فوتی‌ها را ایجاد کرده است.

سلامت نیوز:فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: عفونتهای بیمارستانی 2 تا 3 درصد از مرگ و میرهای بیمارستانی‌ را به خود اختصاص می‌دهند و عدم شست‌وشوی دست از سوی پزشکان و تجویز بالای آنتی‌بیوتیک امکان افزایش آمار فوتی‌ها را ایجاد کرده است.

مسعود مردانی در گفت‌وگو با فارس، گفت: عفونت‌های بیمارستانی 2 تا 3 درصد از مرگ و میرهای بیمارستان‌ را به خود اختصاص می‌دهند. این موضوع فقط مختص ایران نیست بلکه حتی در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا ده ها هزار نفر بر اثر این بیماری از بین می‌روند.

وی ادامه داد: در رابطه با وضعیت کشوری عفونت بیمارستانی آمار دقیقی وجود ندارد اما ثابت شده، اگر بیماری بیش از 10 روز در بخش مراقبت‌های ویژه و ICU بستری بماند بروز عفونت در آن اجتناب‌ناپذیر است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: همچنین طی انجام عمل جراحی که فرد دچار عارضه یا عفونت زخم می‌شود بروز عفونت بیمارستانی در چنین افرادی بروز می کند.

مردانی گفت: از خصوصیات عفونت بیمارستانی این است که با میکروارگانیسم‌هایی رخ می‌دهد که این میکروب‌ها از مقاوم‌ترین میکروب‌های جهان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین مصرف بالای آنتی‌بیوتیک در کشور باعث شده این عفونت‌ها مقاوم شوند و امکان مرگ و میر بالا را ایجاد کنند که بهترین راه کنترل، پیشگیری است.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: پیشگیری به این معنی است که پزشک و پرستار قبل از معاینه بیمار دست خود را شست‌و شو دهد و به بیمار زیاد آنتی‌بیوتیک ندهد چون ممکن است مقاومت در فرد را بیشتر کند.

مردانی ادامه داد: همچنین مدت زمان بستری بیمار باید به حداقل برسد چرا که بستری طولانی‌مدت بروز عفونت را بیشتر می‌کند. رعایت تمام این موارد شاید عفونت بیمارستانی را کنترل کند اما آن را به صفر نمی‌رساند.

وی در مورد وضعیت کنترل عفونت‌های بیمارستانی در کشور گفت: اکنون در بیمارستان‌های ما این موارد رعایت نمی‌شود، در بخش ICU می‌بینیم که کادر درمانی فقط برای رفتن به منزل دست خود را می‌شویند در حالی که باید بین 2 بیمار این شست‌و شو انجام شود.

مردانی افزود: از طرفی مصرف آنتی‌بیوتیک و تجویز آن از سوی پزشکان نیز بسیار بالاست و این تجویز به حدی است که بیمار تا زمانی که در بیمارستان بستری است مجبور به مصرف است.

وی گفت: بنابراین تمام پزشکان، پرسنل و کادر درمانی در بخش‌های ویژه باید آموزش لازم را برای کنترل عفونت‌های بیمارستانی ببینند و دوره‌های خاصی را بگذرانند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha