ارایه طرح از سوی برخی نمایندگان مجلس برای مجرمانه اعلام كردن روش‌های جلوگیری وازكتومی و توبكتومی، و تعیین ٥‌سال مجازات زندان برای آن واكنش‌های متعددی را در جامعه برانگیخت، به قول ظریفِ زندان رفته‌ای، پیشنهاددهندگان این طرح یا نمی‌دانند، مجازات زندان چیست و آن را نچشیده‌اند، یا درك دقیقی از ٥‌سال وجود ندارد.

آمار سقط‌جنین هشداری برای طرفداران طرح افزایش باروری

سلامت نیوز: ارایه طرح از سوی برخی نمایندگان مجلس برای مجرمانه اعلام كردن روش‌های جلوگیری وازكتومی و توبكتومی، و تعیین ٥‌سال مجازات زندان برای آن واكنش‌های متعددی را در جامعه برانگیخت، به قول ظریفِ زندان رفته‌ای، پیشنهاددهندگان این طرح یا نمی‌دانند، مجازات زندان چیست و آن را نچشیده‌اند، یا درك دقیقی از ٥‌سال وجود ندارد.

آن هم در شرایطی كه سیاست عمومی حكومت بر زندان‌زدایی است، مطابق بند ١٢ سیاست کلی قضایی پنج ساله ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری؛ اتخاذ تدابیر لازم در استفاده از مجازات زندان با رویکرد حبس‌زدایی جزو سیاست‌های نظام است. همچنین رئیس پیشین قوه قضاییه بارها تكرار می‌كرد كه در اسلام مجازات زندان به معنای جدید نداریم. البته مخالفان این طرح هم از مواضع گوناگونی به نادرستی این طرح پرداختند، و یكی از مهم‌ترین موارد مخالفت، افزایش سقط جنین، یا كودك‌كشی یا موارد مشابه است. احتمالا نمایندگان مدافع طرح در رد این نقدها می‌توانستند بگویند كه اینها همه شایعه است و پذیرفتنی نمی‌باشد، ولی خوشبختانه آخرین آمار و ارقام سقط‌جنین از سوی رئیس محترم مجلس اعلام شد. وی كه چند روز پیش در سمیناری مربوط به جمعیت سخنرانی می‌كرد، آمار سقط‌جنین قانونی را یكصد‌هزار و غیرقانونی را یكصد و بیست‌هزار در‌ سال اعلام كرد.


كسانی كه با موضوع آشنا هستند می‌دانند كه ١٢٠‌هزار سقط‌جنین غیرقانونی، چه تبعات جسمی و حتی روانی برای زنان دارد. این رقم در شرایطی است كه هنوز دسترسی به روش‌های پیشگیری برای زنان به نسبت ساده است. به‌طور طبیعی اگر دسترسی به این روش‌ها سخت‌تر شود كه شده است، تقاضا برای سقط‌جنین غیرقانونی به سرعت افزایش خواهد یافت، و اگر مجازات و سخت‌گیری‌های موجود در مبارزه با آن افزایش پیدا كند.

 طبعا سقط‌جنین بیش از پیش زیرزمینی‌تر و به دست افراد غیرمتخصص انجام خواهد شد كه تبعات آن نیز زیادتر است و حتی در مواردی هم كه نتوانند سقط‌جنین كنند، حتما با فرزند ناخواسته به نحوی رفتار خواهند كرد كه از الان قابل پیش‌بینی است.  این آمار هشداری جدی به كسانی است كه می‌خواهند با زور و تهدید و سلب اختیار پدران و مادران، آنان را وادار به فرزندآوری كنند، در حالی كه ابلاغیه سیاست‌های جمعیتی بر تقویت انگیزه‌های مثبت و داوطلبانه مردم، جهت فرزندآوری تأكید دارد.

رسیدن به راهكارهای مثبت و تشویق‌آمیز، نیازمند قدری تأمل و بررسی و مطالعه است، در حالی كه سیاست‌های منفی و تهدیدآمیز و متكی به زندان و جریمه، ساده‌ترین راه‌هایی است كه در هر زمینه‌ای می‌توان انتخاب كرد، هرچند كارآیی ندارد. این‌گونه راه‌حل‌ها فقط از ذهنیت‌های بسیط و ساده‌انگار تراوش می‌كند، در حالی كه با پیچیده شدن جوامع، و مشكلات آنها، نیازمند ذهن‌های پیچیده و آشنا به مسائل اجتماعی هستیم تا راه‌های مناسب را برگزینند.  نكته بسیار مهمی كه برخی نمایندگان مجلس كمتر به آن توجه دارند، لزوم استفاده آنان از گزارش‌های مركز پژوهش‌های مجلس است. این مركز به‌عنوان بازوی كارشناسی مجلس و نمایندگان تأسیس شده تا گزارش‌های كارشناسی لازم را در اختیار نمایندگان قرار دهد. مطالعه گزارش‌های این مركز ازجمله در مورد طرح افزایش باروری، نشان می‌دهد كه بسیاری از نكات موردنظر كارشناسان جمعیت و علوم اجتماعی در آنها لحاظ شده بود، ولی توجه چندانی از سوی مخاطبان اصلی این گزارش‌ها یعنی نمایندگان مجلس به آنها صورت نگرفته است.

در مقابل مطبوعات و رسانه‌ها با درج این گزارش‌ها كوشیده‌اند كه اثربخشی آنها را بر مجلس افزایش دهند. شاید ارایه اطلاعات مذكور درباره سقط‌جنین از سوی ریاست مجلس نیز به نوعی با همین هدف انجام شده باشد تا به طرفداران طرح موجود افزایش باروری هشداری جدی داده شود كه متوجه تبعات منفی طرح‌های خود باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مددکار اذربایجانغربی ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    2 0
    کاهی عوامل تبیهی قانونی جهت مجازات افراد تخطی کارساز نبوده وبازدارنده نیست بلکه متخصصین اجتماعی و روانشناسی می توانند زیرساخت وعلل بی انکیزکی مردم در افزایش جمعیت بررسی نمایند اول : دادن انکیزش به والدین بصورت پاداش های مادی وتضمین دولت جهت کمک ومساعدت بن های رایکان شیر وپوشاک برای فرزندانشان دوم تامین مسکن وشغل بصورت صدرصر برای فرزندانشان سوم /تسهیل ازدواج وکمک مادی برای انان / بالا بردن مرخصی های زایمان وتضمین شغلی خانم ها درصورت برکشتن به شغل اولشان / بنجم ایجاد بازنشستکی خارج ازموعد برای مردان وخانم ها که فرزند بیشتری دارند / ششم تبلیغ کسترده وفرهنک سازی جهت فرزند اوری بیشتر و...