یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11620

خیلی از محققین معتقدند که کمک به کودکان در ایجاد احساس لیاقت و شایستگی مهم تر از ایجاد اعتماد به نفس است. د ر ادامه بعضی از روش های موثر که به ایجاد شادی ، خود ساختگی و موفقیت د رکودکان منجر می شود اشاره می شود.

1-    تمجید وتحسین خود را دست کم نگیرید: البته بچه ها به تشویق کاملا نیاز دارند،حتی به خاطر چهار دست و پا راه رفتن، پرتاب توپ یا کشیدن یک دایره.اما شنیدن واژه"آفرین" به طور مرتب از طرف کودک تبدیل به یک چیز عادی شده و دیگر تشخیص زمانیکه موفقیت او واقعا قابل ستایش است از طرف کودک مشکل می شود. فراموش نکنید ک کودکان متوجه غلو کردن شما می شوند (و این بهترین مانع است)و دیگر تحسین های شما را نادیده می گیرند. کودک را به خاطر کاری که باید انجام می داده و  در واقع وظیفه اش بوده ، جایزه ندهید. برای مثال به خاطر مسواک زدن یا انداختن لباس کثیفش  در سبد رختشویی ، گفتن یک تشکر کافی است. سعی کنید  در مقابل اعمال او واکنش صحیح  و به جا نشان دهید. برای مثال به جای اینکه بگویید نقاشی کودکتان فوق العاده زیباست می توانید به استفاده صحیح  و قشنگ او از رنگ بنفش اشاره کنید. (اشاره به چیزی که واقعا جای تحسین دارد)
2-    کودک خود را نجات ندهید: این احساس طبیعی است که بخواهید کودک خود را ا زآسیب ، احساس ناامیدی و یا اشتباه کردن باز دارید. اما دخالت های بیجای شما در زندگی کودک مثل وادار کردن او برای شرکت در جشن تولد د وستش یا تحت فشار قرار دادن مربی فوتبال برای اینکه زمان بیشتری را در بازی به کود کتان اختصاص دهد ، لطف نیست. بچه ها باید بدانند شکست چیست؟ و احساس ترس، اضطراب و یا ناراحتی را تجربه کنند و آن را واکنش طبیعی بدانند. آنها با غلبه برمشکلات ، شیوه رسیدن به موفقیت را یاد میگیرند، نا با دخالت شما در دور کردن آنها از خطریا مشکل. و این خیلی مهم است که کودک شانس شرکت د ریک بازی و یا ریسک کردن را داشته باشد ، بدون ترس از انتقاد والدین و یا تصحیح خطای آنها. حتی بد نیست که خود شما به عمد اشتباه کنید تا به فرزندتان نشان دهید که اشتباه کردن خاص آنها نیست و این مسئله نباید چندان نگران کننده باشد .
3-    به کودک خود اجازه تصمیم گیری دهید: اگر به کودک از همان ابتدا شانس تصمیم گیری داده شود، به مرور زمان به قضاوت صحیح دست می یابد. کنترل زیاد روی اعمال بچه ها را گیج می کند. بهترین روش این است که به کودک خود دو یا سه حق انتخاب پیشنهاد کنید، تا از بین آنها یکی را انتخاب کند. مثلا از کودک 3 ساله خود نپرسید که برا ی ناهار چه میل دارد ، بلکه از بین دو یا سه نوع غذا بخواهید یکی را انتخاب کند. به کود ک خود یاد دهید که بداند بعضی از انتخاب ها و تصمیم گیری ها باشماست.
4-    خوشبینی را به کودک القا کنید: اگر کودک شما احساس ناامیدی و شکست می کند، به او کمک کنید تا خوش بین باشد. البته به جای پیشنهاد دادن قوت قلب های توخالی و پوچ ، او را تشویق کنید تا به  روش ها ی دیگری که موجب  بهتر شدن شرایط و موفقیت او می شود فکر کند. مثلا اگر کو دک شما در بعضی از دروس ضعیف است به او کمک کنید تا روش صحیحی برا ی تقویت نقاط ضعف خود بیابد. اگر کودک شما شانس شرکت د ر بازی تئاتر را از دست داد ، نگویید که از نظر شما او یک بازیگر ستاره است بلکه  می توانید بگویید احساس تو را درک می کنم ، اما بهتر است با هم به دنبال راهی باشیم که امکان شرکت د ر بازی های بعدی را بدست آوری.
5-    علایق خاص کودکان را پرورش دهید: امکان انجام فعالیت های گوناگون را برای کودکتان میسر کنید  و در صورت مشاهده علاقه و استعداد کودکتان در زمینه ای خاص ، او را تشویق کنید. کودکانی که سرگرمی های خاص دارند به  خاطر این مسئله احساس غرور و افتخار می کنند و این باعث موفقیت آنها می شود. سرگرمی های خاص برا ی  کودکانی که  با مسائل خاص مدرسه مشکل دارند می تواند کمک کننده باشد. شما می توانید که به گونه ای علائق کودکتان را با سایر کودکان مرتبط کنید. مثلا اگر پسر شما علاقه مند به نقاشی است و سایر بچه ها متمایل به ورزش ، فرزند خود را تشویق کنید تا نقاشی هایی راجع به ورزش بکشد یا دفتری از آثار هنری او تهیه کنید تا به سایر دوستانش نشان دهد.
6-    قدرت حل مسئله را در کودکتان افزایش دهید: کودکانی که بتوانند برای چیزهایی که می خواهند ، مذاکره کنند،  کودکانی بی باک هستند.  به فرزند خود روش های حل مسائل را به کمک خودشان آموزش دهید. کلید این مهارت هم این است که زبان خود را گاز بگیرید.!!اگر کودک شما حین بازی د رپارک پیش شما آمد و راجع به اینکه یکی از بچه ها ماشین بازی او را به زور گرفته شکایت کرد ، از او بپرسید که به نظر او بهترین روش برای برگرداندن ماشین بازی چیست؟ اگر پیشنهاد او غیر منطقی بود ، مثلا قاپیدن ماشین ، از او بپرسید که با این کار ممکن است چه اتفاقی بیافتد . به این ترتیب شما به کودک خود مهارت حل مسائل را به بهترین روش آموزش می دهید.
7-    به کودک خود یاد دهید که به دیگران کمک کند: با این کار کودک شما احساس بهتری خواهد داشت. انجام مسئولیت های مربوط به خانه داری برای کودکان خوب است ، اما اینکه بچه ها بتوانند در سایر پروژه ها نیز به شما کمک کند باعث توانمند کردن آنها می شود.
8-    به او اجازه دهید که زمان بیشتری را در کنار بزرگسالان سپری کند: به همان نسبت که بودن با همسالان برای کودکان مهم است سپری کردن زمانی در کنار سایر بزرگسالان نیز می تواند نقش تربیتی موثری داشته باشد. به این ترتیب جهان کودک پهناور تر می شود و به او کمک می کند که به گونه ای دیگر بیندیشد. از کودک خود بخواهید که درجمع صحبت کند. داشتن ارتباط نزدیک با معلم ، عمه ، عمو و یا سایر دوستان والدین باعث می شود کودک انعطاف پذیر تر شود.
9-    به کودک خود اجازه دهید راجع به آینده اش خیال پردازی کند: اگر بچه بتوانند راجع به اینکه ممکن است در آینده چه کاره شوند ، دست به پیش بینی بزنند این کار سبب می شود که احساس اعتماد به نفس بیشتری کنند. با کو دک خود را جع به اینکه چگونه شما، همسرتان و یا سایر اطرافیان شغل خود را انتخاب کرده اید صحبت کنید. به این ترتیب کودک شما نیز راجع به آینده خود دست به پیش بینی و انتخاب می زند . شما نباید انتظارات او را از خودش کم کنید یا بدلیل تغییر نظرش او را سرزنش کنید.. مهم این است که او راجع به اهدافش فکر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha