حدود 50روز پس از وقوع توفان در تهران و بحث و جدل‌ها درباره دلایل عدم پیش‌بینی درست آن از سوی سازمان هواشناسی، حالا مسوولان می‌گویند پارازیت‌ها عامل این مشکل بوده‌اند.

مشکل پارازیت‌ها را حل کنید

سلامت نیوز: حدود 50روز پس از وقوع توفان در تهران و بحث و جدل‌ها درباره دلایل عدم پیش‌بینی درست آن از سوی سازمان هواشناسی، حالا مسوولان می‌گویند پارازیت‌ها عامل این مشکل بوده‌اند.

توفان در روز وقوع به یک‌باره و بدون اطلاع سازمان هواشناسی به تهران رسید، پنج‌نفر را کشت و میلیاردهاتومان خسارت به شهر وارد کرد و رفت، با این حال هنوز مسوولان در شورای شهر، مجلس شورای اسلامی و دولت مشغول بررسی و پیگیری دلایل وقوع و عدم پیش‌بینی آن از سوی سازمان هواشناسی هستند.
بر همین اساس روز یکشنبه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی را در کمیسیون کشاورزی و با حضور رییس و بعضی کارشناسان سازمان هواشناسی قرائت کرد که در بخش‌هایی از آن آمده بود دلیل عمده عدم تشخیص به‌موقع توفان به وسیله سازمان هواشناسی ایجاد اختلال در رادارهای هواشناسی بوده، در همین رابطه سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز به «ایرنا» گفت: «بنابر اعلام مسوولان هواشناسی و بررسی تصاویر رادار هواشناسی تهران، مشخص شد در سال‌های اخیر، میدان دید رادار تهران و برخی دیگر از شهرها به دلیل نویزهای الکترومغناطیسی (آلودگی صوتی یا سیگنالی) ناشی از منابع مختلف، بسیار محدود شده و غالبا تصاویر تولیدشده توسط رادارهای هواشناسی با نویزهایی همراه است.»
به‌دنبال این موضوع مدیر روابط‌عمومی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با سایت «تدبیر» تایید کرد نویزهای الکترومغناطیسی (آلودگی صوتی یا سیگنالی) همان «پارازیت» هستند. اصغری گفته است: «پارازیت انواع و اقسام دارد. معمولا از کلمه پارازیت استفاده نمی‌شود و بیشتر به آن «نوفه» یا «نویزهای مزاحم الکترومغناطیسی» گفته می‌شود. نوفه‌ها مانع ارایه تصویر سالم از پژواک جو می‌شوند. به‌گفته اصغری این پارازیت‌ها باعث ایجاد اختلال در پیش‌بینی به موقع توفان تهران شدند.
به نوشته «تدبیر»، از دیگر موارد مطرح‌شده در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس راه‌های برطرف‌کردن نوفه (نویز)‌های مزاحم الکترومغناطیسی است. در این گزارش آمده است: «این نوفه‌ها باعث ایجاد اختلال در تصاویر دریافتی از رادار می‌شوند و مانع ارایه تصویر سالم از پژواک جو می‌شود، در این خصوص از سازمان تنظیم مقررات رادیویی خواسته شده است تا در آینده نزدیک نسبت به برطرف‌کردن این مشکل اقدام کنند.»

در همین رابطه مدیر پیش‌بینی هشدار سریع هواشناسی کشور نیز روز گذشته به «ایسنا» گفت: «تاثیر پارازیت‌ها در تشخیص پدیده هواشناسی را قبل از وقوع توفان به سازمان‌های ذی‌ربط اطلاع داده بودیم.» احد وظیفه، در رابطه با گزارش مجلس مبنی بر اختلال شبکه راداری هواشناسی در روز وقوع توفان تهران به‌دلیل وجود پارازیت‌ها اظهار کرد: «قبل از این اتفاق این موضوع را اطلاع داده بودیم و با سازمان‌های ذیربط در این رابطه مکاتبه داشتیم. وی ادامه داد: نویز احتمالا ناشی از تلفن‌های بی‌سیم یا فرکانس‌های دیگری که به‌صورت غیرمجاز وارد فرکانس رادار ما شده است، انعکاس‌هایی را در شبکه راداری هواشناسی ایجاد کرد که باعث بروز اختلال در تصویر رادار شد. مدیر پیش‌بینی هشدار سریع هواشناسی کشور تاکید کرد: در گزارش علمی‌ای که به مجلس ارایه شد، این دلیل را عنوان کردیم چراکه به‌دلیل وجود این اختلال، امکان تشخیص پدیده هواشناسی و غیرهواشناسی بسیار دشوار بود.»

در همین حال همچنین رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با اشاره به بررسی گزارش مربوط به توفان اخیر تهران در جلسه کمیسیون گفت: «یکی از نتایج بررسی‌های کارشناسی کمیسیون این بود که فرکانس‌های اضافی در تهران نویزهایی ایجاد کرده که رادارهای هواشناسی نتوانستند به‌طور کامل عمل کنند.» عباس رجایی، توضیح داد: «بر اساس گزارش کارگروه تخصصی موضوع، اینطور نبوده که همه قصور را به گردن هواشناسی بیندازیم اما هواشناسی هم قصورهایی داشته که در اعلام به‌موقع یا هماهنگی با ستاد بحران یا بخش‌های اطلاع‌رسانی مثل صداوسیما بوده است.» رجایی با اشاره به اینکه «نمی‌توانیم بگوییم که مقصر این ماجرا سازمان هواشناسی بوده»، بر ضعف امکانات و تجهیزات تخصصی که باعث ضعف در پیش‌بینی‌ها می‌شود تاکید کرد.

وی ادامه داد: «بخشی از ماجرا هم به عدم امکان پیش‌بینی این نوع توفان‌ها برمی‌گردد که هم از نظر وسعت و هم از نظر زمان بسیار کوتاه است. در همه‌جای دنیا هم پیش‌بینی می‌شود که در اینطور توفان‌ها نتوانند پیش‌آگاهی‌های دقیق داشته باشند.» رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مورد تاثیر پارازیت بر پیش‌بینی توفان هم گفت: «یکی از نتایج بررسی‌های کارشناسی کمیسیون این بود که فرکانس‌های اضافی در تهران نویزهایی ایجاد کرده که رادارهای هواشناسی نتوانستند به‌طور کامل عمل کنند.»

منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha