رییس انجمن خون و سرطان کودکان ایران گفت: حشره کش ها رابطه مستقیم با بیماری های خونی در کودکان دارند، بنابراین در حضور کودکان نباید از آنها استفاده کرد.

حشره کش ها رابطه مستقیم با بیماری های خونی کودکان دارند

سلامت نیوز: رییس انجمن خون و سرطان کودکان ایران گفت: حشره کش ها رابطه مستقیم با بیماری های خونی در کودکان دارند، بنابراین در حضور کودکان نباید از آنها استفاده کرد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر «حسن ابوالقاسمی» در گفت وگو با نشریه «درمان یاب» می افزاید: همچنین بزرگسالانی که در کنار کودکان سیگار می کشند، ریه کودکان را در آینده، مستعد سرطان می کنند.

وی هر چند گفت که علت سرطان در کودکان می تواند تغییر ژن ها باشد اما تصریح کرد، عوامل محیطی نیز باعث بروز سرطان در آنها می شود و نباید از این نکته غفلت کرد که پیشگیری از سرطان از همان زمان کودکی آغاز می شود.



** بیماری های خونی شایع کودکان ایرانی

این فوق تخصص خون و سرطان کودکان در پاسخ به این سووال که کدام یک از بیماری های خونی کودکان در ایران شیوع بیشتری دارد، گفت: متاسفانه همانطور که در ایران بیماری های ژنتیک متعددی وجود دارد، بیماری های خونی ای که ریشه ژنتیک دارند نیز زیاد مشاهده می شود.

وی به عنوان نمونه به بیماری تالاسمی در کشور اشاره کرد و افزود : ایران کشوری است که روی کمربند تالاسمی دنیا قرار گرفته، بگونه ای که شیوع این بیماری در ایران به دو تا سه درصد و حتی در بعضی مناطق تا 15 درصد نیز می رسد.

دکتر ابوالقاسمی هر چند شیوع تالاسمی و کنترل آن را در ایران یکی از دغدغه های متخصصین خون کشور عنوان کرد اما در عین حال گفت : خوشبختانه موفقیت های خوبی در این خصوص برای نظام سلامت کشور فراهم شده است. برنامه های پیشگیری قبل از تولد و مشاوره قبل از ازدواج در کنترل این بیماری اثرگذار بوده است بطوریکه در گذشته که حدود یکهزار مورد جدید تالاسمی در سال داشتیم، امسال این رقم به زیر 250 مورد رسیده است.

وی همچنین با بیان اینکه کم خونی های دیگری که جنبه ارثی دارند نیز همچنان در کشور شایع هستند، آنیمی پلاستیک بیماری فانکونی را از جمله این کم خونی ها برشمرد.

این فوق تخصص خون کودکان، کمبود آنزیم «جی 6 پی دی»(G6PD) را نیز یکی از شایع ترین موارد در بیماری های خونی عنوان کرد که نمونه بارز آن فاویسم است که هر سال تعداد قابل توجهی از بستری های نوزادان در بیمارستان ها را همین بیماری تشکیل می دهد.

دکتر ابوالقاسمی یکی دیگر از بیماری های خونی را هموفیلی عنوان کرد و گفت: هر چند در کشور ما حدود هفت یا هشت هزار نفر هموفیلی وجود دارد، اما از آنجا که بار مالی این بیماری برای کشور بسیار زیاد است، بنابراین هزینه این بیماران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.



** ابتلا حدود سه هزار کودک زیر 15 سال کشور به سرطان طی سال

وی در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه کدام سرطان ها در کودکان کشور شیوع بیشتری دارد، گفت: متاسفانه در داخل کشور، ثبت سرطان در افراد بالغ آمار صحیح تری نسبت به سرطان در کودکان دارد، بطوریکه متاسفانه هنوز نتوانسته ایم آمار کودکان مبتلا به سرطان را جمع آوری کنیم.

رییس انجمن خون و سرطان کودکان در عین حال افزود : آمارها تا به امروز نشان داده است که سالانه دو هزار و 500 تا سه هزار کودک زیر 15 سال مبتلا به سرطان در کشور تشخیص داده می شوند که از این میزان، 20 درصد به سرطان خون مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه سرطان خون در دنیا رو به افزایش است، ادامه داد: از هر 100 هزار کودک زیر 15 سال، چهار نفر مبتلا به سرطان خون هستند که شایع ترین سرطان کودکان را در وهله نخست سرطان خون، سپس سرطان بافت های نرم تشکیل می دهند.

دکتر ابوالقاسمی ادامه داد: به نظر می رسد که در این بخش نیز نبود آمار دقیق، مشکلاتی را برای ثبت سرطان در کشور به همراه آورده است.



** فعالیت یکصد پزشک فوق تخصص خون و سرطان کودکان در کشور

وی همچنین در خصوص تعداد پزشکان فوق تخصص خون و سرطان کودکان در کشور گفت: تعداد متخصصان رشته سرطان خون کودکان در گذشته، بیشتر از پنج نفر نبود که این افراد در اهواز و تهران فعالیت می کردند اما اکنون یکصد پزشک فوق تخصص خون و سرطان کودکان در کشور بسر می برند که در کنار طبابت، تربیت نیروهای فوق تخصصی در این زمینه را نیز برعهده دارند.

وی این موضوع را بسیار افتخار آمیز ارزیابی کرد و گفت : از نظر آماری باید اذعان داشت که اگر دو هزار کودک مبتلا به سرطان در کشور باشد، برای هر 30 نفر یک فوق تخصص وجود دارد.



** 80 درصد کودکان مبتلا به سرطان درمان قطعی می شوند

دکتر ابوالقاسمی همچنین در زمینه احتمال درمان کودکان سرطانی در کشور افزود: حدود 80 درصد بچه های ایرانی مبتلا به سرطان، بطور قطع درمان می شوند.

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دسترسی آسان تر این کودکان به درمان، پزشک و دارو را از جمله علل درمان قطعی آنها برشمرد.



** مرکز تحقیقات ثبت سرطان کودکان دارای مجوز همچنان شکل نگرفته است

مدیرعامل سابق سازمان انتقال خون درمورد مشکلات تحقیقات علمی با موضوع سرطان کودکان گفت: یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که دپارتمان های شکل گرفته باید تقویت شوند. بسیاری از دپارتمان ها هر چند مجوز گرفته اند اما به خوبی فعالیت نمی کنند.

وی افزود: هنوز مرکز تحقیقات ثبت سرطان اطفال در کشور که دارای مجوز باشد شکل نگرفته و مرکزی که مرکز پیوند استخوان مخصوص اطفال باشد نیز هنوز راه نیافتاده است. به عبارت دیگر مرکز اختصاصی پیوند مغز استخوان اطفال به دلیل هزینه های زیاد برای ساخت، وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به رغم حضور افراد متخصص در مورد سلول های بنیادی خونساز، ، کشور همچنان فضاهای اختصاصی کمی برای فعالیت این متخصصان دارد، بگونه ای که به عنوان مثال اکنون دو تا سه مرکز برای انجام کارهای پیوند مغز استخوان کودکان اعلام آمادگی کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha