درحالی كه مدیران بخش ارتباطات وزارت مخابرات، ادعای سازمان هواشناسی مبنی بر تاثیر منفی پارازیت ها را برعملكرد دستگاه های پیش بینی حوادث طبیعی چندان علمی نمی دانستند، دیروز یكی از مدیران سازمان هواشناسی بار دیگر با طرح این مساله، همچنان بر تاثیر پارازیت بردستگاه های خود اصراركرده از آن به عنوان دلیلی برای ایجاد اختلال در دستگاه های سازمان هواشناسی یاد كرد.

وزارت ارتباطات مسوولیتی درمورد پارازیت ها ندارد

سلامت نیوز: درحالی كه مدیران بخش ارتباطات وزارت مخابرات، ادعای سازمان هواشناسی مبنی بر تاثیر منفی پارازیت ها را برعملكرد دستگاه های پیش بینی حوادث طبیعی چندان علمی نمی دانستند، دیروز یكی از مدیران سازمان هواشناسی بار دیگر با طرح این مساله، همچنان بر تاثیر پارازیت بردستگاه های خود اصراركرده از آن به عنوان دلیلی برای ایجاد اختلال در دستگاه های سازمان هواشناسی یاد كرد.


مدیر پیش بینی هشدار سریع هواشناسی كشور درگفت وگو با ایسنا گفت: تاثیر پارازیت ها در تشخیص پدیده هواشناسی را قبل از وقوع توفان به سازمان های ذی ربط اطلاع داده بودیم. مهندس احد وظیفه در رابطه با گزارش مجلس مبنی بر اختلال شبكه راداری هواشناسی در روز وقوع توفان تهران به دلیل وجود پارازیت ها گفت: قبل از این اتفاق این موضوع را اطلاع داده بودیم و با سازمان های ذی ربط در این رابطه مكاتبه داشتیم. وی درخصوص پیش بینی خود درمورد علت این تداخل امواج تصریح كرد: نویز احتمالاناشی از تلفن های بی سیم یا فركانس های دیگری كه به صورت غیرمجاز وارد فركانس رادار ما شده است، انعكاس هایی را در شبكه راداری هواشناسی ایجاد كرد كه باعث بروز اختلال در تصویر رادار شد. مدیر پیش بینی هشدار سریع هواشناسی كشور در ادامه اذعان كرد: در این گزارش علمی تاكید شده بود كه به دلیل وجود این اختلال، امكان تشخیص پدیده هواشناسی و غیرهواشناسی بسیار دشوار بود.

اما درادامه پیگیری ها درخصوص صحت و سقم این ادعا و مبنای علمی آن، حسن رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درگفت وگو با روزنامه اعتماد در مورد امكان تداخل امواج و تاثیر آن بردستگاه های سازمان های مختلف گفت: معمولافركانس های مورد استفاده در هر كشور توسط سازمان های جهانی مرتبط تعیین شده و استانداردهای خاصی را دارند. وی با اشاره به اینكه مجوز استفاده از فركانس های دستگاه های سازمان های مختلفی چون صدا و سیما یا همین سازمان هواشناسی را نیز ما صادر می كنیم، افزود: این فركانس ها به گونه یی تعیین می شوند كه با فركانس های دستگاه های سازمان های دیگر تداخل نداشته باشند. رضوانی درمورد امكان پیش آمدن تداخل درفركانس های رادیویی گفت: البته نمی توان گفت كه اصلاو به هیچ عنوان امكان پارازیت یا تداخل امواج وجود ندارد ولی امكان این امر خیلی كم است. وی تصریح كرد: مواردی را داشته ایم كه سازمان صدا و سیما یا سازمان های دیگر گزارش بروز اختلال هایی را درسیستم های خود داده اند كه سریعا بررسی شده و مشكل مربوطه حل شده است. معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی كشور دربخش دیگری از سخنان خود درپاسخ به این سوال كه آیا ممكن است این نویزها و پارازیت ها ناشی از امواج رادیویی و الكترومغناطیسی مورد استفاده از سوی دستگاه های امنیتی باشد ؟ گفت: آنها هم فركانس های خاص خود را دارند اما همان طور كه گفتم این فركانس ها كه از سوی سازمان جهانی تعیین می شود، برای سازمان های نظامی و امنیتی نیزرنج ویژه یی را دارند كه به شكل استاندارد «نباید» بر عملكرد دستگاه های حساس الكترونیكی تاثیری داشته باشند. وی درعین حال تاكید كرد: البته نمی توان با قاطعیت گفت كه امواج مورد استفاده این سازمان ها تداخل ایجاد می كنند یا خیر چون ما از عملكرد آنها اطلاعی نداریم!
    رضوانی درتوضیح این سخن خود گفت: تمام مجوزهای كاركردن دستگاه های ارتباطی و مخابراتی سازمان های كشور از سوی ما صادر می شود اما سازمان ها و ارگان هایی چون ارتش و سایرنهادهای انتظامی و امنیتی خارج از این دایره هستند و ماهیچ گونه نظارتی برعملكرد آنها نداریم.
    وی همچنین درپاسخ به این سوال كه آیا وجود برخی تداخل نویزها را درامواج فضای تهران تایید می كنید یا خیر؟ نیز گفت: وجود تداخل مساله عجیبی نیست، اما آنچه مهم است، مقدار آن ومنبع آن است كه برای پاسخ به آن باید بررسی جامعی صورت بگیرد. وی درواكنش به ادعای مدیرپیش بینی هشدار سریع هواشناسی كشوركه درمصاحبه خود گفته بود كه قبلابارها این تداخل امواج را به سازمان های ذیربط گزارش داده ایم گفت: چنین ادعایی اصلاحت ندارد. ما تاكنون هیچ گزارشی از تداخل امواج و اختلال كاركردهای دستگاه های مخابراتی سازمان هواشناسی نداشته ایم.
    معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی كشور درپایان تاكید كرد: مطمئن باشید چنانچه چنین گزارشی به ما برسد در نخستین فرصت با دستگاه های ویژه خود به بررسی صحت و سقم آن و همچنین علت یابی این تداخل ها می پردازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha